Hej,

Jag hade oturen att hyra ut min lägenhet till någon jag trodde skulle sköta sig bättre som nu som pricken över i:et har blivit av med nycklarna vid återlämning. Jag har redan gått back då denna hyresgäst inte betalat in sina hyror och undrar därför hur jag kan byta ut låscylinder av denna modell då Google inte verkar ha några instruktioner. Jag hade vanligtvis begärt en låssmed för något sådant men har redan gått back en större summa på denna hyresgäst på grund av uteblivna hyror. Jag har köpt en ASSA-låscylinder som enligt Bauhaus ska vara rätt för detta men lyckas inte få ut denna tidigare låscylindern för att byta ut den.

All hjälp uppskattas.

• Närbild av en låscylinder i en dörr, slitage syns runtomkring låset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag med en gammal låscylinder som behöver bytas ut.
    Skapa konto
  • EVVA låscylinder i en vit dörr, söker råd för byte till ASSA-cylinder.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det där är säkert ett systemlås med huvudnyckel... Du får säkert inte byta den mot någon annan utan fastighetsägarens godkännande.

Men för att få bort den gamla så måste du få ur kulorna som är inslagna i de svarta insexskuruvarna... De som sitter innanför täckbrickan på insidan...

• Gilla
akhtonbroms
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Attans, föreningen är på semester till den 16 augusti men skicka iväg ett mejl snarast möjligt och se ifall de har någon jourtelefon.

Går det inte att få ur kulorna som är inslagna i de svarta insexskruvarna på egen hand? Litar inte längre på den tidigare hyresgästen så vill gärna se till så att personen i fråga inte kan komma in och kan sedan ta den debatten med föreningen därefter annars får jag helt enkelt räkna med personen kan komma in och göra en polisanmälan ifall det skulle ske.

Du borrar ur kulorna lättast är att slå med något som är lite plant som en mejsel med större bits så kulorna blir lite plana så styr borren bättre.
2,5-3mm borr bör fungera bra, var noggrann så du inte förstör insexspåren så du kan skruva ur skruvarna.

Vad du får göra i en BRF skiljer men spara de gamla låscylindrarna så löser det sig nog.
Vräkningar sker normalt via kronofogden.

Redigerat:
  • Gilla
akhtonbroms och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, ska kolla upp det där med borren. Jag har redan påbörjat en vräkning via socialtjänsten och kronofogden men handläggningen tar tid.

A akhtonbroms skrev:
Tack för svar, ska kolla upp det där med borren. Jag har redan påbörjat en vräkning via socialtjänsten och kronofogden men handläggningen tar tid.
Det är jättelätt att borra då det endast är 2st små mässingskulor som oftast följer med borren ut.
Tyvärr måste man normalt vänta på kronofogdens handläggning.

• Gilla
akhtonbroms och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.