Nu går det knappt stänga dörren längre, handtaget hänger ner. Går det att byta fjädrar i låskistan, eller måste hela bytas? Nedhängande dörrhandtag med synliga skruvar och en låskista på en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag ska se om låset går att öppna först och främst, men absolut värt att fundera på !

Det går att byta fjädrar i 40b7.
Det är inga konstigheter med att öppna låshus 40b7.
Lycka till.

har hatt isär låset nu, både "roddarfjädern" och bladfjädern som håller ut fallregeln har gått av, var kan jag få tag på fjädrar ?

bladfjädern är ju lite special, men roddarfjädern kan jag hitta en lämplig på jobbet skulle jag tro, tills vidare fukar tergos tips om att böja ut ett varv och hänga tillbaka den.

troligen har roddarfjädern varit av länge, och regelfjädern har fått göra hela jobbet...

Bästa svaret

Gå till närmsta låssmed.
Låssmeder säljer fjädrar till 40b7.

• Gilla
pepparkakshuset
  • Laddar…
Tyvärr ingen jag har pratat med, de får tillverka eller plocka ur gamla lås verkar det som.

Har försökt lista ut hur man öppnar kistan till 40B7-75 men går bet. Har ni nåt tips? Verkar inte rätt att bända upp det?

M Magnus_70 skrev:
Har försökt lista ut hur man öppnar kistan till 40B7-75 men går bet. Har ni nåt tips? Verkar inte rätt att bända upp det?
Du lossar skruvarna även de som kan vara övertäckta av klisterlapp, du känner om det finns en skruv under.
Sedan brukar jag knacka uppe eller nere med baksidan av skruvmejseln så släpper locket.

• Gilla
Magnus_70
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du lossar skruvarna även de som kan vara övertäckta av klisterlapp, du känner om det finns en skruv under.
Sedan brukar jag knacka uppe eller nere med baksidan av skruvmejseln så släpper locket.
Tack! Hade missat en skruv under en klisterlapp

Det är ett återkommande problem... Har bytt fjädern 2 ggr och nu är det dags igen.

P pepparkakshuset skrev:
Det är ett återkommande problem... Har bytt fjädern 2 ggr och nu är det dags igen.
Så ofta ska du inte behöva byta fjadrar om allt går lätt och bra samt att låshuset sitter med rät vinkel.
Du kanske bör komplettera med en returfjäder.
Jag hade samma behör i en sommarstuga som suttit i flera decennier utan problem, det är inte så att trycket sitter upp och ner och det orsakar att det ser ut att hänga mer.
Har du 8 eller 9mm tryckespinne?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.