Keiller
Keiller: [citat] Man kan ju betala någon som renoverar fönstren också. Jag lämnade nyss iväg mina källarfönster till ett snickeri. Fast de är ju värda att bevara, de är 107 år gamla. [bild] De byter ut det trä som är dåligt, vilket i mitt fall är ca 10% av fönsterbågarna. [bild] Under tiden har jag semester och reparationen blir billigare än att köpa nytt.
11 svar · 8,4k läst
·
D
dagustaf: Hej! Jag ska renovera mina fönster, ca hälften av fönsterna och fönsterdörrarna är inåtgående och har en utvändig smyg innanför fönsterblecket. Träet är nog ok, men då fönsterna är från -65 så är ytskiktet inte så jämnt längre. Jag ska så klart skrapa och slipa, men sedan skulle jag behöva spackla i vissa sprickor för att skapa en så jämn och glatt yta som möjligt för
0 svar · 2,7k läst
·
J
justusandersson: Det verkar så. Jag tycker dock inte att man med säkerhet kan säga att balken avlastar hela sträckan. Den kan ha stöd på mitten. Man behöver fördjupa sig lite mer i konstruktion och material. Väggarna verkar vara elementbyggda på något sätt. Det ser ut som någon sorts sandwichelement i betong. Ritningar är absolut det bästa sättet att ta reda på hur det hänger ihop.
5 svar · 2,0k läst
·
M
mackehan: Är det någon som känner igen tätningslisten på bilderna och vet vad den heter och var man kan få tag på den? Hoppas på hjälp...
0 svar · 1,8k läst
·
J
Jan Sifvert: Söker snygga prisvärda spröjsade fönster med mycket glas. Alltså smala fönsterbågar : )
0 svar · 1,0k läst
L
Lyckelyckan: Söker desperat efter dörr till källaren meden maxhöjd på 180cm ink karm. Gärna med fönster/glas alternativt altandörr. Någon som har något tips alls på hur man kan få tag i något sådant utan att behöva specialbeställa för någon dyr dörrfirma?
0 svar · 2,1k läst
F
fribygg: Hultafors stämmkniv tror jag räcker
2 svar · 3,0k läst
·
S
sinuslinus: Det gäller generellt. Du kan lacka baksidan om du vill.
3 svar · 2,2k läst
S
sinuslinus: Kanske sätta en smygbräda mot fönsterkarmen.
6 svar · 1,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Lokal snickare som monterar fönsterna, den kan även måtta & beställa fönster. Vilken lokal snickare som är ”bäst”/prisvärd kan ingen svara på eftersom inget vet var du (byggnaden) finns. Vilken fönstertillverkare/leverantör som är ”bäst” beror på bla vilka kriterier man har. Vi valde Elitfönster nu när vi bytte fönster, jag bytte fönsterna själv (markplan)
1 svar · 877 läst
Totte_S
Totte_S: Man bör ha i tur och ordning utifrån: Yttre Väggbeklädnad - luftspalt - vindtätt skikt - isolering - ev. fuktspärr - inre väggbeklädnad. Fuktspärr är inte så relevant om den inte är obruten över hela väggytan. Ju längre ut isoleringen hamnar desto längre ut hamnar daggpunkten, dvs där fukten kondenserar. Det kan vara vettigt att hålla fönsterkarmen på varma sidan om du bygger
11 svar · 7,5k läst
·
A
Anders B.: Hej, vi har ett gammalt trähus som är ca 100år gammalt. Det stora sovrummet har bla ett fönster mot en ganska närliggande järnväg. Vi skulle vilja byta det fönstret mot ett ljudisolerat fönster. Är det något speciellt vi måste tänka på? Ev. mögel om det är för tätt? Det finns två balkongdörrar i samma rum vätter mot ett annat håll. Hälsningar Anders
0 svar · 1,4k läst
D
Dagwood: [citat] Tack! Ja, förrådet är isolerat. Ok, för det finns inget dörrfoder, inte heller på ytterdörren. Tröskelplåt behöver jag dock. Ska kolla vidarae. Tack för hjälpen.
