Hej! Som ni ser på bilden så har vi ett trasigt markissnöre/-band. Lägenheten köptes så för fem år sedan. Jag är trött på att inte kunna använda markisen. Min man säger att det är klurigt att fixa. Det behövs eventuellt ett handtag, och om inte annat så kommer ett nytt snöre bara att gå sönder pga. den kassa klämkonstruktionen. Stämmer det? Var kan man köpa någorlunda hållbara markissnören/-band? (Min man är förtjusande på alla sätt, men ovillig när det kommer till att göra praktiska saker. Stereotypa könsroller gör att det inte är mitt område, men jag kan ju alltid säga att jag googlade och "det är ju bara att göra såhär", så kanske han vågar.
Tacksam för svar!
Det klart att det borde gå att fixa, en snabb googling gav åtminstone en leverantör som verkar sälja alla möjliga reservdelar till markiser: https://www.dittsolskydd.se/kategori-158-komponenter---reservdelar
Det behövs inget "handtag". Det som behövs är någon form av ändstopp, man trär bandet genom det, slår en knut och drar ner ändstoppet över knuten. Efter att den är trädd genom "klämmekanismen". Markisband ska du ha, dvs platt och lagom brett, mät på rullen upptill hur bredd band du får i. Vanligt vis 9, 10 eller 12 mm enligt vad jag läser mig till.
Jag har bytt markisband på flera av våra markiser, det är inte svårt, bara lite pilligt.
Jag har bytt markisband på flera av våra markiser, det är inte svårt, bara lite pilligt.
Fast om målet är att få din man att fixa det och om han funkar som de flesta av mina kompisar så triggar det kanske mer om du börjar med "Såg du att han därborta (du får fejka nån) kunde fälla ut och in sin markis från mobilen, en sån pryl trodde jag inte fanns." 
Klicka här för att svara