Grov skruv med skadat spår i en vitmålad träfönsterkarm från 50-talet, med tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad stor träskruv med spåret förstört, i ett gammalt slitet träfönster från 50-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bor i ett hus från 50-talet med gamla träfönster. Det är två-glasfönster och de "sitter ihop" med fyra skruvar. Skruvarna är grova och mäter säkert 1.8 cm i bredd på huvudet - det är ett spår i den. En av skruvarna sitter som berget - och vad värre är - spåret är skadat och för varje försök med mejsel eller annat (förr använde man stora mynt för detta) så skaver lite av metallen av. Vad ska jag göra? Jag ska flytta i början av maj och till dess måste jag få upp eländet. Maskin? (jag har ingen så jag har inte ens testat)

Redigerat:
P
M maja02 skrev:
Jag bor i ett hus från 50-talet med gamla träfönster. Det är två-glasfönster och de "sitter ihop" med fyra skruvar. Skruvarna är grova och mäter säkert 1.8 cm i bredd på huvudet - det är ett spår i den. En av skruvarna sitter som berget - och vad värre är - spåret är skadat och för varje försök med mejsel eller annat (förr använde man stora mynt för detta) så skaver lite av metallen av. Vad ska jag göra? Jag ska flytta i början av maj och till dess måste jag få upp eländet. Maskin? (jag har ingen så jag har inte ens testat)
huggmejsel.
Eller ett stämjärn som ingen är rädd om.. ;)

Borra mitt i tills skruvskallen lossnar. Hitta en annan skruv med rätt gänga och längd.

Maskintok skrev:
huggmejsel.
Eller ett stämjärn som ingen är rädd om.. ;)
Jo, jag har faktiskt försökt men spåret i skruven är lite för vitt och stämjärnet halkar mest omkull. Går det om jag slår in stämjärnet?

P
M maja02 skrev:
Jo, jag har faktiskt försökt men spåret i skruven är lite för vitt och stämjärnet halkar mest omkull. Går det om jag slår in stämjärnet?
Kan det göra..
Har du bild?

richardtenggren
Knacka runt skallen med ett dorn?

• Gilla
1
  • Laddar…
De äldre skruvarna brukar vara av mässing med gängen 1/4 unc.
Diameter på själva skruven är då 6,35mm
Borra mitt i skruven med en liten borr borra senan med en 6,5 mm borr så men bara så djupt så skallen släpper.
Dra sedan isär fönstret och skruva ur resterande del av skruven med en bra tång.

Sätt i nya skruvar....

https://www.skanebeslag.se/produkte...koppelhakar-glidbleck/koppelhake-med-ledhylsa

På våra källarfönster var skruvarna av aluminium, är det orsaken till att den dragits sönder. Skruvskalken dras ned i en underliggande "metallskål".
Men du får troligtvis borra bortden.

Hej, jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag skulle tro att hela skruven är gängad och att även om huvudet försvinner kommer skruven sitta kvar i båda fönster-paren. Vad ska jag greppa om för att kunna skruva ut den då?

Det finns bara gängor i den yttre bågen när du borrat bort skruvskallen kan du öppna fönstret o ta en tång o skruva ut skruven

• Gilla
maja02
  • Laddar…
Det finns speciella skruvutdragarverktyg. Princip: man borrar ett mindre hål i mitten på skruven, sedan skruvar man in en specialskruv som går åt vänster, den biter sig fast i hålet och man vrider åt vänster och drar ut den skadade skruven. Kolla skruvutdragarsats, finns på många bilhausaffärer.

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns speciella skruvutdragarverktyg. Princip: man borrar ett mindre hål i mitten på skruven, sedan skruvar man in en specialskruv som går åt vänster, den biter sig fast i hålet och man vrider åt vänster och drar ut den skadade skruven. Kolla skruvutdragarsats, finns på många bilhausaffärer.
Är det en grispitt du menar?

Gör ett "vassare" spår med en dremmel och liten kapskiva, sen passar en mejsel.

• Gilla
maja02
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det finns bara gängor i den yttre bågen när du borrat bort skruvskallen kan du öppna fönstret o ta en tång o skruva ut skruven
Du har nog rätt! Tittade på övriga skruvar - de var ogängade en lång bit!

Koppelskruv En koppelskruv med ett genomgående skruv och tre mässingsmuttrar mot vit bakgrund.

• Gilla
maja02 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.