Min åsikt är att fogskum endast ska användas om materialet antingen stommen eller dörr/fönster är annat material än trä. Är stommen eller dörren/fönstret trä är det Stenull som gäller. Trä rör sig och skummet följer inte med = otätt.
Ska dörren placeras på betong, så skulle jag lägga en remsa syllpapp istället för distansen, då får du dessutom samma täthet under. Använder du distanser behövs det isolering under.