Hej!
Jag vill ha spröjsade fönster till mitt hus, och funderar på den bästa lösningen.

Har sett lösningar på "fusk spröjs" i plast som man sätter på utanpå fönstret, men jag vill ha riktiga spröjs.

Bäst är förståss att köpa nya fönster med spröjs i, men det är ju så dyrt!

En kompis kom med iden att sätta in riktiga spröjs i de befintliga fönstrena, alltså ta ut glaset och sätta in spröjsen och sen sätta in nytt glas ( alt dela upp gamla rutan).

Är det nån som har gjort det och tycker ni att det blev bra? Hur dyrt blev det jämfört med nya fönster? Är det nåt man kan ge sig på att göra själv? Vad säger ni om iden, kan det vara en bra genväg?

• Gilla
felixnh
  • Laddar…
Vad har du för fönster idag? Kopplade?

Frågan är vad du vill åstadkomma. Gamla spröjsade fönster skiljer sig på väldigt många sätt från nyare. Jämfört med modernare fönster brukar bågen vara mycket tunn. Visserligen inte så tunn som spröjsen, men mycket tunnare än på kopplade tvåglasfönster. Nu vet jag inte hur dina fönster ser ut, men det finns en risk att det ser konstigt ut med den grova bågen och det tunna spröjset. Kanske att det ser bättre ut än en påtejpad plastspröjs, men det låter som att det kan bli ett stort jobb för ett mediokert resultat att montera riktiga spröjs på en befintlig båge.

Har du någon bild på huset?

Fönstrena är kopplade tvåglas från 50-60 talet nångång. Bågen är något tjockare än ytterbågen på den spröjsade altandörr jag har satt in, så det borde funka tror jag. Frågan är hur helhetsintrycket blir som ni säger, lite svårt att ta en rättvisande bild men så här ser det ut:

ImageUploadedByByggahus.se1399406976.429938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1399407010.005030.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1399407028.584679.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1399407055.555568.jpg
Skapa konto

Altandörr
ImageUploadedByByggahus.se1399407081.737624.jpg
Skapa konto

Tanken är att återställa som det såg ut från början med helspröjsade fönster.

När är huset ifrån? Det är ju en hyfsat tunn båge. Utseendemässigt kan det nog fungera i alla fall på lite håll. Kommer man närmare så syns det att det är kopplade fönster. Det kan säkert bli en förbättring, men jag tror fortfarande att det blir ett stort jobb.

Det är ett sekelskifteshus, från 1908. Lite mörkt att ta bild nu, ska se om jag får till det imorn. De nuvarande fönstrena är innsatta i de gamla karmarna, alltså de tog bort mittenpinnen i befintliga karmen och tryckte in nya fönstret med karm i hålet. Så de nuvarande är något mindre än orginal, och karmbredden är den gamla + den nya karmbredden. Det syns nog på kortet.

Men det blir nog en del jobb om man gör det själv, det är 5x2 rutor per fönsterblad :)

Redigerat:
Jag tillverkade fuskspröjs av 10 mm lister som jag sågade till i ändarna så att de passade med "press fit" på ytterbågen, delande den i två lika stora delar. Grundmålade och målade listen på alla sidor, limmade den med PL400 mot glaset, målade rutan vit (alltså samma färg som invändigt på bågarna) 5-7 mm ut och lade därefter en fals eller vad det kallas av fönsterkitt och slutmålade några mm ut på glaset på utsidan. Det ser definitivt ut som äkta spröjs, och de sitter som berg. Mina fönster var identiska med dina, och även jag ville återställa det äldre uttryck huset hade ursprungligen.

Oj! Låter som en riktigt bra och enkel lösning! Har du några bilder?

Förresten, limmade du spröjs på både in och utsida?

Redigerat:
Jag vet inte hur man lägger upp bilder här. Om det går att skicka pm kan jag maila bilder i morgon kväll. Ja, jag satte spröjs både in- och utvändigt, men endast på ytterbågen.

20120610_180714.jpg
Skapa konto

20120621_125957.jpg
Skapa konto

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Det ser ju väldigt bra ut, som om det var där från början! Har du någon detaljbild också?

Jag tänkte ha lite smalare spröjs, 25mm på insidan tror jag, och 10 rutor. Ska testa att tejpa först och se hur det ser ut.

O
Varför göra riktiga spröjs när man kan göra fuskspröjs lika bra :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.