Fönster & Dörrar
123abc: Jag hade rekommenderat brytskydd på den dörren som går längs med hela dörrbladet och karmen i framkant. Det finns märken på slutblecket som troligtvis är från att någon brutit. Det bör sättas ett fyrkantsrör på karmen och ett brett kraftigt plattjärn på dörren.
seniorkonsult: [citat] Dessutom stavas dispens med e. /”Besserwisser”
Fredrikfr: Pannorna är inga problem, men det känns inte helt lätt att få det tätt med takduken?
stiga: Letade lite mer och det är nog ett swed100-beslag från Svenssons.
wigge70: Hej Jag har byggt en altan som jag satt gamla fönsterbågar i ,dom är slipade och grundade och målat med Windows Care färg 2 varv,satte upp dom i höstas men nu under vintern ser man att färgen spricker och lossnar.. Denna färg är en med vatten och olja och blir som en plast gummi aktig när den släpper..frågan är måste man ner med allt och göra om? Eller finns nån annan lösning?
stiga: Kolla med Vinäsfönster vad de kan göra för er. Jag tror de löser det ni behöver göra och vill ha.
Location: [citat] Syftade på det hålrum som kan uppstå om fasaden är monterad med luftspalt. Precis som du skriver, bygg en ram runt fönstret som du fäster i plankstommen. Alltid bra att dreva!
Haz6909: Hej håller på och renvorerar ett antal 2 glasfönster från SP (90 tal, min fråga är hur man får tillbaks glasningsskenan? Jag har beställt nya fästen från SP men vet inte hur man sätter dit den?
bullemedbulle: På övre våningen i vårt 1800-talshus är takhöjden väldigt låg och spänner mellan 195-205cm. Följaktligen är då även dörröppningarna låga, mellan 175-185cm. Har sedan inflyttningen accepterat detta faktum, främst då det är ett gammalt hus (och ingår därmed i paketet) men också för att ovanvåningen är den "privata delen" med sovrum osv där främst familjen vistas. Men, nu
Stefan Bengtsson: Prova att googla "tätningslist för sågspår". Borde finnas något som passar.
123abc: Det verkar vara fel på låshuset som bör bytas ut. Låshus MPL 2500-50 artnr:50130481 lev.artnr: 359137
_Fredrik_R: Jag fyllde ett inkast på en av mina dörrar med fogskum eftersom det drog kallt genom öppningen.
Alexander Jernberg: Vet ej varför snickarna gjorde det så? Fönster är ca 4 meter högt och rätt tungt. det sitter fast med karmskruvar i sidorna och toppen. under asfaltspappen är det inte helt plant. Det är som cellplast(frigolit) och cement. Försökt ladda upp bild men det fungerar inte.
Demmpa: Här har du en gammal tråd i ämnet, https://www.byggahus.se/forum/threads/foenster-med-insynsskydd-vill-kunna-se-ut.288597/
Upp: Det låset är ju jättesnyggt, med det handtaget. Ser ju ut att vara en mer modern del i mitten. Går den att byta ut och behålla det som syns utåt? I så fall hade jag övervägt ett elslutbleck (googla om du inte vet vad det är) tillsammans med denna acesspanel bredvid dörren https://eu.store.ui.com/collections/unifi-door-access/products/unifi-access-starter-kit Snyggt på alla vis. Och
123abc: [citat] Följ länken i mitt inlägg lite högre upp så finner du länkar som visar hur de görs. Det är även möjligt att lyfta kåpan och skruva bort handtaget i sin helhet men du kan du behöva öppna fönstret lite först för att kunna skruva ut skruvarna.
omdirigerad: Kul att det är löst! (Jag har fortfarande ingen aning vad som händer på bilderna :crysmile:)
Ben39: [citat] Du har ett avtal Offerten+ omfånget i din beställning är ditt avtal med entreprenören något mer har han inte lovat Du valde ett annat omfång än vad offerten angav då du beställde Genom att du accepterade fakturan och betalade är ert avtal klart defenierat i omfång pris och leverans Om du i samband med beställningen klarlagt att du ville ha möjlighet att få resten också
123abc: Jag är ingen fantast av BG2000 mest pga att jag anser att säkerheten inte är den bästa. Då den endast kopplar bort trycket så rekommenderas låshus DormaKaba 1418, ASSA Connect 510, 2500 så den även reglar vid låsning (låshus kan följa med beroende på förpackning). BG2000 har även en mekanisk öppning via en låscylinder med tveksam säkerhet. Jag ser produkten som bekväm snarare
nimhed: [citat] Jag har tyvärr inte mer information än det jag redan skrivit i tråden. Lycka till!
JAhl: Jag har just fått 2 vlux takfönster monterade och ska bygga invändig smyg. Det ser ut att vara plats för 12 mm plywood i karmens spår. Hur gjorde du? Jag har noterat lite vattendropp i överkant mellan den grå skumplasten och karmen, det kommer vid dagsmeja och inte vid kallt väder så jag tror inte på kondens. Om man plastar in enligt anvisning så ska ju plasten ansluta till karmen då
Vi vill ersätta all fönster o altan dörrar med aluminium beklädnad 2+1 fönster i ett huset i Spanien
Thomas_Blekinge: Ja, finns faktiskt. Googla "2+1 fönster" får du se. Jag blev själv förvånad!
Lindoro: Jag har sett tips på att räta ut dörrblad som slagit sig pga fukt genom att såga skåror på konkav sida och sätta kilar i skårorna. Mina frågor är 1) om jag kan använda samma metod för dörrblad som ändrat form pga mekanisk åverkan, och 2) om jag kan se på en gång hur mycket kilarna böjer tillbaka dörrbladet eller om de kommer att fortsätta driva träet över tid. (Jag vill ju
Tonfisk40: [citat] Tack! Hur noga är det med att få bort gamla fogrester? Har slitit hela dagen med det men de sitter ju som skam
Robinols: Jag har sett dörrar med väldigt smala dörrfoder/karm (ramen) som tilltalar mig estetiskt. De är väl mer "designade" och kostar väl troligen mer. De stora byggvaruhusen har bara bred modell... smaken är som baken... :)
Björn Johannesson: [citat] Jag anmälde detta till ARN och de gav mig rätt i mina anspråk och meddelande att jag bevisat att fönstrena från Westcoast Windows är felkonstruerade har vi äntligen fått ersättning från XL-bygg, snickaren och fönstertillverkaren.
Bennymannen: Ja, det var väl lite detta jag var rädd för fast inte ville erkänna
123abc: Det finns olika lösningar till de portarna så behöver bilder för att kunna svara.