Jakeh
Hej! Jag försöker genomföra min första reparation i vårt första hus och redan fastnat. För några veckor sedan blev en badrumsdörr plötsligt trög att stänga. Den "klickar" inte i utan att man knuffar till den efter man har stängt, och låset är trögare att vrida om.

När jag stänger dörren inifrån så ser jag en glipa vid mitten av dörren, men inte högst upp och längst ner. Karmen verkar vara helt rak, men dörren har blivit bågformad. Om man spänner en tråd från toppen till botten av dörren så ligger en dikt an uppe och nere, men vid handtaget är den några millimeter från dörren:

Närgräns av en bågformad badrumsdörr med glipa vid handtaget och tätt anslutning upp- och nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kände mig sjukt duktig när jag lyckades haka av dörren för att fixa detta, "arga snickaren hade varit stolt" tänkte jag. Jag la dörren på golvet med lite skrot under ändarna och tryckte med handen mot mitten av dörren en stund. Det hjälpte inte alls, den bara fjädrar tillbaka. Jag samlade ihop lite tunga grejer att lägga på mitten av dörren så att den blev bågformad åt andra hållet, det fick ligga ett tag men när jag lyfte bort grejerna så böjde dörren tillbaka sig till exakt samma båge som från början.

Hand som försöker vrida ett trögt badrumsdörrslås, visar problemet beskrivet i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också försökt justera låshuset så att det ska sitta längre in. Märkte ganska snabbt att det inte riktigt är meningen(?)

Hur gör man?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.