Hej, föreningen har tvingat mig att byta ut lägenhetsdörr till en sämre variant, än den jag hade innan. Hade säkerhetsdörr S43 med flerpunktlös och dom har monterat S33, som har endast en förregling. När jag installerade min dörr genom Secor, så håll jag mig till ursprunngsfärg i trapphuset. Nu har dom valt helt annat färg, vilket påverkar negativt insidan av lägenheten. Måttanpassade garderober och granitgolv beställdes i matchande färg till det som fanns från början, vilket nu avviker avsevärt! Är även tveksam angående montering, då det blåser in på insidan, och på utsidan finns stor glapp mellan vägg och ram, så det är enkelt att stoppa in en tändare. Bilder medföljer. Funderar på att vända mig till hyresnämnden. Ska påpekas, att ingen extra-stämman ägde rum, innan beslutet fattades i ärendet. Ljudet som hörs i inspelningen kommer från köksfläkten.
Bästa svaret
Det där ser inte rätt ut, det ska inte vara sånna springor och dörren borde vara lika tät och ljuddämpande som din gamla S43 (skiljer normalt endast 3db).
Där tändaren sitter ska det var förseglat med fog enligt monteringsinstruktionerna som du kan ladda hem från daloc.
Varför bytte dom allt? Om de ville ändra utseendet vore det både enklare och billigare att endast byta dörrblad och då kunde du även fortfarande ha en S43.
http://www.dorrkatalogen.daloc.se/download/id=53
http://www.dorrkatalogen.daloc.se/sakerhetsdorrar/S33/
http://www.dorrkatalogen.daloc.se/sakerhetsdorrar/S43/
Är väggen inte i lod? annars undrar jag varför karmen/fodret inte ligger emot väggen.
Där tändaren sitter ska det var förseglat med fog enligt monteringsinstruktionerna som du kan ladda hem från daloc.
Varför bytte dom allt? Om de ville ändra utseendet vore det både enklare och billigare att endast byta dörrblad och då kunde du även fortfarande ha en S43.
http://www.dorrkatalogen.daloc.se/download/id=53
http://www.dorrkatalogen.daloc.se/sakerhetsdorrar/S33/
http://www.dorrkatalogen.daloc.se/sakerhetsdorrar/S43/
Är väggen inte i lod? annars undrar jag varför karmen/fodret inte ligger emot väggen.
Redigerat:
I min trappa var det bara jag som bytte till säkerhetsdörr, alla andra hade gamla och dåliga dörrar. Inget konstigt att dom ville bytta, dock har det inte gått rätt till. Hade räckt att hålla sig till ursprungs färg och anlita certifierad firma, vilket verkar inte har skett.1 123abc skrev:Det där ser inte rätt ut, det ska inte vara sånna springor och dörren borde vara lika tät och ljuddämpande som din gamla S43 (skiljer normalt endast 3db).
[länk]
[länk]
[länk]
Helt Ok, men det finns lagar som reglerar utövandet.BirgitS skrev:
Ingen extra-stämma, ingen information, bara beslut att jag MÅSTE. Har bott i huset 25 år och aldrig tidigare ifrågasatte jag något annat beslut. Den här gången blev förändringen till det sämre för min del och motiverades inte av en nödvändig ombyggnad. En medlem har, förutom skyldigheter, även rättigheter. Om så bara en medlem har invändningar, så ska saken avgöras av hyresnämnden. Nämndens beslut kan överklagas ennan upp till Svea Hovrätt. Innan dess får inga ändringar göras! Ångrar faktisk att jag släppte in dom.
Du har inte kommenterat Berits inlägg. Antingen är ytterdörrarna föreningens ansvar och då gjorde du fel när du bytte din, eller så är ytterdörrarna bostadsrättshavarens ansvar och då kunde inte föreningen tvinga dig att byta den. Eventuellt kan stadgarna ha ändrats efter att du bytte din dörr, men det kräver beslut på en stämma och om du inte var nöjd med beslutet hade du kunnat överklaga till Hyresnämnden. Så hur gick detta till?
Varför skulle stämman blandas in vid byte av dörrar? Styrelsen fattar denna typ av beslut själv.R Renata Anna skrev:Helt Ok, men det finns lagar som reglerar utövandet.
