P
Hej!

så har amatören satt på sig snickarbältet igen men fastnade i planeringen.

Ska sätta in en dörr i ett utrymme som är lite lurigt och försöker komma på ett sätt som blir minst dåligt.

Djupet är 100mm ( se skiss) och karmen är 93mmmm.

Det jag tänkte mig va att sätta dit 70 reglar + gips så de går i liv med karmen och sen sätta dit foder.

Djupet är ju dock 100mm så jag funderar på att lägga ett extra lager gips (6mm) på ena sidan och nått pulverlackat ”foder” för att passa in med den vita karmen. Har dock inte hittat något med denna dimensionen ännu tyvärr.

Är detta feltänkt, finns det en bättre lösning kanske?

Tar tacksamt emot tips.

• Handritad skiss av dörröppning med mätningar och planerade konstruktionslager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
70 reglar och 2x13 gips blir 96 mm.
93 mm karm så 1,5 mm per sida över
Eftersom foderlister är skålade på baksidan så funkar det bra ändå!

Fundera även ovanför dörren, där kanske du vill att allt blir jämnt.
Snedställa väggen med karmen någon mm?

Åsa Lund
Fattar faktiskt inte skissen. Vad är det för nåt med en pil på?

P
Dörrbladet:)

P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Fattar faktiskt inte skissen. Vad är det för nåt med en pil på?
pilen visar bara vart dörren öppnar åt.

P
David-O David-O skrev:
Fundera även ovanför dörren, där kanske du vill att allt blir jämnt.
Snedställa väggen med karmen någon mm?
Tanken har slagit mig men tänkte ta det som sista utväg ;)

P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Svårigheten blir att få det jämnt utmed befintlig vägg och ny vägg. Fodret sträcket sig över ny vägg/karm och där finns inga bekymmer som du skriver. Ska ta fram en bättre skiss.

Åsa Lund
Det står 100 mm i öppningen?
Borde stå 100 cm?

P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det står 100 mm i öppningen?
Borde stå 100 cm?
öppningen är 101.5 cm, men tjockleken på väggen ska vara 100mm.

Liva karmen (blå) med väggen på den sidan som dörren öppnas så får du en naturlig smyg på andra sidan, insidan.
Ovanför dörren gör du en vägg som livar på bägge sidor dvs 100 mm bred..(streckade linjer)
Runt karmen på insidan sätter du smyglist (gul) och på utsidan vanligt foder (grön) till höger och ovanför dörren.
Till vänster mot den längsgående väggen en smylist.(gul)
Handritad skiss av en dörrkarm med markerade smyglist och foderelement i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anonymiserad 122687 och 2 till
  • Laddar…
När jag byggde en vägg under en limträbalk valde jag 45mm regel och plywood+gips.
I ditt fall skulle du kunna ha:
Gips 13, plyfa 12, regel 45, plyfa 12, gips 13, gips 6.5= 101.5mm.
Sen hyvla ner reglarna lite på bredden, är ju inte jättemånga löpmeter.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
P
Mazen Mazen skrev:
Liva karmen (blå) med väggen på den sidan som dörren öppnas så får du en naturlig smyg på andra sidan, insidan.
Ovanför dörren gör du en vägg som livar på bägge sidor dvs 100 mm bred..(streckade linjer)
Runt karmen på insidan sätter du smyglist (gul) och på utsidan vanligt foder (grön) till höger och ovanför dörren.
Till vänster mot den längsgående väggen en smylist.(gul)
[bild]
Tack för tipset Mazen, det lutar mest åt det du beskriver. Jag har blivit lite smartare på vägen och nu mätt fram att måttet jag hade var någotfel (ska vara 115 mm). Det är något lurigt när man ska mäta i dessa konstiga vinklar för på varje sida sitter en hörnförstärkning som bygger på med nån mm på varje sida så räknat ner det från 117mm till 115mm.

Dörren kommer öppnas innåt i ett rum . Det som inte framgår i skissen är att om jag öppnar dörren åt det andra hållet hade dörren gått mot 2 andra dörrar (förråd under en trapp och en tvättstuga) därav öppningen in i rummet.

Färgkodningen gjorde det enklare att förstå så tackar för tillägget, men med de nya uppgifterna, skulle du gjort likadant eller försökt få till det snyggare på utsidan. då det är den man ser mest ifrån övriga huset, dvs innan man går in i rummet?

Hobbybyggarn skrev:
Tack för tipset Mazen, det lutar mest åt det du beskriver. Jag har blivit lite smartare på vägen och nu mätt fram att måttet jag hade var någotfel (ska vara 115 mm). Det är något lurigt när man ska mäta i dessa konstiga vinklar för på varje sida sitter en hörnförstärkning som bygger på med nån mm på varje sida så räknat ner det från 117mm till 115mm.

Dörren kommer öppnas innåt i ett rum . Det som inte framgår i skissen är att om jag öppnar dörren åt det andra hållet hade dörren gått mot 2 andra dörrar (förråd under en trapp och en tvättstuga) därav öppningen in i rummet.

Färgkodningen gjorde det enklare att förstå så tackar för tillägget, men med de nya uppgifterna, skulle du gjort likadant eller försökt få till det snyggare på utsidan. då det är den man ser mest ifrån övriga huset, dvs innan man går in i rummet?
Med dom förutsättningarna skulle jag göra som skrivet. Känns smidigast att dörren går in i rummet än att den öppnas utåt och går i andra dörrar.
Att det blir en smyg går inte att hjälpa och jag tror inte det kommer störa .. stör nog mer att ha en dörr som är i vägen.
Om du efteråt skulle komma att ändra dig kan du enkel vrida på kalaset (dörr o karm funkar åt endera håll)

• Gilla
Anonymiserad 122687
  • Laddar…
P
Glömde skriva att modulmåttet på dörren är 9x21, så jag kommer behöva reglar på den den sidan av karmen som har gångjärn. det är ca 115mm som behöver "fyllas ut".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.