2 svar · 2,1k läst
HenningÖland
HenningÖland: Tack ! [citat]
2 svar · 1,1k läst
nino
nino: Monterad och funkade fint :)
12 svar · 1,8k läst
·
D
Djenni: [citat] Från fodret till betongväggen? Hur menar du nu? Jag fattar inte! Jag kan ju inte ha en list till mellan foder och karm, eller bakom, då blir det ju knäppt från andra hållet. Testade med en smyglist men betongväggen är fantastiskt ojämn så den lösningen gick bort också. Man vill ju ha en bredare list som helst går en bit in på väggen sas. Mama mia snart ger jag upp!!
12 svar · 3,5k läst
·
I
ingrid63: [citat] Tack, det hjälpte mig i alla fall. :) Jag tog ingen bild innan ... mycket dumt när det lossnar delar. :rofl:
6 svar · 9,2k läst
·
1
123abc: Rådet är att köpa nya långskyltar. https://habo.com/se/sokresultat?q=långskylt Jag har sett skyltar putsade med oljat stålull men dom blir mörkare än original.
1 svar · 2,1k läst
·
Lill72
Lill72: Vi köpte våra fönster och vasadörren till vår glasveranda från allmoge.se och är nöjda.
1 svar · 1,2k läst
S
Staffan-N: Hej! Jag håller på och ska måla om ett gammalt pivåfönster från femtiotalet. Glaset sitter fast med trälister, och det är en glipa på någon mm mellan list och glas. Ska det vara kitt där? Är det bara att skrapa bort det gamla torkade och lägga en ny sträng? [bild]
0 svar · 2,4k läst
·
Phil Atkin
Phil Atkin: [citat] I’m so grateful to everyone here for your advice and support! You’ve been very kind. Best regards, Phil
15 svar · 3,5k läst
·
ÅkeSun
ÅkeSun: När man kan renovera fönster är det inte särskilt svårt och det kräver inte särskilt dyra verktyg, men vägen dit? Ibland ser man att dom kör kurser i fönsterrenovering, hur är det i dina trakter? Att byta fönster blir alltid dyrare än att renovera
10 svar · 2,5k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Gick bra.:cool: Verkade bara vara nån typ av instansning.
1 svar · 2,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: https://gds.se/hus/maala-huset-med-din-telefon
1 svar · 3,1k läst
1
123abc: Ventilationsbeslag 1033 i kombination av menovas fönsterlås kanske kan vara ett alternativ. Det finns även en låskrok 1021 som kan användas ibland. Dörrkedjor är oftast av usel kvalitet.
2 svar · 1,1k läst
addebaddeman
addebaddeman: Hej! vad kör ni för list under integrerad fönsterbräda när gamla tapetkanten syns från gamla fodret? När man har allmogefoder kanske man skulle ha någon profilerad smyglist eller? o kanske någon enklare variant när man kör släta foder? // Adde
0 svar · 7,7k läst
·
T
Trrttsch: Det blev en bit furupanel som jag hyvlat till rätt tjocklek. Däremot tror jag att jag gjort en liten tankevurpa när jag fräste bort den nedre delen av panelen. Det finns ju inget att spika fast nederdelen av gamla panelen i, bara masonit. Tack vare sponten är det inget jätteproblem men den mittersta brädan på varje sida flexar lite. Har någon här nån bra idé? [bild]
4 svar · 2,0k läst
·
F
flygarkammen: Hej! Behöver lite hjälp att tänka kring utvändig fordring av en ny dörr och gamla fönster. Tidigare satt det väldigt breda foder som överlappade både dörrkarm och fönsterkarm, de var någonstans runt 180 cm breda. Ovan dörren satt ett foder som i sin tur var cirka 200 mm högt. Jag funderar nu på om jag ska sätta dit nya foder med samma mått eller om jag ska dela upp dem så att
0 svar · 2,2k läst
·
A
Alex Holmén: [citat] Tack för tipset, ska kolla direkt
2 svar · 4,8k läst
·
B
bompa: Hej Letar efter ställe att beställa gamla och traditionella fönster Någon som vet något ställe? [bild] Finns det något i Lettland? Estland?
0 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.