1
123abc: Det går att fila ur slutblecket lite men det är detta jag antydde om med att passa in då man får titta hur dörrbladet ligger i karmen och ibland inte fälla in slutblecket fullt på den sidan som möter dörrbladet, så man passar in plösmåttet efter befintlig dörrgång/dörrmiljö. om du lossar slutblecket så kan du skruva in 2st skruvar som blecket rider emot om du måste få ut
11 svar · 2,7k läst
·
S
sinuslinus: [citat] Du får skrapa och slipa bort det som är löst. Sitter det fast så är det bara att mattslipa och måla. Tvätta innan du slipar.
3 svar · 1,5k läst
major_tom
major_tom: just nu lutar det åt att jag sätter igen fönstret, tar bort de stående stavarna, och klär med någon slags panel..
1 svar · 998 läst
·
1
123abc: [citat] Ofta beror det på att man vridit sidostycket lite, titta på gångjärnen om dom rör sig när du stänger sista biten. Kontrollera även att dörren inte tar i tröskeln eller karmen. dra ett papper runt om på in och utsidan så känner du om pappret nyper alltså att den tar emot. Att dörrbladet tar emot tröskeln ser jag ganska ofta samtidigt som gångjärnen är justerbara i
16 svar · 11,5k läst
·
1
123abc: Hur högt över mark är det? Vanligtvis vrider man handtaget normalt och knackar sedan in kolvarna från utsidan. Annars brukar jag använda luftkuddar för att kunna påverka spanjoletten och fungerar inte det så får man ta fram borrmaskinen.
1 svar · 2,6k läst
·
larsbj
larsbj: Finns finska fönster som både har bra u-värde och bra utseende som kan va ett alternativ. https://www.mrdoorsandwindows.com/glas-fnster-c-15_52.html
3 svar · 1,6k läst
W
wille_ds: Fick inga svar, men så här ser det ut när det är klart. Mycket nöjd för att vara första gången. Körde på alternativet att bara putsa på, om det är "rätt" sätt får jag väl aldrig veta, har klarat en vinter i alla fall. Har säkert inte så stor betydelse i en ouppvärmd källare. [bild]
1 svar · 3,5k läst
·
A
Alex Holmén: [citat] Värsta är att det är dyrare med ekfoder. Kostar 21k i tillval utan foder men 31k med ekfoder. Det som gör det så dyrt är att jag då absolut vill ha foder av samma fabrikat som dörrarna och karmarna (Swedoor), hade varit mkt billigare (4k) om jag tar Moelvens foder, men då blir det risk för olika eknyanser
7 svar · 1,3k läst
L
Lärlings: Hej! Tacksam för erfarna råd, då jag inte vill riskera att glaset spricker. Fönstret sitter så jag inte kommer åt det utifrån. Jag kan inte haka av det. När jag skall vända fönstret så går det inte eftersom bågbottenstycket går emot karmen pga att bågbottenstycket har satt sig. Bilderna är tagna när jag vridit fönstret så bågbottenstycket på fönstret är upp och ner på
0 svar · 639 läst
·
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Nu är det inte vanliga gavlar på ett droppbleck, utan en en gavel på en mini ränna med ett nerknäkt v... Ja det kan absolut ha med erfarenheten att göra, jag har bara jobbat som plåtslagare i 30år....Men det är inte så vanligt med reinzink arbeten i mina områden.. Just dom här blecken sitter i en av våra domkyrkor, på insidan pga mängder av kondens på vintern.. Ganska stor
16 svar · 7,5k läst
O
Olf Oggler: jag har samma problem. Jag skulle också vilja kunna låsa upp från utsidan. Finns det inga sådana här lås som funkar utvändeigt: https://www.bauhaus.se/yale-code-handle-7810-h-krom?gclid=CjwKCAjwiLGGBhAqEiwAgq3q_m9ZuIVl6D3mUMoe3irEDOis7xSOOUAfRDucGvppHNUxG5oAYcHIdBoCP-sQAvD_BwE
3 svar · 2,3k läst
·
P
På Fritiden: Skall bygga trädgårdsförråd som tillbyggnad mot huset. Jag kom över en Swedoor P100 utan tröskel till bra pris och funderar nu på hur man lämpligast gör med tröskel. Eftersom det är ett förråd skall gräsklippare, skottkärra, kompostkvarn och annat rullas in och ut så jag vill ju helst inte ha någon hög tröskel. Samtidigt inser jag att det är lite opraktiskt om det är för
0 svar · 1,2k läst
N
Nygge72: [citat] De sitter 50cm under tak på mesta delen av huset förutom på gavel där det är upp emot 1m under
2 svar · 1,5k läst
·
cederbusch
cederbusch: [citat] Jo det är det vi gjorde, men man behövde alltså även flytta ut blecken som satt i karmen. Fel karm helt enkelt.
