Har ett pivåtfönster från 60-talet som roterar på en horisontell axel. Behöver öppna för att byta persienn. Jag är dock osäker på hur fönstret ska öppnas.
Det verkar som att ytterfönstret ska öppnas när fönstret är i stängt läge. Om jag har öppet fönster nyper sidan med gångjärn mot den vänstra fönsterkarmen. Men, för att alls få upp ytterfönstret i stängt läge måste jag bryta o knäcka mot övre fönsterkarmen, då ytterfönstret nyper däremot. Jag har öppnat en bit på det sättet, men inte vågat fullfölja då det känns som jag riskerar knäcka glaset/ramen.
Nån som har erfarenhet att öppna såna fönster?
Tack.
Det verkar som att ytterfönstret ska öppnas när fönstret är i stängt läge. Om jag har öppet fönster nyper sidan med gångjärn mot den vänstra fönsterkarmen. Men, för att alls få upp ytterfönstret i stängt läge måste jag bryta o knäcka mot övre fönsterkarmen, då ytterfönstret nyper däremot. Jag har öppnat en bit på det sättet, men inte vågat fullfölja då det känns som jag riskerar knäcka glaset/ramen.
Nån som har erfarenhet att öppna såna fönster?
Tack.
Öppna o sväng runt fönstret helt lossa sedan skruvarna o sväng ut fönstret åt sidan om gångjärnen sitter på sidan finns också med gångjärnen i överkant då de är svängda då får man lyfta i nederkant o krypa emellan lite jobbigt har målat många sådana
Klicka här för att svara

