Fönster & Dörrar
Snickarkirre: Har du ett riktigt vasst stämjärn eller kniv funkar de. Annars e de sticksåg som gäller men de kan bli väldigt ostabilt.
erik8308: [citat] Exakt, till bägge två påståendena. Hur mkt bygger snickerifärg? Ngn millimeter? Har aldrig försökt måla tunt förut.
123abc: [citat] Vad är det för spanjolett i dörren? Finns det plats för ett handtag på utsidan med spanjolettens dorndjup?
Stefan N: Utsidan brukar va föreningens, kolla det först sen borde dom veta vilka fönster ni har då dom ser hyffsat nya ut.
Johan4321: Tack för era svar! Gick tillbaka igen och undersökte mer noggrant och försökte höja dörren och se vart det tog i. Visade sig att hasparna från karmen hade hamnat innanför gångjärnet och satt direkt mot dörren, så det var därför gångjärnen inte kunde skrivas in hela vägen. Nu funkar det kanon! tack för svar!
Anna Persson1: Hej! Har du någon bild på hur det ser ut med både dörr och förvaring under trappan? Har ett förråd under vår trappa men skulle vilja göra en dörr in till sovrummet under trappan istället och behöver lite inspiration. Tack på förhand!
Lutte: Jag har målat 2st teakdörrar, en dörr var nästan omöjlig att få det att sluta blöda genom på. Medans den andra gick det galant att måla utan problem. Den dörr som var svår var oljad så oljan tryckte upp sig genom färgen. Minns inte hur jag löste det men jag tror jag körde en vattenbaserad spärrgrund Så oljan i färgen inte löste upp oljan i teaken
Gulavillan16: [citat] Inte kunnat mäta till ytterkant på karmen. Det är alltså puts till puts det är 117
CecEle: [citat] Exempel Sten tjocklek 2cm Bredd fönster + foder 110cm Längd fönsterbräda = 2 + 110 + 2 = 114cm Men det tycker jag, andra tycker kanske olikt mig :)[/QUOTE] Tack - det var ett bra tips det där med att lägga på stenens tjocklek på vardera sida!
LukasRag: Hej! Vi ska renovera lilla badrummet i vårt sutteränghus och jag skulle väldigt gärna byta ut de orangea betongglaset till ett klart betongglas. Är det en enkel process eller något man bör plocka in experthjälp för? Någon som har erfarenhet av liknande jobb? Lägger med bild på hur förnstret ser ut idag. Varje "ruta" tycks vara runt 20x20cm.
Bernieberg: Det går alldeles utmärkt med dolda konsoler. Har använt konsolerna nedan till en bokhylla, skruvat i en spontad panel likt dina förutsättningar. På hyllplanen över använde vi traditionella träkonsoler från IKEA. Med lite överlast av böcker släppte dessa konsoler i limningen så ett hyllplan trillade ned. De dolda konsolerna blev lite krokiga men satt kvar så nog tåler det en del.
Bernieberg: Låter som att det kan vara färgstänk exempelvis från när målaren har rollat taket. Bästa sättet att få bort dem är nog med ett rakblad som du testat. Sen om det är du som ska göra eller någon annan som borde rätta till vet jag inte :)
123abc: [citat] Meningen är att låscylindern ska vara längre sedan ska det sitta en cylinderskylt, europa (DIN) låscylindrar köper man efter längd på in och utsidan räknat från fästskruven. Enklast är att fråga dörr leverantören efter nyckelskyltar och vilka mått låscylindern ska ha. Den låscylindern du har är lite låg på insidan så du får inte plats med en cylinderskylt.
123abc: Den sitter med en låsring som troligtvis gått sönder för annars borde den varit synlig på fyrkantspinnen. Köp ett nytt trycke så blir det bra igen, jag rekomenderar att du köper ett trycke med returfjäder t.ex ASSA 1956, om du vill ha liknande som det gamla trycket (696) så heter det 6696 med returfjäder.
JeffBeck: [citat] OK, tack för förslaget. Ska testa!
yehor: [citat] [bild] 1. Tryck in låsbulten och håll den nästan hela vägen. 2. Flytta det försänkta hålet G uppåt och till vänster med en stift. Låsbulten kommer ut. 3. Vänd om låsbulten. 4. Tryck tillbaka låsbulten.
123abc: Låscylindern sitter fast med envägsskruvarna från insidan. Antingen knackar du loss envägsskruvarna eller så borrar du loss skruvskallarna från insidan. [bild]
hakan_o: [citat] Är kanske polycarbonat som avses. Vill man inte göra det själv kan man ju titta på www.gallerbolaget.se t.ex.
123abc: [citat] Detta är för Yale Doorman V2N [bild] Däremot har nya L3 max 88mm utan anpassning men det är möjligt att anpassa till tjockare dörrar vid behov.
tennet: Hej! Vi blev precis klara med vår Willab Garden ”Vinterträdgård Plus” nu i slutet av november. Vi har skjutpartierna som heter WG82, vilka är byggda som du beskriver med självdränering och isolering i karmar och profiler mm. Jag bor i Sthlm och det har varit regn och snö vinter och vi har inte haft några bekymmer med vatten som läckt in på golvet, inte det minsta. Vi har golvvärme
Toppalua: Nej, Jag har skickat PM till dig med länk till Facebook gruppen.
Mazen: Sala eller kör med klackfoder.. https://www.bauhaus.se/klackfoder-075-moelven-furu-vitmalad-21x56x2200mm?gclid=EAIaIQobChMIv9mAsIux9QIVsIxoCR3klwVcEAQYASABEgLpv_D_BwE [bild]
123abc: Jag hade rekommenderat brytskydd på den dörren som går längs med hela dörrbladet och karmen i framkant. Det finns märken på slutblecket som troligtvis är från att någon brutit. Det bör sättas ett fyrkantsrör på karmen och ett brett kraftigt plattjärn på dörren.
seniorkonsult: [citat] Dessutom stavas dispens med e. /”Besserwisser”