Hej! Vi har renoverat ett badrum och i samband med detta flyttat dörrhålet.
När vi skulle hänga på nya dörren berättade snickaren att denna behöver kapas i underkant för att passa med tröskeln. Jag tycket det låter konstigt och riskabelt. Ökar vi inte riken för att dörren kan bli fuktskadad och garantin på dörren försvinner?
Brukar man behöva kapa dörrar till badrum?
När vi skulle hänga på nya dörren berättade snickaren att denna behöver kapas i underkant för att passa med tröskeln. Jag tycket det låter konstigt och riskabelt. Ökar vi inte riken för att dörren kan bli fuktskadad och garantin på dörren försvinner?
Brukar man behöva kapa dörrar till badrum?
Dörren ska ju passa in där den sitter. Ett badrum brukar behöva en glipa under dörr för ventilationen.Å Åsa Norrby skrev:Hej! Vi har renoverat ett badrum och i samband med detta flyttat dörrhålet.
När vi skulle hänga på nya dörren berättade snickaren att denna behöver kapas i underkant för att passa med tröskeln. Jag tycket det låter konstigt och riskabelt. Ökar vi inte riken för att dörren kan bli fuktskadad och garantin på dörren försvinner?
Brukar man behöva kapa dörrar till badrum?
Även en billig sandwichdörr med papp har en ram av trä i kanterna. Så länge du inte kapar bort hela denna kommer dörren hålla stabilt.
på de senaste årens billiga innerdörrar är ramen 12mm runt omN Nikorasu skrev:
Jag åkte till Optimera och fick hjälp att kapa där när jag var i samma sits. Deras stora kapsåg gjorde ett superbt jobb. Deras kille visade även vilken regel jag skulle köpa för att limma på plats eftersom ramen var bortsågad.
Garantin från dörrtillverkaren lär försvinna men är det en snickare som gör jobbet och vill kapa dörren så gör ju du eventuella garantianspråk mod denne.
Om det är vanlig eller ej kan jag inte säga men ofta får man hitta kreativa lösningar när man renoverar hus.
Som nämnts tidigare så kan man behöva komplettera med en regel om man kapar en dörr som inte solid.
Här har jag börjat kapa en garderobsdörr:
Så här ser dörren ut inuti:
Med en vass kniv skar jag rent i dörren:
Sen kapade jag till en planhyvlad bit i rätt längd, limmade den på plats och satte i press:
Om det är vanlig eller ej kan jag inte säga men ofta får man hitta kreativa lösningar när man renoverar hus.
Som nämnts tidigare så kan man behöva komplettera med en regel om man kapar en dörr som inte solid.
Här har jag börjat kapa en garderobsdörr:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser dörren ut inuti:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en vass kniv skar jag rent i dörren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kapade jag till en planhyvlad bit i rätt längd, limmade den på plats och satte i press:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK men då köper vi en solid dörr så blir det lättare. Tack för er input!
Om det är en dörr med typ masonitesidor och man sågar själv, så tar man reda på den bortsågade listen, rensar den ( + ev. kapning) och limmar den på plats intryckt mellan sidorna. Jag lovar - den har absolut rätt dimension.
Klicka här för att svara