Hej, vi ska byta ytterdörr på vårat hus. Vi bor på västkusten och dörren utsätts för både vind, regn och sol. Vad ska vi välja? Pris är inte jätte viktigt. Vi vill ha nåt som verkligen håller.

T.ex. Ekstrands har fina dörrar, men jag tror inte hållbarheten skiljer speciellt mycket mellan dörrar. Ska det vara trädörr tror jag det är bäst att försöka skydda dörren från onödigt mycket regn.

PVC och Aluminium dörrar håller nog betydligt längre

optimum
Enkelt. Prata med en lokal försäljare av byggmaterial.
De vet vad som funkar i den utsatta del av landet som Västkusten är.

Köp den sedan av denna lokala handlare för de behöver försäljning nu i dessa kristider.

Du kommer troligen få helt underbar hjälp med att välja en bra dörr som fungerar i många år.
Handlare har inte så mycket affärer nu och hinner hjälpa dig och de behöver kunder.

"support your local dealer"

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
S
Diplomat är väl en av de mest spridda kvalitetsmärkena i Sverige idag

Jag tolkar det som att TS letar efter något annat än det masstilverkade joxet på marknaden.

Kan inte tänka mig något som passar bättre in på kravspecen än en dörr (i teak) från Bovalls dörrbyggeri i Bovallstrand.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Nej en teakdörr kräver väldigt mkt underhåll för att klara av den miljön. Flera tillverkare rekommenderar att olja dem 2-4 ggr per år för att behålla garantin t ex.

Flera tillverkare har en specialskiva i sitt tillvalssortiment, diplomat kallar sin Extreme tex så gör som optimum sa och snacka med nån lokal bygghandel som kan ge dig alternativ.

Har man inga betänkligheter kring hur dörren ser ut skulle jag ta en plåtdörr. Vill man ha något som förutom att vara en dörr som överlever de som bor i huset också ska vara en fröjd att passera flera gånger varje dag, då kan man ringa Bovalls.

Oljar någon gång om året, men min dörr sitter också skyddad. Behövde jag olja ett par extra gånger per år skulle jag tycka det är värt besväret.

"köp en jag har en själv".

j.erkers
Vi skulle behöva byta en eller helst båda våra ytterdörrar. Bovalls är ju inte direkt billiga men efter att ha läst och tittat på videor på deras hemsida närmar det sig att lätta på lädret. Framförallt när man hör:

Fullärd blir man ju aldrig. Å det är ju tur det för är man fullärd så är det ju inge kul längre. Då kan man inte utveckla sig."
Sagt av Leif på Bovalls dörrbyggeri.

I Sverige finns det mig veterligen en annan som tillverkar dörrar med samma hantverksskicklighet. Frågan är om @findus42 skulle vilja tillverka dörrar åt oss till vårt lilla 60-talshus. Jag borde nog fråga...

Tittade in på Bovalls hemsida. Såg bra ut. Prisnivån såg hög ut från ett konsumentperspektiv. Jag vet ju att det finns förklaringar. Gör jag överslag så ser jag hur många timmar jag skulle kunna lägga för samma pengar. Då är summorna realistiska. Gissar att det finns en cnc fräs och att de har en kunskapsbank med mallar och arbetsunderlag som gör projektering enkel.

Vet förstås inget om hur stort Bovalls är eller vilken attityd de har. Hemsidan kan ge intryck av enorma resurser fast det egentligen bara är några killar i ett garage.

Med risk för att bryta mot reklamförbudet så berättar jag lite hur jag fungerar i dag och hur en tillverkning av dörrar åt en annan forummedlem skulle kunna bli ett intressant prospekt.

Jag jobbar på löpande räkning åt en grupp företag som behöver mig. Det betyder att min tillvaro är bekväm. Jag behöver inte sälja något. Inte räkna. Så för att släpa mig upp från vardagslunken skall projektet vara personligt intressant. Jag behöver så att säga inte jobbet. Jag skall vilja göra det.
Om så finns det gott hopp.

Lägg upp en tråd och jobba fram design och kravspec i forat. Ett underlag gör allt mycket enklare. Ta det därifrån när du letar upp en tillverkare. Min kompetens och min resurser är inte speciellt exklusiva om man tittar runt i landet. Mycket troligt att du kan hitta ett specialsnickeri där du bor som passar dig bättre. Det kan bli en bra kontakt för framtida grejer. Relationsbygge är underskattat när det gäller att få hjälp.

För min del kan relationen i kombination med att jag redan har full styrning leda till att jag gör grejer åt folk för täckningsbidrag enbart. Som den här nedgångsluckan till en skuta. Den hade aldrig blivit gjord om jag tagit ut fullt betalt.
Träpanelad nedgångslucka till båt på en vagn, i ett verkstadsutrymme med vita väggar och delar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
optimum
Men enklast är väl att prata med en lokal bygghandel som vet vad som fungerar i den miljö TS vill ha sin dörr.

• Gilla
MBC
  • Laddar…
Om jag var du skulle jag jämföra vilka garantier de olika dörrtillverkarna du tittar på har på sina dörrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.