Hej. Hur kan jag justera läsbleck Ännu mer på ytterdörr. Har skruvat på justerar skruvarna O ställt det på max men ändå får jag ta i o knuffa hårt i dörren då jag stänger den.Finns alltså inget utrymma att justera mer åt det hållet. Leif
 
Vad för låsbleck har du? Bilder är aldrig fel.
 
Z ZZ-too skrev:
Hej. Hur kan jag justera läsbleck Ännu mer på ytterdörr. Har skruvat på justerar skruvarna O ställt det på max men ändå får jag ta i o knuffa hårt i dörren då jag stänger den.Finns alltså inget utrymma att justera mer åt det hållet. Leif
Det är en dörr från byggmax, lite svårt att ta bild . Ska kolla hur man gör
 
Har du ingen modern mobiltelefon med kamera eller är det handhavandet som är svårt?
Vilket slutbleck sitter det i dörren?
Även justerbara slutbleck kan endast justeras i begränsad mån men om det fortfarande spänner när du justerat minimalt plösmått så kanske någon annat är fel t.ex att karmen blivit lite vriden vid installation.
 
Z ZZ-too skrev:
Det är en dörr från byggmax, lite svårt att ta bild . Ska kolla hur man gör
 
  • Oskarp bild av möjlig dörr och vägg, suddiga konturer utan tydliga detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en oskyltad ytterdörrslåsinfällning i metall på en vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det slutblecket ser ut att vara justerat efter minsta möjliga plösmått.
Har det fungerat tidigare eller har det alltid varit problem?
Har det blivit värre vid snö och kyla så kontrollera så det inte finns någon is, snö eller sand/grus på dörrblad/karm/tröskel?

Att börja fila bort metall från slutblecket känns inte rätt då det bör finnas något underliggande som orsakar problemet.
 
1 123abc skrev:
Det slutblecket ser ut att vara justerat efter minsta möjliga plösmått.
Har det fungerat tidigare eller har det alltid varit problem?
Har det blivit värre vid snö och kyla så kontrollera så det inte finns någon is, snö eller sand/grus på dörrblad/karm/tröskel?
Z ZZ-too skrev:
Hej. Hur kan jag justera läsbleck Ännu mer på ytterdörr. Har skruvat på justerar skruvarna O ställt det på max men ändå får jag ta i o knuffa hårt i dörren då jag stänger den.Finns alltså inget utrymma att justera mer åt det hållet. Leif
der började i samband med kylan i början av januari, har hållet rent runtomkring, är det dumt o byta tätlisten runt till en tunnare den gamla sitter rätt så bra fast verkar det som
 
Z ZZ-too skrev:
der började i samband med kylan i början av januari, har hållet rent runtomkring, är det dumt o byta tätlisten runt till en tunnare den gamla sitter rätt så bra fast verkar det som
 
Z ZZ-too skrev:
der började i samband med kylan i början av januari, har hållet rent runtomkring, är det dumt o byta tätlisten runt till en tunnare den gamla sitter rätt så bra fast verkar det som
Byta tätningslister hjälper endast om det finns hål där det kommer in vatten som fryser vilket känns långsökt men om det är så så känner du det med handen när du kontrollerar dörrbladet.
Kontrollera karm, tröskel dörrblad (även över och under) så det inte finns is/snö/grus som orsakar problemen.
Det mest troliga är att is orsakar problemet.
 
  • Gilla
ZZ-too
  • Laddar…
S
Jag har samma dörr från Byggmax på garaget och därför samma problem (om än i mindre omfattning). Dörren har svällt och slagit sig vilket orsakade problemet för mig. Karmen kan ha slagit sig lite också. Is är inte ett problem, samma problem vid plusgrader. Tolkar det hela som att man får vad man betalar för men det är ett irriterande produktionsfel. Har inte reklamerat dörren men det kanske man borde göra.
 
  • Gilla
ZZ-too
  • Laddar…
Jag har även en ganska ny byggmax dörr och jag har problem med isbildning.
När jag inte öppnat dörren på några dagar så hade dörren nästan frusit fast i karmen.
Jag vet inte om isbeläggningarna syns på bild mot den vita dörren kanske tar några bilder om jag får tid till det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.