Hej,
En blåsig dag måste vinden ha tagit med sig dörrbladet utan att jag märkt det för plötsligt kärvar dörren och jag har en stor spricka i karmen.

Hur rättar jag till detta? Min tanke är att haka av dörren, limma och tvinga ihop - kanske även skruva men håller det i längden?

• Dörr med synlig spricka i karmen och gångjärn som illustrerar inläggets beskrivning av skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm med stor spricka nära gångjärnen, tecken på skada från vind eller kraftig användning.
    Skapa konto

Bästa svaret

lyft av dörren och skruva av gångjärnen och försök vidga sprickan lite och sen tryck i tex casco trälim för utomhus bruk och sen skruvtving och sätt några skruvar utifrån se till att där blir en skruv över o under gångjärnen, så kommer det att hålla många år om den inte blåser upp igen

.. och sätt dit en dörrstopp.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Litet tips, gör som ovan och förborra gärna så att biten du skruvar i inte spricker så kommer det att hålla;)

För framtida referens gjorde jag precis som @tergo föreslog. Dörren går fint igen, nu återstår bara att spackla i skruvhålen och måla lite.

Ja, jag satte dit en dörrbroms också :)

Nyinstallerad dörrbroms på en vit dörr med spacklade skruvhål som väntar på målning.
Skapa konto

• Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.