Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
Köpt en optimus anchor jet dörrstängare, för att slippa onödiga hål i dörr/dörrkarmen skulle jag behöva veta ungefärlig vinkel på armen när jag installerar den, men jag hittar inget när jag googlar mer än tillverkningsår
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Vet inte måtten på den på bilden så det blir en frisk gissning.
För vanliga dörrstängare (Dorma typ) sitter armen så att första skruven sitter ca 200+mm från gångjärnet. Själva dörrstängaren sitter så att centrum arm ligger lite närmare gångjärnen än armen. Typ 150mm.
Vill du ha stängaren på samma sida som gångjärnen så sitter armen på dörren och klumpen på karmen. Annars tvärtom.
Mvh Findus
För vanliga dörrstängare (Dorma typ) sitter armen så att första skruven sitter ca 200+mm från gångjärnet. Själva dörrstängaren sitter så att centrum arm ligger lite närmare gångjärnen än armen. Typ 150mm.
Vill du ha stängaren på samma sida som gångjärnen så sitter armen på dörren och klumpen på karmen. Annars tvärtom.
Mvh Findus
Normalt är ca 50mm CC för armen men minns inte om de gamla hade andra mått men det är inte jättenoga med det avståndet.
Förr plockade man ner gamla achor tjurtaskor och andra anchor stängare och renoverade dom, det fanns reservdelar för detta men jag kastade renoverings reservdelarna (packningar, o-ringar, fjädrar mm) och specialverktygen mm för ca 5år sedan.
Vid samma rensning kastades även helt nya tjurtaskor och jet stängare.
Testa att kontakta Anchor och fråga.
http://www.anchorlas.se/Kontakta-oss/
Förr plockade man ner gamla achor tjurtaskor och andra anchor stängare och renoverade dom, det fanns reservdelar för detta men jag kastade renoverings reservdelarna (packningar, o-ringar, fjädrar mm) och specialverktygen mm för ca 5år sedan.
http://www.anchorlas.se/Kontakta-oss/
Redigerat:
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
ska kolla med Anchor också, bor bara 250m bort Tänkte mest att dom kanske har mindre koll på en produkt dom slutade tillverka för 40 år sen än nån som skruvat med det på senare tid1 123abc skrev:Normalt är ca 50mm CC för armen men minns inte om de gamla hade andra mått.
Förr plockade man ner gamla achor tjurtaskor och andra stängare och renoverade dom, det fanns reservdelar för detta men jag kastade renoverings reservdelarna (packningar, o-ringar, fjädrar mm) och specialverktygen mm för ca 5år sedan.
[länk]
tack för tipsen Findus och 123abc
Det enda man skruvar med de stängarna nu för tiden är ner dom och byter till annat.Martin Berggren skrev:
Jet är inte speciellt vanlig då den sålde dåligt pga högt pris men tjurtaskor springer jag på ganska ofta.
Om det varit innan jag rensade så hade jag haft nya i originalkartong med anvisningar.
Ta med lite fikabröd/tårta så kanske någon minns bättre
Klicka här för att svara