När själva karmen monteras så har man aldrig dörrbladet i karmen, det är bara jobbigt & bökigt.

Man väger av (i våg) med kilar nere vid golvet där karmsidorna ska stå innan karmen ställs på plats.
Innan man skruvar/spikar fast karmen (eller borrar hål) så ser man till att karmsidorna är i lod (två håll per karmsida) samt i linje med väggen och att övertrycket är i våg & i linje med väggen.

För när karmen väl är ditskruvad så är det svårt att justera karmens läge om det är mindre än en centimeter.

När dörrbladet är på plats så är det finjustering av karmsidorna.

https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/montera-dorr/

https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/montera-innerdorr-tio-enkla-steg/

https://www.swedoor.se/swedoorbloggen-sv/sa-monterar-du-ytterdorr-sjalv

Jo att det blir svårt med dörrarna i karmen är jag medveten om men problemet med dubbeldörrar är ju att minsta lilla tiondel gör en enorm skillnad i dörrglipor. Monterar man en sådan på samma vis som en enkeldörr så bäddar det nog för bekymmer. Det är ju nästan så ett vanligt vattenpass är för grovt måttmässigt. Man ska ju ha nåt som anger exakt isåfall. Särskilt det primära i att karmhöjderna är lika, att den står i väg alltså. Minsta lilla fel där gör ju att springorna drar iväg.

Tyvärr får du nog gilla läget, sätt dit anslagslister så döljer du det värsta.

Justera upp den vänstra dörren och ner den högra på gångjärnen så blir det bättre

Matti_75 Matti_75 skrev:
Justera upp den vänstra dörren och ner den högra på gångjärnen så blir det bättre
Skrev det tidigare, dörrarna rör sig inte trots att jag skruvar så långt jag kan på gångjärnen =(

S Stefan1972 skrev:
Jo att det blir svårt med dörrarna i karmen är jag medveten om men problemet med dubbeldörrar är ju att minsta lilla tiondel gör en enorm skillnad i dörrglipor. Monterar man en sådan på samma vis som en enkeldörr så bäddar det nog för bekymmer. Det är ju nästan så ett vanligt vattenpass är för grovt måttmässigt. Man ska ju ha nåt som anger exakt isåfall. Särskilt det primära i att karmhöjderna är lika, att den står i väg alltså. Minsta lilla fel där gör ju att springorna drar iväg.
Suck, varför är hantverkare man anlitar idioter..?
Jag är med på vad du beskriver, men jag förväntar ju mig att en fackman har koll på sådant.

Y Yllert skrev:
Skrev det tidigare, dörrarna rör sig inte trots att jag skruvar så långt jag kan på gångjärnen =(
För att justera uppåt skruva dom övre skruvarna motsols och dom nedre medsols. När du fått upp dörren tillräckligt så skruvar du dom övre skruvarna motsols tills du känner att dom tar i.
För att sänka så skruvar du dom nedre skruvarna motsols. När du sänkt dörren tillräckligt kan du skruva dom övre medsols tills dom tar i.

L Lasselano skrev:
Tyvärr får du nog gilla läget, sätt dit anslagslister så döljer du det värsta.
Kan någon rekommendera en produkt (=anslagslist) som passar mitt ändamål? Har googlat men tycker inte att jag hittar något bra.
Tack på förhand!

Y Yllert skrev:
Det finns flera mm justermån i gångjärnen så om dörrarna inte rör sig gör du fel.
I gångjärnen sitter en skruv uppifrån och en nerifrån. För att höja dörren måste du först lossa på övre skruven för att sedan kunna höja dörren med den nedre skruven. Och glöm inte att du måste göra detta samtidigt på båda gångjärnen, skruvar du bara på ena gångjärnet så hållet det andra ju emot.

Anslagslisten som jag har föreslagit gör du enklast själv av en ca 30 mm bred list.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.