4 146 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Laserade fönster?
Ingen som vet?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Jag har kört lasyrborttagning på altanen, det verkar i princip vara kaustiksoda med förtjockningsmedel, dvs det man förr kallade lut.
Men att applicera det på karmar inomhus utan att skada allt annat runt om kan bli svårt.
Min pappa gjorde nått liknande i huset jag växte upp i, men han använde en skrapa och skrapade av lasyren.
Men att applicera det på karmar inomhus utan att skada allt annat runt om kan bli svårt.
Min pappa gjorde nått liknande i huset jag växte upp i, men han använde en skrapa och skrapade av lasyren.
Något annat medel innan man skrapar då kanske?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Enklast är nog att skrapa direkt.
Vi har haft brunlaserade fönster, dörrkarmar, lister mm.
Först målartvätt,
Slipat lite på ytan för att få den matt.
Sedan grundfärg för att täppa genomslag. spärrgrund (typ kvist mm från Jotun)
Sedan 2 lager färg på detta.
Vi har nu vita fönsterbågar, karmar, lister mm.
En del jobb men det blir bra.
Prata med färgaffär så fixar det sig.
Först målartvätt,
Slipat lite på ytan för att få den matt.
Sedan grundfärg för att täppa genomslag. spärrgrund (typ kvist mm från Jotun)
Sedan 2 lager färg på detta.
Vi har nu vita fönsterbågar, karmar, lister mm.
En del jobb men det blir bra.
Prata med färgaffär så fixar det sig.
Låter bra, dock skulle gärna ha dem träfärgade i ljusare nyans, skrubbade laserat trall som ljusnade, så tänkte om det fanns något man kan tvätta och skrubb dem så ljusnar annars?
Jag tror att jag provat alla tillgängliga medel för att ta bort färg, värmepistol på rätt färg är det som funkar bäst. Tror inte det fungerar på lasyr. Målartvätt som någon skrev, visst. Men det behövs i alla fall skrapas och slipas. Vad har du tänkt dig ska skydda trät i fönsterbågarna när du fått bort lasyren?
Klicka här för att svara