Jag håller på att renovera en gammal sommarstuga. Jag hittade en gammal spegeldörr i ett förråd. Mindre än dagens dörrar (och tunnare) men den ska få komma till användning. Men eftersom det inte finns dörrkarmar i rätt storlek så får det bli att tillverka själv.

Eftersom dörren är tunnare än dagens dörrar så måste falsdjupet på karmen var grundare. Om dörren är 30 mm tjock, ska falsdjupet också vara 30 mm ? Eller behövs det någon extra mm ? Spontant känns det som det skall vara lika djupt som dörren är tjock (eftersom det inte ska glipa när dörren är stängd).
 
För dagens standarddörrar med 40 mm tjocklek är falsen i karmen 42 mm, så jag tycker du ska göra den 32 mm.
Ska du ha en tätningslist få du lägga på någon mm beroende av vilken tätningslist du väljer.
 
L Lasselano skrev:
För dagens standarddörrar med 40 mm tjocklek är falsen i karmen 42 mm, så jag tycker du ska göra den 32 mm.
Ska du ha en tätningslist få du lägga på någon mm beroende av vilken tätningslist du väljer.
Toppen ! Tack för svaret!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.