C
Christoffer Eskehed: [citat] Jag kan meddela att vi fått våra 2 så kallade måndagsexemplar utbytta. Tyvärr hjälpte inte detta; ena dörren hade sprucken karm från mitten och halvvägs ner. Dörren har dessutom slagit sig och är i en bågform om 4mm. Den andra dörren har också slagit sig så det spänner i karmen när man öppnar dörren vilket medför ett hemskt knakande. Jag tycker det ser ut som även den
11 svar · 6,6k läst
Skånepöjk
Skånepöjk: [citat] Nej så lång är jag med :) tanken är att colorrocen kommer gå över och sen kläs sidorna in med plåt. Så drevet kommer inte synas. Men jag funderar på fukt bakom stenarna, ifall det kan bli något problem.
3 svar · 4,2k läst
·
P
PaSaHo: [citat] Hej, vi köpte fönster av dom. Montering löpte problemfritt men fönstren hade smuts mellan glasen som går inte få bort. Termoplus har bytt glasen 3 ggr efter många mail och sms och lång lång väntan. Vi väntar på 2 st glas fortfarande som vi vet inte när vi får dom, om vi får dom överhuvudtaget. Man får ju inga besked som vanligt. Rekommenderar inte TERMOPLUS
1 svar · 5,7k läst
Bernieberg
Bernieberg: När man pratar om exempelvis 130x210 så avses dagmåttet, alltså öppningsmåttet i stommen mätt i decimeter. Bara så det inte blir begreppsförvirring. Karmens yttermått är sedan 10-15 mm mindre för att den ska få plats inklusive justermån och drevning. Om jag tolkar dig rätt är ditt dagmått 1300x2100 mm? I så fall hade jag definitivt inte tagit en mindre dörr. Tillverkarna
3 svar · 1,9k läst
Stefan N
Stefan N: Vanligt virke, inte tryckt. Finns ju på varenda bygghandel i lämplig dimension. Tex https://www.k-rauta.se/produkt/ytterpanel-obehandlad-22x120x3000mm/7340080309093
1 svar · 5,7k läst
1
123abc: Tryckesroddare till ASSA 404 fanns att köpa som reservdel förr men senare utgick även den reservdelen. I ditt lås är den endast nedsliten de brast på ett annat ställe när de väl brast och trillade ofta ner och gjorde så låset gick i baklås. ASSA 404 utgick för länge sedan och senare låshus nitades ihop för att det inte var tänkt att man skulle byta reservdelar utan istället byta
4 svar · 10,9k läst
·
1
123abc: Såg denna tråden nu och tänkte tipsa om att nya trösklar ofta är lägre så vid källardörrar bör man kontrollera frigången innan man byter men nu var allt redan klart. Gratulerar till en ny dörr.
4 svar · 2,7k läst
·
1
123abc: [citat] Det enda man skruvar med de stängarna nu för tiden är ner dom och byter till annat. Jet är inte speciellt vanlig då den sålde dåligt pga högt pris men tjurtaskor springer jag på ganska ofta. Om det varit innan jag rensade så hade jag haft nya i originalkartong med anvisningar. Ta med lite fikabröd/tårta så kanske någon minns bättre ;)
4 svar · 3,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Tryckena ska också bytas, de kommer inte bli snygga eller coola förrän om 20-30 år ... :crysmile:
16 svar · 17,6k läst
·
L
lindeborg: Tack, det är såklart smartare att såga. Bra tänkt. Om nederlisten är mindre än 10 kanske det blir tveksamt men får hoppas att det går att såga av några millimeter då.
2 svar · 2,1k läst
A
Autodidak1: [citat] Om man vet hur man hanterar fogskum blir det aldrig så. Men om man inte har koll blir det lätt så. Har aldrig kilat en fönsterbåge och det har aldrig tryck så det bågnat. Men att kila är ett tips om man är minsta osäker (y)
10 svar · 2,4k läst
·
lolsous
lolsous: [citat] Jag missförstod dig innan, blev bara lite nyfiken. [citat] Precis, vi har ju också rört oss i tankarna att ta in en elektriker som tar bort rören och sätter mantlade kablar istället. Det hade ju kanske kunnat ge en lite mindre klumpig lösning, med salingslister då. Mycket bra tips!
6 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om fönstren går utåt så kan man ha skåp framför dem och göra en liten nisch ner till nedre fönsterkarmen.
1 svar · 622 läst
T
Tacobob: [citat] Körde på en 10x21 och centrerade och satte invändiga foder för att täcka mellanrummet. Blev helt okej så kan rekommenderas!
3 svar · 3,8k läst
1
123abc: För att komplettera tråden om dörrstängare så tänker jag informera om ytterligare en detalj. [bild] Om vi tittar på det inringade fästet för dörrstängararmen så sitter inte armen i mitten av fästet. Detta gör att fästet kan monteras på två sätt och det kallas mjuk eller hård infästning, på bilden är den monterad mjuk men om den lossas och fästet vändes 180° så blir den
46 svar · 36,8k läst
·
B
Bepa: Vill beställa en son dörr som på bild men i rött färge. Vad kosta den och storleken på den. Vill veta innan jag kan beställa. [bild] Tack.
6 svar · 7,5k läst
·
P
Anonymiserad 202214: [citat] Men nu är det de som ska göras och behöver råd efter det.
2 svar · 3,9k läst
·
S
San_87: Skulle välja grått kitt. Vitt kitt lyser alldeles för mycket. Varför kan de inte kitta med rött kitt till era fönster? Leif Arvidsson har det i lager.
1 svar · 2,2k läst
A
Autodidak1: [citat] Ungefär exakt 1 Ångstrom = 0,000 000 000 1 m ;)(y) Inlägget var lite ironiskt menat om du inte förstod det :thinking:
17 svar · 6,5k läst
·
N
nevinator: Lite diskussion om det dök upp på slutet i denna tråd, där folk delade med sig av sina erfarenheter: https://www.byggahus.se/forum/threads/nybygge-aer-planloesningen-klok.371472/ Jag skickade en fråga till Elitfönster om båda glasen fanns att se hos någon ÅF, fick följande svar: "Nej, vi har tyvärr inga återförsäljare som har detta glaset att visa Med vänlig hälsning Gunilla"
1 svar · 4,3k läst
M
Makal82: Hej, Vi bor i ett trähus från 1991 och när vi köpte det för 3 år sedan lät vi hantverkare göra en total renovering. Vi ändrade planlösning så en del nya dörrar men även byte av gamla. Jag har själv behövt rikta dörrarna efter de var klara och nu bara nått år senare behöver jag göra det igen. Med vattenpass kan man se att dörrposterna inte sitter helt rakt och det går inte
0 svar · 1,4k läst
tttomten
tttomten: Instämmer i att ett T-järn inte gör någon nytta som brytskydd men det är bra ur den synpunkten att det inte går att SE utifrån om dörren är upplåst eller låst, någon nyfiken måste känna på dörren. Just TS skydd vet jag inte om det är möjligt att använda med Yale eller inte.
6 svar · 6,0k läst
·
Eddie W
Eddie W: Dumpa surmulen :)
8 svar · 6,2k läst
·
1
123abc: Om du ska foga runt fönstret i ett trähus så fogas de på insidan eller tejpas ihop med diffusionsspärr/ångspärr/ångbroms. Det jag menade med att fråga byggföretaget du haft kontakt med är att de lär ha koll på hur ditt hus är konstruerat då de sett huset och de lär därmed kunna ge bra råd.
9 svar · 6,6k läst
Petteri Koste
Petteri Koste: Jag hade lite problem med mina kd altandörrar, då de var svåra att stänga samt då en både fällde sig och öppnade sig samtidigt. Om jag hade haft internettäckning så skulle den här videon sparat mig några timmars jobb. På tyska men väldigt tydligt. Tips.. om du vill höja så lyft dörren med en hävarm , bräda och kloss som du står på- [bild] så är det lättare att skruva upp
0 svar · 4,1k läst
·
N
Nilisa: Aha, ja det stämmer säkert med krigstid/efterkrigstidens material. Läste nånstans att bok, alm och ek var vanligt innan ädelträfanér blev poppis.
2 svar · 3,1k läst
·
L
Lasselano: Om jag var du skulle jag jämföra vilka garantier de olika dörrtillverkarna du tittar på har på sina dörrar.
10 svar · 4,6k läst
·
Skånepöjk
Skånepöjk: Fick åka och köpa ett nytt riktningsjärn och lyckades få till garageporten. Så tackar ödmjukast för hjälpen från alla!
10 svar · 6,8k läst
·
tompax
tompax: [citat] Dreva med vanlig drevremsa då.
8 svar · 3,1k läst
ihägg
ihägg: Har problem att få till det snyggt. Min första ytterdörr insida och gipsningen hade säkert kunnat göra mer "rätt", men nu sitter det där den sitter . Har några idéer som funkar praktiskt men då har jag en "handyman" (en renoveringsavskyende make) som tycker en jävla massa men inte har ett enda konstruktivt förslag på, enligt honom, rätt sätt att lösa det. Eftersom typ inget är
0 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.