Ingen extra-stämma, ingen information, bara beslut att jag MÅSTE. Har bott i huset 25 år och aldrig tidigare ifrågasatte jag något annat beslut. Den här gången blev förändringen till det sämre för min del och motiverades inte av en nödvändig ombyggnad. En medlem har, förutom skyldigheter, även rättigheter. Om så bara en medlem har invändningar, så ska saken avgöras av hyresnämnden. Nämndens beslut kan överklagas ennan upp till Svea Hovrätt. Innan dess får inga ändringar göras! Ångrar faktisk att jag släppte in dom.
För närvarande står det i stadgarna att förening ansvarar för dörrar, vet ej hur det var tidigare, men jag fick lov att byta. I den andra trappan var det 2 eller 3 andra som också bytt, fast dom håll sig inte ens till rätt färg, vilket jag gjorde, eftersom man får inte ändra hur som helst. Hade ingen chans att överklaga, därför att styrelsen fattade beslut utan att informera om det. Fick bara besked vilken dag jag ska vara hemma, så dom kunde utföra arbetet. Faktum är att en av killarna som kom hit, blev så förvånad över att man håller på att bytta ut ett helt ny, bättre dörr, mot ett annat med sämre inbrottsskydd, så han självmant ringde till sin chef, för att bekräfta det. Som sagt, dom kunde låta ramen sitta kvar och byta enbart dörrblad med samma skydd, som jag hade tidigare. På det viset hade man undvikit onödiga skador på insidan, som täcktes med extra lister med fulla, synliga skruvar. Hade dom varit öppna för en dialog, så hade vi inte hamnat i den sittsen och jag hade accepterat färgvalet. Här handlar det om maktdemonstration från ordförandens sida och då backar jag inte en centimeter.1 16386 skrev:Du har inte kommenterat Berits inlägg. Antingen är ytterdörrarna föreningens ansvar och då gjorde du fel när du bytte din, eller så är ytterdörrarna bostadsrättshavarens ansvar och då kunde inte föreningen tvinga dig att byta den. Eventuellt kan stadgarna ha ändrats efter att du bytte din dörr, men det kräver beslut på en stämma och om du inte var nöjd med beslutet hade du kunnat överklaga till Hyresnämnden. Så hur gick detta till?
Det är det jag vill ha klarhet över. Handlar det om dörr till källaren, vindsföråd, trapphuset och liknande,så har man ingenting att säga till om. Osäker däremot,om så är fallet, när förändringen påverkar insidan och skydd av ens lägenhet.J Jocke Best skrev:
Är dörrarna föreningens ansvar så får föreningen byta dörren utan ditt godkännande. Även om du tycker det blir sämre. Det du kan göra är att försöka byta ut styrelsen på nästa stämma. Samt naturligtvis försöka få dem att skicka in entreprenören att rätta till felen i installationen.R Renata Anna skrev:För närvarande står det i stadgarna att förening ansvarar för dörrar, vet ej hur det var tidigare, men jag fick lov att byta. I den andra trappan var det 2 eller 3 andra som också bytt, fast dom håll sig inte ens till rätt färg, vilket jag gjorde, eftersom man får inte ändra hur som helst. Hade ingen chans att överklaga, därför att styrelsen fattade beslut utan att informera om det. Fick bara besked vilken dag jag ska vara hemma, så dom kunde utföra arbetet. Faktum är att en av killarna som kom hit, blev så förvånad över att man håller på att bytta ut ett helt ny, bättre dörr, mot ett annat med sämre inbrottsskydd, så han självmant ringde till sin chef, för att bekräfta det. Som sagt, dom kunde låta ramen sitta kvar och byta enbart dörrblad med samma skydd, som jag hade tidigare. På det viset hade man undvikit onödiga skador på insidan, som täcktes med extra lister med fulla, synliga skruvar. Hade dom varit öppna för en dialog, så hade vi inte hamnat i den sittsen och jag hade accepterat färgvalet. Här handlar det om maktdemonstration från ordförandens sida och då backar jag inte en centimeter.
Tack för saklig svar.1 16386 skrev:
Hur gör man ifall dom tycker att ingen åtgärd krävs? Besigting? Ska jag själv bekosta en sådan?1 16386 skrev: