1 355 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Egengjord karm .. falsdjup
Jag håller på att renovera en gammal sommarstuga. Jag hittade en gammal spegeldörr i ett förråd. Mindre än dagens dörrar (och tunnare) men den ska få komma till användning. Men eftersom det inte finns dörrkarmar i rätt storlek så får det bli att tillverka själv.
Eftersom dörren är tunnare än dagens dörrar så måste falsdjupet på karmen var grundare. Om dörren är 30 mm tjock, ska falsdjupet också vara 30 mm ? Eller behövs det någon extra mm ? Spontant känns det som det skall vara lika djupt som dörren är tjock (eftersom det inte ska glipa när dörren är stängd).
Eftersom dörren är tunnare än dagens dörrar så måste falsdjupet på karmen var grundare. Om dörren är 30 mm tjock, ska falsdjupet också vara 30 mm ? Eller behövs det någon extra mm ? Spontant känns det som det skall vara lika djupt som dörren är tjock (eftersom det inte ska glipa när dörren är stängd).
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara