N
Nyfiknast: Kanske ser lite märkligt ut med en markis där, lite svårt att avgöra utifrån bilden. Men kanske att följande är ett alternativ. 1. Sätt en solfilm på rutorna. Sägs reducera värmen med upp mot 85%. 2. Ha mörkläggande gardiner på insidan. 3. Köp ett 200x200cm vindskydd på byggmax och skruva fast två bräder under som fötter och ställ den utanför så den blockerar solen. Enkel
2 svar · 1,8k läst
·
K
kia2: [citat] Tack - jag följde ditt råd och har nu en perfekt tröskelplåt.
2 svar · 1,5k läst
·
L
LouvisaG: [citat] Tusen tack för ditt utförliga svar! :D Hittade inte prickfri men köpte ett annat algbortagningsmedel. Det finns inga andra förrän och grannarna har andra. Så det är bara att gå på känsla! Tänkte måla torparblått och vinrött med linoljefärg efter förarbetet är utfört :)
4 svar · 3,6k läst
·
I
ILoveFunkis: [citat] Det fungerar tyvärr inte för det kommer in väldigt mycket smuts utifrån. Tejpen släpper fast jag rengjorde ytan ordentligt efter målning. Du kan inte ana vilket jobb det är att byta tätningslister... Tack ändå! Det hade fungerat om jag bodde någonstans.
5 svar · 3,6k läst
M
Marcus i skurup: Hej hej håller på att renovera våran ytter dörr... har en fråga ang gångjärnen... någon som har ett tipps på hur man kan få fram original glansen på dom???
0 svar · 1,1k läst
·
Steelheart
Steelheart: Jag har inte gått vidare men intresset finns i framtiden.
15 svar · 18,1k läst
N
Anonymiserad 282191: Flyttar man övre del av karmen åt HÖGER så bör det bli bättre. (eller nedre delen åt vänster sk!)
5 svar · 2,9k läst
·
nino
nino: Dörrhålet är ca 105-110cm och dörren är en 10 så 98gm kanske? Dörren ska flyttas ut i liv med nya fasaden, ca 55mm Räcker det med 15mm plywood som man fäster i gamla öppningen och låter gå ut till fasaden och skruvar dörren i där? Eller hur löser man det? Är hålet 110 så kan jag få i reglar, är det 105 så kanske en regel på gångjärnssidan och plywood på låssidan? Eller
0 svar · 1,1k läst
1
123abc: Det går att flytta gångjärnen i höjd men man kommer se var dom suttit tidigare. Men lite tur räcker det att byta slutbleck i karmen då nyare slutbleck för innerdörrar har ett större urtag, i värsta fall går det att flytta i höjdled och bygga igen det äldre hålet och måla men oftast räcker det med ett nyare slutbleck.
1 svar · 3,6k läst
K
kjellys: Finns det någon plåtslagare på nätet som kan leverera ett halvrunt underbeck till ett runt fönster. Min lokala plåtslagare har f.n. inte tid,
0 svar · 1,2k läst
T
tergo: man kan beställa kolla inlägg 2 Spanjolett | Byggahus.se
1 svar · 1,7k läst
H
Henke99: Ok, tack för svar. Ska kolla upp dem.
4 svar · 4,6k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: Beror ju på detaljplanen där du bor, är du utanför detaljplan krävs normalt inte bygglov för fasadändring. Men helt rätt att maila och fråga
3 svar · 1,7k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Du är på rätt spår. Det som ofta händer är att gångjärnen ger efter för fönstrets tyngd. Då börjar bågen skrapa i karmen. Det finns något som heter gångjärnsknäckare. Man försöker försiktigt knäcka tillbaks det övre gångjärnet och knäcka ut det undre gångjärnet. Ibland räcker inte det. Då kan man prova med en metallring. Sen kan det vara så att fönstret har
1 svar · 1,8k läst
·
1
123abc: [citat] Om insidans handtag levererades med dörren eller från dörrtillverkaren så är det vanligt att det rätt längd så den inte behöver kapas. Det finns även fönsterdörrar där standardlängderna. Om allt fungerar så är det nog rätt.
5 svar · 1,0k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Precis, det blir nog bäst så.
3 svar · 2,0k läst
·
I
Inghil: Håller på att montera vikdörr men kan inte få igenom de vita plupparna i medföljande ”skåra” med underdel som ska skruvas fast i överdelen av lamellerna Plupparna har en slags hulling o skåran är smal Bröt av en underdel när jag försökte ta i hårt Tips?
0 svar · 1,4k läst
H
HEM2121: [citat] Vill de in så tar sig tjuvarna sig in iallafall. Rörelsedetektor med ljus och tjurande Larm. Bra att ha även när fönstren är på plats. För vädrets skull är det väl lämpligt att täcka hålen med något material. Hade i närtid inbrott i garaget, de dyrkade upp låset.
9 svar · 4,0k läst
M
Marcus1984: [citat] Hej, testade ni solfilmsrullgardiner? Funkade det bra? Är inne på att köpa sådana men är osäker på om det är bra eller inte?
1 svar · 2,2k läst
·
B
bradgard: Det här verkar vara en lurig fråga för många vad jag förstått och har försökt bli klok på "kravet" på fönsterfärg. Har ju skrapat bort lös färg på karm och fönsterbåge. Det finns behov av att kitta om också då kittet släppte på flera ställen när jag skrapade. Nu har vi en stor burk med fasadfärg av Rustas Premium märke kvar som vi använde enbart en gnutta av. Kan det
0 svar · 2,4k läst
Bergkamp
Bergkamp: Hej. Du kan lossa skruvarna som fäster vridbeslaget i karmen något gängvarv och sedan vrida på niten med insexhålet ett kvarts varv, medurs på ena sidan och moturs på andra. Har för mig det är medurs på höger sida sett inifrån. Du ser om beslaget höjer sig lite. Dra sen åt skruvarna igen. Justeringsfunktionen är inte jättebra men det kanske hjälper lite. Kan vara värt att testa
8 svar · 3,7k läst
·
Villabergskuben
Villabergskuben: [citat] Ev missförstod du kanske inlägget - jag tolkar det inlägget som att med ”han” avsågs firmans representant om än att det lika gärna givetvis kan vara en hon. Det var väl en relevant fråga att fråga vad representanten för firman sa. Det blir så himla lätt missförstånd i skriven text är mitt inlägg ”off topic” i debatten.
45 svar · 13,0k läst
B
bergquist: Invändigt finns det inte mycket mer solskydd för stora sneda/skrå fönster än just Lamellgardin. Väljer du att motorisera varje fönster som en enhet så skulle det gå bra med duetter, men kommer bli extremt mycket dyrare.
2 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Välkommen till forumet! Har du någon fråga också?
1 svar · 569 läst
A
AndersS: Är det delbara fönster ska det inte vara tätt mellan dem, det riskerar då bli kondens/imma.
8 svar · 3,8k läst
·
optimum
optimum: [citat] Hopplöst. Då får du slipa ned allt för lasyren tränger in i trä.
9 svar · 4,2k läst
L
Link1np4rk: Jag håller på renovera och har en väldigt tjock fönsterventil. Jag söker en fönsterventil som har samma längd men inte lika tjock. Jag hittar ingen, vad är det som man måste tänka när man köper fönsterventil ? Det känns inte som det finns så många alternativ. Varför vill jag hitta ? för att karmen är sågad efter denna ventil. Om jag köper, så måste jag såga mera och det
0 svar · 855 läst
M
McNulty: https://www.biltema.se/bygg/gangjarn/dorrgangjarn/gangjarnsriktare-2000017312?gclid=EAIaIQobChMIqbWWv7358AIVi-myCh2RAg73EAQYASABEgJmd_D_BwE
1 svar · 2,3k läst
·
1
123abc: [citat] På Åland får du nog rätt behör med en gång.
3 svar · 1,1k läst
M
maria01: [citat] för det kan passa det räcker oftast med lite damm att dörren inte kan passa så ta bort allt och på med lite 5-56 smörjmedel och sen testa
5 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.