Fönster & Dörrar
Bennymannen: Ja, det var väl lite detta jag var rädd för fast inte ville erkänna
123abc: Det finns olika lösningar till de portarna så behöver bilder för att kunna svara.
123abc: Om det inte räcker med de få mm som du kan justera gångjärnet t.ex om ni lagt nytt golv ovan det gamla eller har en tjock matta så kan man såga av dörren lite i botten.
Dracula: [citat] Ljudet kommer inte från Polislåsets 5 kolvar, utan troligen från de 3 st hakreglar(?) som fälls in/ut på 3 punkter när handtaget dras ner. Det låter såpass mycket att jag anar ett konstruktionsfel alt. installationsfel. Det kan ju också vara metallkarm som ligger emot dörrbladet.
Vempaya: Jag ska bytta Ytterdörr och 8 stycken fönster så behöver lite Eran hjälp, tackar I förväg. Vad ska man tänka på? Hur ska man täta bäst runt fönster och dörrar på utsidan och insidan. Ska man advända Tätningstejp på båda sidor ? Jag bor I ett rådhus med träpanel och nya fönster kommer vara PVC.
moriax: [citat] Nej. Vi var i kontakt med fönstertilverkare i Polen som tillverkade i olika träslag. Men inköp den vägen kändes svårt och osäkert så det blev inget köp. Det blev till slut svarta fönster. Helt ok, men hade nog varit ett steg bättre med trä-look.
123abc: 4st skruvar är en gammal standard som utgick för länge sedan (60+ år). Du kan hitta några handtag i butiker som håller på med byggnadsvård men utbudet är väldigt begränsat och löser inte ditt problem om det är skruvinfästningen som är dålig. Oftast går det att ersätta med ett handtag med modern fastsättning annars är en underläggsbricka ett alternativ. Hur sitter handtaget
prunila: Hej! Jag håller på och renoverar en sekelskifteslägenhet med fantastiska fönster. Dock är de inte i så bra skick och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att återställa dem. Jag har tagit bort all lös färg, slipat och spärrmåla. Det jag tänker nu är att snickerispackla hela ytorna och sedan foga i akterna men det kanske är fel? Är det någon som har gjort liknande?
Matthiazw: Har ett litet källarfönster ca 50x25cm, gammalt med 2 glas. Det sitter under altan så inte mycket ljust kommer in där så gör inget om vi skulle bli av med fönstret, syns inte från utsidan heller. Är dessutom bara tvättstuga. Tänkte sätta en centraldammsugare bredvid fönstret. Funderar då på att dra utblåset från centraldammsugaren genom fönstret genom att ta bort fönstret och
HerrChi: Ahh, nu känner jag mig korkad. Antog att jag inte skulle få bort skylten förän vredet var väck. Tack!!
ccx: [citat] Det där är nog den bästa lösningen. Smart att kapa av överliggaren så att geringen ändå går ihop. Tror jag kör på detta. Lite fog mot väggen som du säger borde göra att den inte kanar in om den skulle få en smäll. Är väl 1,5cm glipa mellan karm och vägg ungefär
raveper: Dra en sträng silikon runt insidan av fönstrena så blir de inte så lätta att lyfta ut.
Hedvig: [citat] Hölstret ja! Nä fönstret. Jäkla telefon o hittade inget ställe att redigera. Tack för tips iaf:D
Alfredo: [citat] Man kan lägga upp en bild och kanske ange fabrikat/modell. Att den är "hyfsat modern" ger oss inte jättemycket att gå på. ;) Välkommen hit!
Viggenwalle: Tack för tips! Jag får testa lite olika varianter innan jag spikar igen.
plan-g: Tack för svaren! Jag har till slut hittat en firma som sysslar med hårdlödning i mässing (inte lätt) som skall kolla på det. Hoppas det blir enkelt och billigt. Jag har en lödkolv i garaget men antar att det inte är nån idé att ge sig på själv.... [citat] Tack, jag ska ge reparationen ett försök med annars hojtar jag gärna till. Jag har försökt själv att hitta identiska med
Troberg: [citat] Besticksinlägg för kökslådor är suveräna för det, och billiga, och man kan skriva på dem med whiteboardpenna. Är det mindre plock så är äggkartonger bra.
123abc: Troligtvis kan låssmeden reparera låshuset annars kanske ett ASSA 40C eller 40T passar. https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/40c/ https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/40t Kontrollera även om tryckespinnen är 8 eller 9mm om dy byter låshus då 40C/T endast har 8mm tryckesroddare. Om
123abc: Eller så köper du ett nytt slutbleck. Vissa slutbleck är dubbelsidiga om det är ett sådant så vänder du bara slutblecket.
123abc: Det går att byta mot en ny spanjolett och om du måttbeställer så kan det passa bra i karmen. Det kan även vara möjligt att använda en standard spanjolett/spanjoflex men då får man komplettera med slutbleck eller slutblecksskena men det tar längre tid att montera. En ny spanjolett tar en stund att montera även om den är måttbeställd då de trots skiljer en del i konstruktion. Att det
Lill72: Vi har vasadörren från allmoge.se. En riktigt stabil pardörr som inte slagit sig det minsta trots att vi inte har mycket till tak över. Har iof bara haft den i fyra men år nöjda hittills.
telefontumme: Hejsan, har påbörjat tillbyggnad till befintligt hus och skall sätta ut kantelement och sen gjuta platta (med golvvärme). Vi skall ha två partier vikdörrar 3000mm resp 2000mm med visst mellanrum på samma vägg. Rådet är då från diverse tillverkare att sänka ner tröskel i plattan innan man gjuter vilket är det vi planerar för. Så hur gör man det exakt? Sågar upp kantelement och
MarcusRask: [citat] Det har blivit nya regler för den herren efter han asade in en duva som inte riktigt var död. Så han släpps in och ut manuellt hädanefter.
Matti_75: Kapa bort hela tröskeln och montera dit en ny
P-plats: Kan tycka att det blir snyggt med symmetrin med pardörrar... ...som en kapten alltid sa i lumpen: "Likfirmighet är vackert!"
lingonsoppa: [citat] Det är tätt vad jag vet/känner iaf