11 907 läst ·
23 svar
12k läst
23 svar
Pardörr med snap-in gångjärn - Hur ska man justera?
Jag har problem att få min pardörr jämn. Som ni ser på bilderna är den högra dörren flera millimeter högre än den vänstra. Den vänstra dörren "lutar" (större mellanrum mot karm mot mitten, jämfört med på vänstra sidan). Samt att det övre högra gångjärnet har "hoppat upp" (övriga 3 gångjärn har samma glipa upp och nedtill, med detta gångjärn är i princip dikt an nedtill men med ett stort glapp ovantill).
Jag har skruvat både upp- och nertill på alla gångjärn, men jag tycker inte någonting justeras. Blir ingen skillnad helt enkelt.
Vad är fel? Gör jag fel eller är något felmonterat? Läste mig till att justering av snap-in gångjärn skulle vara enkelt, men detta gör mig bara irriterad just nu.. :/
Jag har skruvat både upp- och nertill på alla gångjärn, men jag tycker inte någonting justeras. Blir ingen skillnad helt enkelt.
Vad är fel? Gör jag fel eller är något felmonterat? Läste mig till att justering av snap-in gångjärn skulle vara enkelt, men detta gör mig bara irriterad just nu.. :/
För att justera lutningen på (vänstra) dörrbladet så behöver du en gångjärnsriktare.
https://www.xlbygg.se/produkt/gangj...etriska-forzinkad-13mm/?article=7391186902541
Det övre gångjärnet (den delen som sitter på karmen) ska bändas lite mot karmen.
https://www.xlbygg.se/produkt/gangj...etriska-forzinkad-13mm/?article=7391186902541
Det övre gångjärnet (den delen som sitter på karmen) ska bändas lite mot karmen.
Jag tycker inte det ser ut som om det finns utrymme nog för att rikta gångjärnet.Demmpa skrev:
Min gissning är snarare att det ena dörrbladet tappat formen lite grann.
Dörrar och karm är i princip helt nya (installerades i somras). Så att något tappat formen känns inte troligt för mig. Eller tänker jag fel?1 123abc skrev:
Detta problem har varit sedan installation, så i så fall var dom defekta från början
Jag har försökt justera alla gångjärn med hjälp av torxen (trodde det framgick i det jag skrev först), men ingenting händer. Skruvar så långt att själva "gångjärnstorxen" kommer ut. Är det ens möjligt att jag justerar fel, eller finns någon logisk förklaring till varför ingenting händer för mig?E egge80 skrev:
Ja, den jag länkade till är för den typen av gångjärn.Y Yllert skrev:
Men som @123abc skriver så ser det ganska tajt ut mellan gångjärnen och dörrfodret, så det kan bli svårt att få dit verktyget utan att göra märken i dörrfodret, eller så får man ta bort fodret.
Har en sådan själv å har riktar några dörrar med smal-in-gångjärn, både hemma hos oss och hos mina föräldrar.
Som @Matti_75 skriver så kan det även vara karmen som inte är helt rak & i lod & i våg.
De skruvarna är för att justera hela dörrbladet rakt uppåt-nedåt, samt lite för att justera hur lätt dörren ska glida.Y Yllert skrev:
Övre & undre skruven (i samma gångjärn) ska ”normalt” vara ”åtskruvade” så mycket så att snap-in-tappen inte ”glappar” uppåt-nedåt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
vänstra sidan av karmen sitter väl som det ser ut lägre än den högra...........Dylika dörrar ska man inte stressa med vid montage och monteringen är A och O eftersom moderna gångjärn inte är gjorda för att låta sig justeras. Det är oftast bara ett läge som gäller och börjar man bryta och bända och palla upp gångjärnen om grundproblemet är att karmen är fel så kommer det aldrig bli bra.
Nu är jag ingen dörrmontör men jag kan ledigt föreställa mig att bäst resultat får man om man lägger hela dörrpartiet på golvet och justerar in alla springor och sen skruvar fast brädor i karmen i kryss så det blir stumt och sen monterar hela paketet.
Nu är jag ingen dörrmontör men jag kan ledigt föreställa mig att bäst resultat får man om man lägger hela dörrpartiet på golvet och justerar in alla springor och sen skruvar fast brädor i karmen i kryss så det blir stumt och sen monterar hela paketet.
Karmen är sned ju längre åt vänster man kommer, ser jag nu (enligt bild). Gör den där lilla lutningen så mycket så att ena dörren ser uppenbart sned ut? Vattenpass ser bra ut längs till höger på karmen..S Stefan1972 skrev:vänstra sidan av karmen sitter väl som det ser ut lägre än den högra...........Dylika dörrar ska man inte stressa med vid montage och monteringen är A och O eftersom moderna gångjärn inte är gjorda för att låta sig justeras. Det är oftast bara ett läge som gäller och börjar man bryta och bända och palla upp gångjärnen om grundproblemet är att karmen är fel så kommer det aldrig bli bra.
Så det är alltså min s.k. snickare som misslyckats med även detta? Snickaren satte upp karmen, vi hakade själva på dörrarna senare då vi ville vänta innan allt byggstök var klart..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
svar ja och ja.Y Yllert skrev:Karmen är sned ju längre åt vänster man kommer, ser jag nu (enligt bild). Gör den där lilla lutningen så mycket så att ena dörren ser uppenbart sned ut? Vattenpass ser bra ut längs till höger på karmen..
Så det är alltså min s.k. snickare som misslyckats med även detta? Snickaren satte upp karmen, vi hakade själva på dörrarna senare då vi ville vänta innan allt byggstök var klart..
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vill nog påstå (utan att vara snickare) att montera en dylik karm lös utan dörrar och sen tro att dörrarna passar exakt måste vara otroligt svårt.......Minsta lilla millimeter det blir fel så blir det ju så här och det handlar som sagt om att ena karmbiten sitter lägre eller högre. De kan fortfarande vara i lod och felet blir ju som sagt på överliggaren eller sockel. Är det som på bilden så är det ju dessutom ganska mycket men å andra sidan så kan det ju ha rört sig i efterhand också beroende på vad som är gjort och hur huset rör sig. Många ggr krångligt att åtgärda också om de satt karmskruv. Inte så lätt att justera upp och ner med såna och få ett nytt hål nån millimeter på sidan är ju svårt.....