Hej! Hoppas det finns någon som vet om detta är möjligt att laga själv.

Hat en balkongdörr (ytterdörr) som inte gick att låsa i morse. Efter att ha smörjt och till slut skruvat ut låskolven så ser jag vad som inte funkar som det ska, dock vet jag ej hur den dolda funktionen är på insidan där det troligen är sönder. Tyvärr kan jag inte termerna för de olika delarna..

Låskolvens metallbleck går in i den tandade cylindern till vänster om min ritade cirkel. Denna cylinder går att låsa upp med men ej att låsa. För att låsa så behöver sprinten i den ritade cirkeln föras ner vilket jag klarar med skruvmejsel och knappt någon kraft. Om jag låst sprinten med skruvmejslel och testar vrida cylindern för att låsa upp så går det fint. Däremot så när jag vrider cylindern för att låsa så hoppar sprinten till lite men går inte in i låsläge. Så jag antar att något dolt har gått sönder som gör att cylindern inte hakar fast i sprintens bakstycke.

Går det att lösa genom att skruva upp dörren eller hur bör jag agera?

Tack!
Närbild på en dörrlåsmekanism med en markerad trasig del inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvöppen vit fönsterdörr med fokus på dörrhandtaget och synliga skruvhål i karmen, inuti ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 123abc skrev:
Provisoriskt kan det hjälpa att smörja spanjoletten men spanjoletten eller dess låshus bör bytas för att garantera funktion.
[länk] Spanjolett ASSA ABLOY.pdf
En spanjolett mäts upp och måttbeställs antingen mäter du själv eller så kan en låssmed hjälpa dig.

Tack för svar och länk! Verkar inte bättre tyvärr. Monterade av spanjoletten och det verkar ha nötts ner och är stansat så det inte ska vara lätt att laga :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.