Fönster & Dörrar
123abc: Till en 309 används dessa, först en blindstolpe för låshuset andra länken är blindstolpe för slutblecket om så önskas. https://copiax.se/Produkt/30529/Blindstolpe-309 https://copiax.se/Produkt/30443/Blindstolpe-5352 Länkar till grossisten med artikelnummer så du kan handla av valfri leverantör.
prototypen: Är du säker att det är köpis? Kan ju vara hemsmide eller något dörrtillverkaren gjort för just den karmen. Protte
sevenfifty: Inget större jobb att byta ut dom fönstren och ni förlorar ingen glasyta, mät utvändigt mellan smygarna så ser du om det nya fönstret täcker öppningen.
Fulkemisten: Jag har 6 fönster med exakt 51 lameller i varje. Det blir 102 x 6 = 612 klipp då jag ville ha det jämnt mot snörena på båda sidor. Allt över 25 klipp skulle jag säga är helt klart värt att köpa en klippare för.
Jonobe: [citat] Det fungerar minst lika bra utan att byta ut :crysmile: förlåt för OT....
Belombre: [citat] Vi behöver fönster till ett helt hus, men är verkligen i startgroparna så har inte exakta mått.
yuphin: Tog mått på själva dörrbladet 65cmx180cm så får nog bygga en egen med den gamla som mall som redan hade föreslagits.
Yrrol: Monterade mina första dörrkarmar. Trots att vattenpassen och måttbandet säger det ska vara rätt så fick jag två fel. Inget dörrblad tar i eller rör sig i öppet läge. Och innan jag gör sönder något i felaktiga försök att fixa det så tänkte jag höra med er hur ni hade agerat. Första dörrbladet sticker ut lite i ovankant på vänster/handtagsidan. Knappt 4mm och kanske inget man
TheJesper: [citat] Hej! Hittade du några clips? Letar jag med... Min enda träff än så länge: https://www.skanebeslag.se/produkter/sprojsbeslag
tergo: här finns nya Koppelbeslag, koppelhakar och koppelskruv - Leif Arvidsson AB troligen räcker det att skrapa bort lite färg på beslagen
Sclj: Tack, jag har redan kollat på den listan, men en vanlig bygghandel har väl knappast mer än något enstaka fönster i butiken, om ens något alls.:thinking:
Noramasen: OJ! Det där ser lite tajt ut för att kunna få dit ett bleck med inslagskant i tröskelns skåra. Det minsta måttet med den modellen är ca 10 mm. och då finns utrymme för infästning också. Ett par av varianter finns för att få ett fullgott resultat, är att antingen höja karmen något, eller ta bort material framför. Men det ser lite säckigt ut hur som helst med tanke på att stenen
Charlieflower: Aha. Då blir det kanske knepigare (Och dyrare förstås). Om du väljer de andra dörrarna först så kan en dörrfirma iofs säkert göra en liknande variant som halvpardörr :thinking:
kanelglass: [citat] OK, ja det skulle förklara varför det inte verkar finnas några längre... tack!
Nove: Fick tag i swedoor nu via återförsäljare, de kan tänka sig att sälja dem separat för 495 kr paret (!!!!!) så om någon känner till en annan återförsäljare är jag idel öra...
anlag: [citat] Utmärkt tips, det verkar som en utmärkt lösning att falla tillbaka på om ytskiktet inte överlever slipningen i rimligt skick. Varmt tack!
Snickrahemma: Springan är lika bred hela vägen, att knäcka gångjärnet kommer man inte åt att göra ändå. Det tar emot längst upp på höger sida och det går inte att justera bort felet. Om jag justerar motsols så att dörr bladet ska gå från karmen så har insexskruven ingen verkan utan blir helt lös och sitter inte emot botten av hålet. Det händer inget efter det! [bild]
JohanVSF: Ja men då nöjer jag mig med sidoreglarna! Den här dörren är just 61 cm (ca 64 om man tar bort brädorna) men vi tänker försöka undvika att ramla in i väggen alltför brutalt – så roliga fester har vi inte.. :) – så det borde nog gå! Om jag gör som i ex2 (mittbilden) kommer den ju dikt an mot väggen åtminstone på ena sidan, andra sidan kan jag nog spackla, annars måste jag ju
mugatu: Möjligtvis så är det träreglar runt dörrhålet. Enkelt jobb att såga till i överkant så nytt standardmått passar. Man vill väl smidigt kunna byta ut en karm i framtiden också? Går på några minuter med en fein. Såga först bort gipset i överkant på båda sidor och bryt bort. Se om träregeln i överkant går att såga loss. Om så är fallet så såga loss den och flytta upp den
123abc: [citat] Fila är nog det lättaste. Om du ska borra så får du sätta fast en planka eller bit plywood med tvingar och borra igenom påbyggnaden så du får styrning, borra från var sida in mot mitten. Om du borrar så får du mäta och märka ut var hålet ska vara.
Bergkamp: Beslaget som gick sönder måste bytas. Ta kontakt med fönstertillverkaren och låt deras serviceorganisation byta det. Undvik att vrida runt fönsterbågen innan det är utbytt.
andreascarlsson: För info: Habo hade inte hört talas om detta tidigare och skickar ett nytt handtag. dock har jag hittat små märken på låsvredet nu också, så vi får väl se vad som händer…
Dan_Johansson: Nytt år, nya fönster... Nya leksaker.. Hade jag haft sänksågen med tillhörande skena förra året hade det gått mycket snabbare att fräsa fram profilen... Ska nog göra fler när jag ändå är igång... Tror det blir två renoverade fönster i år med.. Då är det två kvar till nästa..
På Fritiden: [citat] Det kommer det vara. Båda pga att det skall sitta lågt och pga värme från bastuaggregatet. Det jag funderar på är främst om fönstret tar skada på samma sätt som ytterpanelen kan göra om det sitter för lågt nära marken. Eller om det finns några andra aspekter att beakta.
TheKL: Hej, är det någon som vet om termoplus levererar härdat glas till sina dörrar när det är helglas?
TheKL: Hej, är det någon som vet om termoplus levererar härdat glas till sina dörrar när det är helglas?
Tomture61: [bild] [bild] Efter mycket om och men , har jag fått en ny dörr . DSV försökte leverera en transport skadad dörr 4 ggr till mig :thinking: Nu sitter nya dörren på plats , men tror jag vill skydda låshusets plats med något :rolleyes: Bild på gammla dörrbladet .