Fönster & Dörrar
Derbyboy: Spontant tänker jag ju någon form av dunderlim med en tunn stålpip. Mata in lim utan bara helvete och sen dra ett par tvingar.
bergquist: En bra väv på insidan kan absolut räcka för dina behov, problemet man däremot har är att många köper produkter, men inte använder det på rätt sätt
poker1970: [citat] Sedan finns Nordiska Fönster med bra priser. Klarfönster. Erfarenheter av dessa?
Nummer27: [citat] Det var ju en mycket bra poäng, cylindern kan omöjligt vara kortare än den är om jag vill använda samma nyckel. :D
sinuslinus: Jag skulle be ”muraren” komma och ta bort tejpen. Det borde ingå i hans jobb.
123abc: [citat] Det finns rullås som används i svängdörrar. Om du har en dörrstängare som håller igen dörren så behövs ingen tryckeskolv den lösningen är vanlig till butiker.
allemannen: [citat] Okej, istället för att sitta och googla på allehanda problem provade jag med lite universal konsistensfett. Slipade först bort en mikroskopisk kant så det blev jämt torkade rent smörjde på en vass knivspets och vipps så gick det lätt att stänga igen.
123abc: Doorman Classic (V2N) klarar dörrtjocklek 32-88mm,, minimimått är 16mm från centrum låshus både på in och utsida (c och b mått). Doorman L3 klarar dörrtjocklekar 40-88mm. Det bör gå bra att montera en Yale doorman i den dörren, de jag undrar över är hur erfaren montören är om han inte ens vet vilka mått som gäller.
Lilllen: Jag hade först känt lite på allt och kollat att gångjärnsdelen i dörren slidat hela vägen in i sitt fack. Har det gjort det så vet jag inte riktigt hur enkelt det är att justera en sådan dörr, men hade nog lättat lite på skruvarna i dörrkarmen, sedan lagt någon liten distans (typ tandpetare) mellan kanten av gångjärnet och karmen (alltså inte under gångjärnet) och sedan dragit
fremax: Du har dreh-kipp funktion på fönstret , 180 grader på handtaget är vädring , 90 grader är sidohängt. Med vänlig hälsning, fremax
tergo: lyft karmsidorna 5 mm från golvet och sen lite fog runt
Stefan Bengtsson: Jag tycker du ska räkna med att glaset sticker mer än 10 mm in bakom trät. Om du ska skruva bör du använda så korta skruv att de inte når genom de där 15 mm
Anonymiserad 282191: [citat] Ja,gärna lite större om det inte blir helt rakt eftersom karmen är 69x199.(dörrbladet är 62,5x194)
Rickieehn: Hej har monterat fönster o satt dit smygar runt om. Har fått glipa på några ställen. Som mest är det ca 5 mm. Min fråga är nu brukar man foga sånt? Eller ska man göra om smygarna? Eller kan man låta det vara som det är? Tacksam för svar har gått o grubbla en del på det här. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Agorazo: imported_benno: om min olja står det "högpenetrerande alkyd-, kina- och linolja". Jag målar inte heller med linoljefärg om det nu gör någon skillnad. Jag testar att olja hela bågen en gång samt nederdelen två ggr tunt. Just nedre delen har delat sig lite i fogen. Är det en bra idé att trycka i lite trälim? Fogarna hålls ihop av stjärnformade "metallplugg" [bild]
Bassrunner: Jag körde silikonspray på min. Har varit tyst i typ 1 år (men lät det inte lite i morse när jag öppnade?)
trolldeg: [citat] Hört av en annan fönstertillverkare att det ska fungera att kitta om med linoljekitt den dagen det blir aktuellt att renovera dessa fönster. Ifall man inte vill fortsätta med LAseal vill säga. Hur man får bort kittet helt förstår jag däremot inte...
DorisDoris: Villa - 54 med orginalfönster. Har ett fönster i ett av rummen som har blivit ganska illa däran av fukt, ytterfönstrets insida i nederkant. Har inte märkt av nån kondens eller fukt mellan fönstren under de 2 år vi bott här, före idag. Har regnat hela dagen och mot de fönstret och nu ikväll uppstog lite kondens. Vi hade förut ett fönster i ett annat rum, som de började läcka in
yonna: [citat] Jag har 4 större fönsterpartier med "terrassdörr" i glas i kombination, 2 på var sida huset. Två inte öppningsbara utifrån (mer inbrottssäkrade) . Ett parti är för entren. Ett parti för bastu/bad/groventre. Under sommarmånaderna står dörrarna oftast på vid gavel. Visst blev det billigare - sparade ju 2 ytterdörrar. Men det beror ju också på i vilken miljö huset är. Jag
Sägdude: Hej, Bumpar tråden då det är dags att ta tag i detta nu. Gångjärnen ser ut att ha gjort sitt varför jag tänkte byta ut dessa mot nya för att slippa strul. Vill därför höra om någon har koll på vart man få tag i sen här typen av gångjärn? Bauhaus etc. verkar inte ha dolda likt dessa. Tack på förhand:D
SandraRenoverar: [citat] Tqck så mycket! Då ska jag kolla där
LoTiX: [citat] [citat] Ah toppen tack där fick jag med A och B mått vilket de också frågade om. Och C mått verkar man ju få om man tar A minus B.
JNE: Det blev Elitfönster. Kostade runt 20 kkr, men jag är nöjd med kvalitet och funktion. Bra isolering.
Claes Rut: Är det någon som känner till vilken underleverandör som levererade pvc-spröjs till Starfönster 1990. Behöver några delar till spröjsen. Jag har varit i kontakt med Elitfönster som enl. upplysningar köpte upp Starfönster . Där säger man sig inte ha någon som helst dokumentation från denne tid. Får intryck av att dessa är lite villiga att hjälpa till. Kanske nån som jobbade på
Anonymiserad 398729: [citat] https://www.nordiskafonster.se/fast-fonster/pvc/fjord/fast-fonster-pvc-3-glas Beror ju helt på vad du vill ha för fönster, men för 11 tkr kan man få ett, samt så är säkert frakten en hel del.
Anonymiserad 433451: [citat] om du inte stör dig på den så går det att lägga lim på insidan och utsidan så kan det hålla i många år.. Men annars så är det bara att börja höra sig för vad byte kostar...
tracker: Be dom montera en sådan https://www.bauhaus.se/assa-dorrbroms-vit-523t-2?gclid=EAIaIQobChMI0tOPh8Lk8AIVygCiAx0j6wc9EAQYASABEgIfBPD_BwE
DjKool: Hej, Vi har idag en altandörr som man kan öppna på höger och vänster sida. Vi funderar på om vi skall byta detta mot en skjutbar altandörr då det skulle vara snyggare, låset kärvar lite men frågan är vad det kan kosta och i slutändan svaret om det är värt den kosten. Så vad tror ni en rimlig kostnad kan vara och hur enkelt gör man eventuellt byte? Mvh MO