Dörren är lite skev åt sidan så den tar i uppe i vänstra hörnet när man stänger den. Jag tror bladet måste justeras uppe i högra hörnet för att räta upp den. På ovansidan av gångjärnen är det insexskruvar. När jag kände på den översta och mittersta så var dom stenhårda= åtdragna. Hur rätar man upp den?

• En skev vit dörr som tar i karmen uppe till vänster, med synliga gångjärn och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det finns speciella verktyg för att ”knäcka” gångjärnen. Men tror du inte det räcker med att justera karmen? Dvs pilla bort täckbrickorna och dra åt karmhylsan med en karmhylsnyckel.

Tex:
[länk]
Det finns speciella verktyg för att ”knäcka” gångjärnen. Men tror du inte det räcker med att justera karmen? Dvs pilla bort täckbrickorna och dra åt karmhylsan med en karmhylsnyckel.

Tex:
[länk]
Jag har dragit så mycket jag kan i karmskruven längst upp till höger. Snickaren som satte in dörren sa att ”dörrhålet” skulle behöva vara lite större så det är begränsat hur mycket det går att justera karmen.

För övrigt ser det ut att finnas med plats på högra sidan om karmen, så du kanske kan justera karmen lite åt det hållet istället?

För övrigt ser det ut att finnas med plats på högra sidan om karmen, så du kanske kan justera karmen lite åt det hållet istället?
jo jag kan försöka dra lite där också men på gångjärnssidan har jag dragit så mycket det går.

Aha, okej! Då är det en gångjärnsriktare du behöver gör att justera gångjärnet. Lite osäker på hur det går beroende på vilka gångjärn du har. Men det är typ en sån här du behöver:
[länk] />
BRB_EiwA2osbxVH1c_lw2NdpcBYfjTCy5fLCGRFX3IalqN7NtRrccWekAQC4kk-ppxoCmjQQAvD_BwE

Tack för svar. Hur gör man? Gissar att jag måste lyfta av dörren men hur gör man sen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.