Hur roterar jag spärrbulten på detta låshus? I manualen så står det att jag ska trycka in en nål i hål, hålet existerar inte. På vissa bilder online är låset med hål och vissa inte. Kanske det inte går att rotera?

På denna bild finns det ett litet hål i mitten (ovanför 0960)

F_248617U2060.jpg

På mitt finns det inget hål:

Hand håller ett låshus från ASSA ABLOY med etiketten "CE 0960" och en synlig spärrbult utan nålshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte exakt hur just den fungerar, men många drar man ju bara fallregeln rakt ut på. Den brukar vara fjädrande så den åker tillbaka in av sig själv. Testat det? :)

M marcusjj skrev:
Jag vet inte exakt hur just den fungerar, men många drar man ju bara fallregeln rakt ut på. Den brukar vara fjädrande så den åker tillbaka in av sig själv. Testat det? :)
Hittade nu hur man gjorde. Finns tydligen av ett hål på sidan på vissa modeller där man sticker in något smalt och så poppar den ut.

Redigerat:
ASSA Abloy 2422 DIN låshus (Europaprofil) är extremt ovanligt att se i Sverige.
Jag hade gissat att man lossar stolpen och vrider fallkolven 180° men om du hittat en instruktion för låshuset som visar att det inte är så man ska göra så posta/länka gärna den instruktionen i tråden.

1 123abc skrev:
ASSA Abloy 2422 DIN låshus (Europaprofil) är extremt ovanligt att se i Sverige.
Jag hade gissat att man lossar stolpen och vrider fallkolven 180° men om du hittat en instruktion för låshuset som visar att det inte är så man ska göra så posta/länka gärna den instruktionen i tråden.
Illustration av steg för att demontera en låsbult från en dörrlåsning med en hand och stift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Tryck in låsbulten och håll den nästan hela vägen.
2. Flytta det försänkta hålet G uppåt och till vänster med en stift. Låsbulten kommer ut.
3. Vänd om låsbulten.
4. Tryck tillbaka låsbulten.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.