Hej!
Har lite problem med kallras vid en altandörr (med förnsterspegel i nedre delen). När vi tvättat fönster så har jag noterat att det inte finns någon isolering i "tom rummet" i den nedre delen, skall det vara så? Är med veten om att luft isolerar men kan man göra det effektivera genom att sätta in tex en frigolitskiva, får plats en som är ca 30mm tjock.
 
Åsa Lund
Lägg hellre i mineralull med tanke på transport av fukt
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Tack för tipset Åsa, det låter som en smidig lösning! Hur ser konstruktionen ut i en modern altandörr är detta utrymme fyllt med något material?
 
Åsa Lund
Ja, det tror jag. Vet dock inte vad. Altandörr från 70-talet är tom och går att dela
 
P petlin90 skrev:
Tack för tipset Åsa, det låter som en smidig lösning! Hur ser konstruktionen ut i en modern altandörr är detta utrymme fyllt med något material?
Ja, det är ”isolering” i nederdelen. Min dörr har slagit sig och skivan har lossnat på utsidan. Där sitter en supertunn, 2-3 mm frigolitskiva. Innanför dessa skivor sitter en aluminiumplåt (som säkert är till för säkerheten men som sannolikt också leder kylan. Det är ganska kallt på dörren vintertid...
Tänkte att jag skulle fixa till det hela med en ny frigolitskiva och ny board eftersom den gamla har slagit sig. Problemet blir att fästa boarden eftersom det ju inte finns något att fästa den i.
Ny altandörr köper jag inte! Någon som har ett tips på lösning?
 
Tänkte att jag skulle fixa till det hela med en ny frigolitskiva och ny board eftersom den gamla har slagit sig. Problemet blir att fästa boarden eftersom det ju inte finns något att fästa den i.
Ny altandörr köper jag inte! Någon som har ett tips på lösning?

ett par bilder hade underlätta om ev lösning
 
Köp beg dörr med bättre isolering/kvalitet.
 
Bodil T Bodil T skrev:
Ja, det är ”isolering” i nederdelen. Min dörr har slagit sig och skivan har lossnat på utsidan. Där sitter en supertunn, 2-3 mm frigolitskiva. Innanför dessa skivor sitter en aluminiumplåt (som säkert är till för säkerheten men som sannolikt också leder kylan. Det är ganska kallt på dörren vintertid...
Tänkte att jag skulle fixa till det hela med en ny frigolitskiva och ny board eftersom den gamla har slagit sig. Problemet blir att fästa boarden eftersom det ju inte finns något att fästa den i.
Ny altandörr köper jag inte! Någon som har ett tips på lösning?
Bodil, tack för infon, jag kommer nog att isolera med
mineralull som Åsa tipsa om. Skall bara göra lite tempmätningsr först.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.