Jag tror du missförstår frågan eller har blandat i hop måtten, annars ljuger bilden då den visar en dryg meter bred dörr med ca två meters höjd.makeover skrev:
Om dagsljusöppningen är 130cm bred och 210cm hög så har du köpt fel dörr om du har valt 14x21, köp en annan dörr som passar i hålet.
Dörren jag köpt har inbyggd sidoljus sidan om dörren. Hela karmyttermåttet dörr+sidoljus är 140x210F fribygg skrev:
Gamla dörren+sidoljuset karmyttermått tillsammans är 130x210 där endast dörrbladet är 90 cm
Det finns ett gap mellan nuvarande karm och stommen i väggen där dörrkarmen är fäst på 2-3 cm. Det innebär när jag tar bort karmen kommer jag ha max ca 135 cm bred öppning.
Uppenbara problem:
Du måste bredda 10 cm åt vänster sett utifrån eftersom du har en trappa på högersidan.
Tar du bort 10cm tegel på en sida så har tegelbalken inget upplag. Plåten ovan dörr som går bakom teglet blir för kort. Det sitter strömbrytare på den regel du behöver kapa bort för att få tillräckligt stor hål, så du får flytta elen också.
Utebelysningen hamnar inte symmetriskt runt nya dörren.
Det är väl några få anledningar till att låta bli. Dessutom är den gamla dörren fin.
Du måste bredda 10 cm åt vänster sett utifrån eftersom du har en trappa på högersidan.
Tar du bort 10cm tegel på en sida så har tegelbalken inget upplag. Plåten ovan dörr som går bakom teglet blir för kort. Det sitter strömbrytare på den regel du behöver kapa bort för att få tillräckligt stor hål, så du får flytta elen också.
Utebelysningen hamnar inte symmetriskt runt nya dörren.
Det är väl några få anledningar till att låta bli. Dessutom är den gamla dörren fin.
Klicka här för att svara