947 läst ·
2 svar
947 läst
2 svar
"Stormluckor" av cellplast
Har 8 treglasfönster anno 1978 som egentligen borde bytas. Har gjort en del andra åtgärder inför vintern och har inte råd att byta dessa innan vintern. När priset på el förväntas gå upp kan jag tänka mig en provisorisk lösning under de kallaste dagarna och funderar på att täcka fönstren med cellplast, antingen utifrån eller inifrån.
Frågan är om det skulle funka och om det någon fördel att sätta dessa innefrån eller utifrån. På övervåningen ser jag ju praktiska fördelar med att montera dessa innefrån. Har en FTX-ventilation så jag behöver inte tänka på ventilationen. Många skivor är 1200*600 vilket innebär att jag behöver skarva för att täcka hela fönsterytan. Hur gör jag det på bästa sätt?
Frågan är om det skulle funka och om det någon fördel att sätta dessa innefrån eller utifrån. På övervåningen ser jag ju praktiska fördelar med att montera dessa innefrån. Har en FTX-ventilation så jag behöver inte tänka på ventilationen. Många skivor är 1200*600 vilket innebär att jag behöver skarva för att täcka hela fönsterytan. Hur gör jag det på bästa sätt?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 536 inlägg
Jag tror inte treglas kassetterna har blivit så mycket bättre i % sedan 78, det är bågar karm etc som ändrats.
Kan du inte bara gå över och kolla alla tätningslister ? Att bo i ett hus utan ljusinsläpp tror jag kommer bli deprimerande för dig. Lägg cellplastpengarna på lite isolering som du lägger upp på vinden istället.
Kan du inte bara gå över och kolla alla tätningslister ? Att bo i ett hus utan ljusinsläpp tror jag kommer bli deprimerande för dig. Lägg cellplastpengarna på lite isolering som du lägger upp på vinden istället.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara