Hej!
Hade behövt lite hjälp med att eventuellt hitta de jag behöver.

vi håller på att slutföra sista efter renoveringen i sovrummet i vårt hus byggt -90.
Men har stött på ett litet problem.
Plockade bort de gamla foderna runt fönsterna när vi rev, men tänkte mig inte för, och nu är det dags att sätta dit nya fönster.

det är två fönster jämte varandra.
Där det sitter en foderbräda eller vad man ska kalla det.
Den är 115mm bred och ca 13mm tjock.

Men den är snekapad då det satt några skumma foder tidigare?

behöver ersätta denna.

hittade dörromfattning på bygghandel som är 120mm bred, det funkar. Men tjockleken är 16mm.. vilket inte blir så jättesnyggt..

lägger upp lite bilder på hur det ser ut just nu.

det ska självklart målas o så runt fönster så ser lite illa ut nu.

Renoveringsprojekt i sovrum med ommålade fönsterkarmar utan fodrar, verktyg synliga på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålat fönsteromfattning i ett sovrum, med en synlig gammal foderbräda som behöver ersättas.
Skapa konto
Närbild på en fönsterfoder som behöver ersättas, med en synlig snekapning och skadat område runt fönsterkarmen.
Skapa konto
Ett orenoverat sovrum med två fönster utan foder, verktyg och renoveringsmaterial på fönsterbrädan.
Skapa konto

Droppnäsa invändigt verkar ju lite märkligt.

Köp en vanlig hyvlad bräda i lämplig (tunnare) dimension och sätt dit?

• Gilla
1
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Droppnäsa invändigt verkar ju lite märkligt.

Köp en vanlig hyvlad bräda i lämplig (tunnare) dimension och sätt dit?
tycker med det känns väldigt märkligt.
Fodret under var ju nästan som en upponer vänd golvsockel.
Då den passade i de utsågade.
Utan att det var sågat på fodret.

Tanken har slagit mig, men hade gärna hittat någon färdig lösning för att slippa fräsa kanter..

P
MathiasS menar nog att du ersätter brädan mellan fönstren med en tunnare furubräda och sätter valfria foder i övrigt runt fönstren.:)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
MathiasS menar nog att du ersätter brädan mellan fönstren med en tunnare furubräda och sätter valfria foder i övrigt runt fönstren.:)
jag förstod det
Men tänkte att de kanske finns något färdigt som är vitmålat och bara behöver längdkapas.. att jag bara är för trög för att hitta det!
Haha

Hittade TS något?

Jag är på jakt efter två liknande brädor (mdf/melamin?). Jag har sånna brädor mellan andra fönster, men jag vet inte vad man ska söka efter? Tips?

Det jag letar efter är alltså en vitmålad typ av list eller täcksida som är ca 10-12mm tjock och 120-140 mm bred (jag har möjlighet att anpassa smygarna). Jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Det närmsta jag hittat är dörromfattning, men den är 16mm tjock.

P
Mig veterligen finns det inget färdigt i dom måtten,tillverka själv eller beställa på snickeri:)

Handyman 1 skrev:
Mig veterligen finns det inget färdigt i dom måtten,tillverka själv eller beställa på snickeri:)
Jag hade ju vart beredd att tro dig om det inte var så att jag har två sådana lister på bottenvåningen mellan 3 fönster som sitter ihop. Kan visserligen vara nåt special som hustillverkaren tillhandahåller...

P
Ja,man kan ju få vad som helst tillverkat men färdigt i dom måtten i bygghandeln finns nog inte vad jag vet,då har det beställts från snickeri.

C carlbanan skrev:
Hittade TS något?

Jag är på jakt efter två liknande brädor (mdf/melamin?). Jag har sånna brädor mellan andra fönster, men jag vet inte vad man ska söka efter? Tips?

Det jag letar efter är alltså en vitmålad typ av list eller täcksida som är ca 10-12mm tjock och 120-140 mm bred (jag har möjlighet att anpassa smygarna). Jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Det närmsta jag hittat är dörromfattning, men den är 16mm tjock.
jadu. Jag hittade inte direkt något.
Jag kapade av den en liten bit så den blev kortare och flyttade upp listerna en aning så de fungerade ihop med lite ny färg :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.