3 077 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Montera fönster, isolera runtom.
Hej.
Jag tänkte ge mig på att byta fönster och ytterdörr själv istället för att betala astronomisk summa till företag (fick offert för byte tre fönster och en ytterdörr, de skulle ha 54 500 kr efter rotavdrag).
Jag ska ge mig på fönstren till sommaren under ledigheten, jag undrar vad som är bäst att isolera runtom fönstren? Är det gullfiber eller tätningsband som är bra? eller finns det andra alternativ för en amatör, snabbt och smidigt.
Ska man montera karmen först eller hela fönstret i ett paket. Har sett olika sätt på youtube.
Jag tänkte ge mig på att byta fönster och ytterdörr själv istället för att betala astronomisk summa till företag (fick offert för byte tre fönster och en ytterdörr, de skulle ha 54 500 kr efter rotavdrag).
Jag ska ge mig på fönstren till sommaren under ledigheten, jag undrar vad som är bäst att isolera runtom fönstren? Är det gullfiber eller tätningsband som är bra? eller finns det andra alternativ för en amatör, snabbt och smidigt.
Ska man montera karmen först eller hela fönstret i ett paket. Har sett olika sätt på youtube.
Vad är det för typ av fönster, fasad, stomme osv?Malko skrev:
Hej.
Jag tänkte ge mig på att byta fönster och ytterdörr själv istället för att betala astronomisk summa till företag (fick offert för byte tre fönster och en ytterdörr, de skulle ha 54 500 kr efter rotavdrag).
Jag ska ge mig på fönstren till sommaren under ledigheten, jag undrar vad som är bäst att isolera runtom fönstren? Är det gullfiber eller tätningsband som är bra? eller finns det andra alternativ för en amatör, snabbt och smidigt.
Ska man montera karmen först eller hela fönstret i ett paket. Har sett olika sätt på youtube.
I regel drevar man med glasull i trähus och träfönster, exempelvis. Och då drevar man från båda sidor så infästningen täcks både in- och utvändigt. Packa drevremsan ganska hårt.
När jag monterar sidohängda fönster brukar jag göra det utan bågar, dvs. bara karmen. Allting i så exakt våg och lod som möjligt. Sedan sätter jag i bågarna och finjusterar vid behov så bågarna hänger perfekt med jämnt mellanrum runtom på samtliga bågar.
Jag tror @tompax även undrar om det är vridfönster, sidohängda, överhängda eller fasta fönster.
Samt vad det är för profil det är på fönsterna då även det kan påverka montaget samt eventuellt vad för infästning som följer med partiet.
Vilka fönster är det fönster du tänkt montera?
Om du använder drevband eller drevremsa är en smaksak och det är även möjligt att använda båda.
Om det är väldigt tajt mellan fönsterkarmen och uttaget så kan drevband ibland vara enklare.
Samt vad det är för profil det är på fönsterna då även det kan påverka montaget samt eventuellt vad för infästning som följer med partiet.
Vilka fönster är det fönster du tänkt montera?
Om du använder drevband eller drevremsa är en smaksak och det är även möjligt att använda båda.
Om det är väldigt tajt mellan fönsterkarmen och uttaget så kan drevband ibland vara enklare.
Vi har nyligen bytt fönster själva. Du får välja vilken sida du vill lyfta i fönstren ifrån, insida eller utsida. Och man lyfter i fönster med karm som ett paket (förutsätter vridfönster). Det är ganska tungt så det är bra att vara två stycken. Drev går med valfritt, det är inte så svårt. Vi gjorde på hela huset och tog t.ex. två fönster en vardagskväll efter jobbet. Är det exakt samma storlek som på tidigare fönster är det inte så himla svårt.
Tillverkaren/Leverantören brukar ha tydliga monteringsinstruktioner.
Att vara två är en stor fördel. Moderna fönster är tunga.
Tillgång till långt vattenpass.
Är dörren glasad så är det även viktigt att regelverket på gångjärnssidan är tillräckligt styvt/stumt.
Att vara två är en stor fördel. Moderna fönster är tunga.
Tillgång till långt vattenpass.
Är dörren glasad så är det även viktigt att regelverket på gångjärnssidan är tillräckligt styvt/stumt.
Alufönster mot trä kan vara lite knepigt ibland, i synnerhet i botten där blecket skall sitta.Malko skrev:
Vissa är tillverkade så de passar för tegelfasad och då fogar man runt och fäster ett bleck en bit in under fönstret (regnvatten rinner så att säga bakom fönsterkarmens aluram). Man kan heller inte spika fodret runt fönstret i fönsterkarmen, vilket försvårar en del. Ibland räcker det att täta med någon fog men ibland slår sig fodret osv. Det är lite speciellt.
På träfönster finns oftast ett tunt spår nertill som man passar in fönsterblecket i.
Det är jättesvårt att svara på så här, det finns så många olika konstruktioner så lösningen blir också individuell.
Men i regel bör du kunna dreva med glasull runt, en vanlig drevremsa. Det som kan ställa till det är hur tätt du får runt fönstret. Kommer det in fukt och regn så blir drevremsan blöt och i förlängningen även stommen runt.
1 123abc skrev:Jag tror @tompax även undrar om det är vridfönster, sidohängda, överhängda eller fasta fönster.
Samt vad det är för profil det är på fönsterna då även det kan påverka montaget samt eventuellt vad för infästning som följer med partiet.
Vilka fönster är det fönster du tänkt montera?
Om du använder drevband eller drevremsa är en smaksak och det är även möjligt att använda båda.
Om det är väldigt tajt mellan fönsterkarmen och uttaget så kan drevband ibland vara enklare.
Vi hade tänkt vridfönster. Trä eller aluminium, tror nog det är aluminiumram med trästomme. Förresten vad har ni för erfarenhet av plastfönster?
Klicka här för att svara