Har köpt färdig dörrkarm från hornbach och dörr från byggmax och monterat i befintligt uppreglat ”dörrhål”. Förra ägarna till huset hade vid något tillfälle och av någon anledning bestämt sig för att ta bort dörren till ett av sovrummen.

Dörrkarmen sitter fint, har mätt med vattenpass flera gånger och på olika ställen. Men problemet är att dörren tar emot vid gångjärnen när jag stänger dörren, när dörren nästan är stängd (5-10 cm från stängd). Det går att stänga dörren men det känns inte bra då det är uppenbart att det är motstånd vid gångjärnen. Jag har testat att skriva ut gångjärnen lite så att glipan mellan dörr och karm ökar något men upplever inte att det blir mycket bättre. Jag undrar om det kan vara så banalt att snap-in-gångjärnen är av olika märken och att jag därför behöver köpa nya för att få det att fungera? Eller är det något annat jag har gjort fel?

Nästa problem jag har är att karmen sattes i linje med innerväggen (på sovrumssidan) och därför inte passar med den tröskel som redan sitter där. Något förslag på hur jag fyller igen hålet där på ett snyggt sätt?

/Johan

• Närbild på snap-in-gångjärn mellan en monterad dörr och karm med synligt motstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit dörrkarm monterad på trägolv utan synlig tröskel och med lite mellanrum vid golvet.
    Skapa konto
Är den där ”brickan” monterad på rätt håll?

så här ser mina gångjärn ut:
Close-up på vit dörr och dess gångjärn med möjlig inkorrekt monterad bricka.
Skapa konto

Lägg ett papper mellan och stäng så ser du var det tar emot, om det är gångjärnen.

vad gäller tröskeln hade jag monterat en bredare istället. :)

Ser ut som att dörrbladet ska lyftas lite
Skruva loss lite lyft upp dörrbladet 5 mm och skruva åt igen så går nog även gångjärnen in lite mer

Tack för era svar! Gick tillbaka igen och undersökte mer noggrant och försökte höja dörren och se vart det tog i. Visade sig att hasparna från karmen hade hamnat innanför gångjärnet och satt direkt mot dörren, så det var därför gångjärnen inte kunde skrivas in hela vägen. Nu funkar det kanon! tack för svar!

• Detaljbild av en vit dörr och karm där haspen felaktigt placerats innanför gångjärnet.
    Skapa konto
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.