Fönster & Dörrar
DjKool: Hej, Vi har idag en altandörr som man kan öppna på höger och vänster sida. Vi funderar på om vi skall byta detta mot en skjutbar altandörr då det skulle vara snyggare, låset kärvar lite men frågan är vad det kan kosta och i slutändan svaret om det är värt den kosten. Så vad tror ni en rimlig kostnad kan vara och hur enkelt gör man eventuellt byte? Mvh MO
egge80: Det där beror på att dörrbladet har slagit sig, eller så är karmen inte i lod. Det åtgärdas genom att lossa de tre översta karmskruvarna på låssidan och få ut toppen på karmen eller motsvarande inåt ibotten (vilket ser ut som mer jobb i ditt fall). Det där löser du inte genom att justera på enstaka skruv!
SSML: Det låter en bra lösning. Jag tror den är strax under 1cm. Passar det här då? https://www.byggmax.se/tr%C3%B6skellist-ek-p143091#267=33387&914=33045
Nordsjö: [citat] Egentligen ska du inte göra något innan du verkligen har en tidsplan för när den "egentliga" renoveringen ska göras. Du kastar pengarna i sjön. Tänker du renovera inom två år? Räkna då istället med vad materialet skulle kosta och gör en budget. Gör jobbet själv om du kan. Jag lovar att du får ett bra och billigt resultat om du planerar och förbereder noga hur du ska
angelikaj: [citat] Vi änvände DEMIDEKK Ultimate fönster och det blev bra då vi vill ha en matt yta. Solsidan får vi göra om oftare.
Smarteus: [citat] ok tack. Får prova det. Vanligt trälim?
123abc: [citat] Det bästa är att ersätta med en ny ASSA 2002 så passar allt, då låshuset är märkt med ett O så bör det vara OSYM. [bild] Om du vill ersätta med ett annat låshus så bör du även ha en täckskylt på insidan som täcker över hålet för vredet, samt bör du köpa en ASSA vredcylinder 13.
Umma01: Haha! Han kommer att få en hjärtattack om jag föreslår en motordriven!
Brok30: [citat] Jag tycker inte torkningen är ett så stort problem. Allt handlar om att stryka i väldigt tunna lager. Då brukar det gå att måla 1 gång per dygn
olof63: Hej, fick en ofrivillig missfärgning på flera fönster av just glaslist och nägra spröjs, ca 20 2-glas som jag köpte 1997 till mitt Götenehus. Ser ut att vara spikade med en liten spik in i själva träramen runt glaset. Är det någon som har en ide om hur mycket arbete det är per fönster (2-lufts) att byta ? Delarna finns faktiskt kvar - cred till Elitfönster faktiskt. Vad är det mera
Stefan Bengtsson: Ta tag i ändarna på täckplattan (med tummen och pekfingret?) och bänd mot dig. Då kan man vrida täckplattan.
YvonneAnna: Hej! Har fått konstiga, rostaktiga fläckar på ett av våra köksfönster. Detta på cementfogen och gummilisten. Se bild. Går inte bort när vi gnuggar eller försöker rengöra. Fönstren är från Velfac. Vad kan detta bero på? Tips på hur vi kan få bort fläckarna?
kungfuu: För framtida referens gjorde jag precis som @tergo föreslog. Dörren går fint igen, nu återstår bara att spackla i skruvhålen och måla lite. Ja, jag satte dit en dörrbroms också :) [bild]
Cff: Det har löst sig! När jag insåg att allt var asymmetriskt så hittade jag några skruvar på ena sidan (på luckan som redan var monterad) som jag kunde skruva loss oss och på det sättet komma åt att byta luckan, utan att behöva borra bort popniten :)
Anonymiserad 122687: Ett tillägg till detta projekt kring ventilation. Hur skapar man bättre ventilation i rummet? Dörren har glipor för ventilation, och rummet har tilluft(mekaniskt ventilation i tak). Vad är korrekt sätt att ventilera rummet, fläkt som blåser in kalluft utifrån eller blåser ut varmluft? Tips på bra fläkt? Blir väldigt varmt med projektor, spelkonsoler och pre-teens i rummet...
Melle90: Hej! Jag undrar om någon vet om det finns något som fungerar som dörrstop så dörren inte öppnas hela vägen och samtidigt automatiskt stänger dörren inomhus? Det sitter en luftluftvärmepump högt upp på väggen så dörren slår i varje gång den öppnas och därför behövs den också stängas automatiskt så luften ska kunna blåsa ut i huset om man råkar glömma stänga dörren.
LhzBwz: Tack för tipset! Handtaget jag sökte har utgått från sortimentet men lyckades (efter att ha åkt runt till flera olika återförsäljare) att få tag i fyra stycken som var kvar som demo-ex. Allt till ett bra pris!
ollefisk: Det ser ut som att planhyvlat furu passar bäst, pris och spill. Byggmax har väldigt låg pris, hur är det med kvalitén?
Neocortex: Sök på Illmod Tp600. Fungerar som en fog
tergo: nej du behöver inte täta med fog invändigt om du inte har plast på väggarna
Tommytommytommy: [citat] Ja, det står 10 år garanti. Sen vad den innebär har jag inte rotat i ännu.
123abc: om det finns mörka områden så använder en del olja med lite pigment, en del teakolja har lite pigment. Om man har flera plana områden längst ut så går det bra att slipa med maskin men mycket får man slipa förhand. Kanske går vissa ytor att slipa med en smal bandslip men det kanske är svårt att få ett jämt resultat, jag har inte provat. Problemet med slipmaskin är att det finns
JanneJanne123: [bild] Själv kör jag på den här kombinationen, blir mörkt och tyst med väldigt lite krångel. Tar en natt eller två att vänja sig, men när man väl är van är det fantastiskt.
123abc: Det är inte för borrspån man plocka ur spanjoletten utan för att den inte ska gå sönder. Det är en del skruvar att lossa men det tar inte många minuter att skruva ur dom.
Düsseldorff: Jo, tvätta, slipa lätt, alkydgrund, vattenbaserad färg. Klart.
sinuslinus: Var håller du hus? Bra att en lokal hantverkare till sånt. vad innebär ädelträ? Teak?
Robin_85: [citat] Tack, tergo! Då ska jag mäta karmens innermått så snart jag kan för att bekräfta. Vill ju helst undvika att beställa en "test-dörr"