15 svar · 5,9k läst
·
A
adab85: Petade bort ett möst sittande fönsterbleck på ett källarfönster. Illa tilltufsad föbsterkarm där under. Trät är ruttet och trasigt. Stor hålighet under karmen där myror verkar byggt en stack och sand som ramlar ut från under karmen. Söndervittrad puts? Hur löser jag detta nu? Kan jag försöka såga bort delar av karmen och limma dit nytt? Vad ska jag täta håligheten under karmen
0 svar · 1,3k läst
·
Jsebastian
Jsebastian: [citat] Har du en bild på detta? Kikar på att göra samma sak men får känslan av att man får en väldigt smal glasruta. Hur upplever du det? Vilken blev den faktiska bredden per Glas sektion? 48-49cm?
9 svar · 5,7k läst
K
kattparet: Hej Ska kittas om ett fönster som tappat tidigare kitt. Råkade hitta en oöppnad tub kitt från Biltema för en tjuga på loppis. Men frågan är hur bra den är. Läste torktid typ 3-4 dygn innan övermålning. Naturfärgad. Fanns ett dyrare märke Ilbruk, för ca 80-90 kr men vissa hade skrivit att den var väldigt kladdig och aldrig torkade. Nån som har erfarenhet av Biltemas kitt? Kanske
0 svar · 3,2k läst
T
Tompafix: En borstlist sitter det på jobbets mörkläggningsgardin https://www.biltema.se/bygg/beslag/fonsterbeslag/tatningslister/tatningslist-2000023559?gclid=CjwKCAjwn6GGBhADEiwAruUcKre5NEEGxXi0bwBDGCDCg2CEytGgvvsVDQCgbO_xsxXYsh8LepVfShoCMfwQAvD_BwE
7 svar · 2,7k läst
·
J
Jennie89: [citat] Hej! Hur gick det, fick du tag på det? Vart?
3 svar · 6,2k läst
larsbj
larsbj: [citat] Kanske detta kan funka ? https://www.granngarden.se/ad-las-junior-hoger?gclid=EAIaIQobChMIyvCV3_KX8QIVgd-yCh0iBgnAEAQYEiABEgL7VvD_BwE
1 svar · 1,4k läst
·
L
Lindane: [citat] jamen sedär, tack för jättebra tips! :) det kommer npg fler ggr med behov.
4 svar · 6,1k läst
·
Eraze
Eraze: [citat] Ahh okej, ja men det finns det då ^^
14 svar · 2,9k läst
·
1
123abc: då det är en standardkarm för mellandörrar (innerdörrskarm) så hade jag krävt att den byts ut och det går att köpa sidostyckena för sig som brukar kosta strax över 300kr nya för 92mm. https://www.hornbach.se/shop/Karmsidor-Premium-92-mm-M21-vita/5228304/artikel-detaljer.html https://www.byggmax.se/karmsidor-vit-92mm-p114202
2 svar · 938 läst
·
Matti_75
Matti_75: Ta bort befintlig smyg och gipsa där istället så blir det precis som på bilden du visar.
5 svar · 6,2k läst
·
P
Anonymiserad 382635: [citat] Tack för svar! Jag får börja måtta lite :)
2 svar · 4,4k läst
·
N
Nikorasu: [citat] Du använder plugg för lättklinker. Fråga i byggvaruhuset eller besök Fischer hemsida.
2 svar · 1,2k läst
Krokkodriljo
Krokkodriljo: Baksidan ser ut så här. [bild] [bild]
1 svar · 1,4k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Då får dom väl komma tillbaka menade jag
14 svar · 2,4k läst
Karlia
Karlia: På landet målar jag om och kittar fönster med oregelbundna intervaller. Det är englas och tvåglas, ca 1920 och 1950. Att göra det är bland det tråkigaste jag vet men det är bra trä. Grannen här i stan har bytt ut sina 60-talsfönster mot nya i plast, han är helnöjd. Men jag ser hur illa inpassningen av dem är, hur fel de ser ut. De är mycket klumpigare än originalet. Det bla gör
4 svar · 2,2k läst
Matti_75
Matti_75: Spika i kakelfogarna
5 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.