Jag har två stycken trelufts flaggfönster, enkelglas. De öppningsbara bågarna (på sidorna) sitter på gångjärn och stängs med handvarpa(?) och stjärthake. Mittenbågarna är fasta, icke öppningsbara. Jag har precis målat karmarna, men slogs av att jag inte har någon aning om hur de fasta fönstren är tänkta att fästas. Tidigare ägare hade helt senkelt skråspikat i karmen för att hålla bågarna på plats. Är det så man brukade fästa dem då det begav sig runt 1900-talets blrjan? Helst skulle jag vilja undvika det...
Huset är byggt 1897.
Huset är byggt 1897.
Jag har sett att det brukar vara två metallstift (diameter: 4-5mm) i bågen med motsvarande hål i karmen. På mittposterna sitter vred som spänner mot bågarna.
I våra icke-öppningsbara fönsterlufter sitter två små spik. De syns knappt. I ett hus som min mormor bodde i när jag var barn satt det också spik. Förmodligen har man gjort det man upplevde som enklast. Då som nu.
Klicka här för att svara
