Fönster & Dörrar
jonaserik: Den stående regel som kapas ska du se till att den får stöd. kapa den högre upp och lägg en regel mellan de på sidorna och sätt byggbeslag ( vinkel )som stöd, annars kan det sjunka ovanför fönstret. Lämpligt att göra en ram runt karmen
123abc: [citat] Går det fritt och du har rätt funktion så räcker det.
Wael88: [citat] Thanks pal Also I will take another photo which will help see the material.
Abctre: Ska testa det. Tackar
Jörgen Ö: En Altandörr kan aldrig heta ngt med K, däremot med beskrivning om det ska linjeras med ett fast fönster.
banjoatte: [citat] Om man drar igen dörren hårt och drar den inåt så kärvar det inte så mycket. Därav drar jag slutsatsen att problemet ligger när kolvarna ska in alltså i dörr eller karm. Kruxet är nog att NorDan inte skickar någon att titta. Utan en låskista till vaktmästarn.
Robban_DIF: tack så mycket :) Tyvärr följde den inte med och det är precis en sådan dörr vi vill ha på våran glasade altan. Säljaren sa att karmmått med 9x21 skulle passa.
Pasjostrom: Jag har aldrig gjort det själv men man ”knäcker” alltså gångjärnet åt sidan, använder verktyget för som en hävstång. Tips är att videogoogla på ”justering av gångjärn”: Tex: https://gds.se/fonster-och-dorrar/dorrar/snickeri-reparation-rata-upp-dorren
Jörgen Ö: En ny dörr i modul 10 x 21 har karmyttermått 980 x 2080, får du plats med det i bef hål samt lite utrymme för drev så är det ok. Dina nuvarande ytterkarmått låter lite udda.
Happy75smile: Jag skulle prova sätta någon typ list Typ mellan metallbiten utser eller på dörren https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/gl-glasningsskena-36-falsdjup-27-32-mm-l-3-m Finns lite olika varianter på hemsidan till karmen skulle jag kanske mäta ut och be en plåtkille fixa en plåt som du kan montera på på. Skulle det inte funka så är det till och slipa karmen trä rent och på med juton
bradgard: Var så frustrerad efter jobbet så tog ett stämjärn och bände bort dörrfodren. Såg väldigt tight ut mellan karm och den lättklinker man har i väggen, hade för mig att det är bruklgt med typ kilar emellan, 69 cm bredd, 194 cm höjd. Antar att man bör hacka upp ett par cm extra eller? :)
Elnovis: [citat] Tack. Nu hittar jag massor med knep :D
123abc: Att ha skruvarna som håller låscylindern på utsidan tycker jag är dumt. Jag gissar att de skruvarna går rakt in i låscylindern om så är fallet så kan man borra bort skallarna på skruvarna som då är M5. Det går att driva runt skruvarna lite för att sedan gänga ur skruvarna om dom sitter fast i låscylindern så är det metriska gängor vilka brukar gå lätt att få ur bara man
Förvirrade Hönan: Hej! Vet någon vilket typ av företag man ska leta efter för att anlita någon som kan installera tätningslister till fönster? Det finns städfirmor som kan sätta upp dammlister, men jag behöver tätningslister på flera olika delar av fönstret och på vissa ställen behöver man ha en säkerhetsanordning. Tack på förhand!
Gorson: Jag försökte få till ett möte med en konstruktör för att få till en riktig ritning med bärande delar etc, vilket jag gick bet på. Ingen som hade tid med mitt jobb, skulle säga att största utmaningen med att göra renoveringar är att hitta hantverkare som har tid att förbarma sig över ens önskemål :-( Så det hela slutade med att vi gav upp och fokuserade på den inbyggda altanen
Alex Holmén: Ska ha ett swimspa på 480x230x130 cm inomhus. Det är först tänkt att ha ett skjutparti på 30/21 men dumma som vi var tänkte vi inte på hur vi ska få in den. Enligt husleverantören gör deras fönsterleverantörer (Traryds och SP) inte så stora skjutpartier som 50/21 med enkel skjutdörr och jag vill inte ha med dubbel skjutdörr (för jag vill inte ha öppningen mitt i rummet utan mer i
123abc: Säkerheten påverkas inte av om slutblecket är justerbart via tungor eller skruvar. Det finns andra modeller av slutbleck men jag vill inte påstå att de är säkrare.
tinekioko: Hej Jag behöver lite råd om vad saker heter på svenska. Ursäkta min dåliga svenska ... men jag försöker. Jag skulle vilja veta vilken typ av färg jag ska använda för insidan * inom en fönsterkarm? Är det ok med bara vit väggfarg? Och min sista fråga är det här - Har någon använt specialfärgen för att måla Vårtrum? Jag har inte råd att göra om mitt badrum, det är plasten
Scsi: [citat] Hej. Du kan ju kontakta en dörrtillverkare tex Nordan. Det lär kosta men du får som du vill. Vh Alexander
sealcs: Klart att man kan låta bli att måla på fönsterglaset Men att måla med färg över kittkanten upplever jag att man förseglar övergången kitt/glas över tid samt att jag aldrig haft problem med detta med oljebaserad färg Fått en del lösningar på mitt problem via andra med målningserfarenhet men är själv så trång i huvudet att en fönsterfärg är en fönsterfärg är en
Jakeh: Hej! Jag försöker genomföra min första reparation i vårt första hus och redan fastnat. För några veckor sedan blev en badrumsdörr plötsligt trög att stänga. Den "klickar" inte i utan att man knuffar till den efter man har stängt, och låset är trögare att vrida om. När jag stänger dörren inifrån så ser jag en glipa vid mitten av dörren, men inte högst upp och längst ner.
Maestrof: [citat] Har kikat på den. Verkar vara bra. Men den har dock ingen display att ha på insidan av dörren. Då blir det en Ipad lösning som tidigare nämnts.
123abc: Att hitta exakt likadana blir nog svårt då den variationen inte tillverkas i Sverige längre. Den designtypen har det tillverkats många olika varianter av med mindre variationer i i stort sett hela Europa. Det brukar alltid vara något som inte är exakt lika på alla man hittar. Som exempel postar jag exempel på variationer från Tyskland.
AndersS: Ska bygga om ett fönster med delbart 2-glas med frostat och köper 2-glaskassett+argon med frostat. Försumbart dyrare jämfört med mitt arbete, men många tusenlappar att bara byta glas. Ekonomiskt, vet ej men enklare att putsa och mindre kallras i badrum utan element under. Borde vara liknande om du själv gör arbetet.