59 467 läst ·
19 svar
59k läst
19 svar
Hur täta gamla fönster?
hajof70 skrev:
Törs man väcka liv i denna gamla tråd!? Hoppas få höra hur ni som gjorde något för 5 år sedan har upplevt resultatet...
Sitter själv i en 30-talskåk där jag renoverat alla fönster och karmar ordentligt, trärent, linoljefärg, nya kulturglas i flertalet ytterbågarna och energiglas i innerbågarna och hela tjillevippen (är nog "rabiat byggnadsvårdare" innerst inne). Värsta jobbet hittills. Dränerar hellre om kåken en gång till.
Hur som haver; kan inte sätta dit den Omega-list jag fick mig rekommenderad, dels då jag i karmarna har just en 5mm u-formad fals, dels är innerbågarna _precist_ avpassade mot karmarna vilket gör att om jag sätter något "på" karmen så trycker det ut fönstret (ytterbågarnas passning mot karmen och karmens "hantverksmässighet" däremot gör att gliporna där är 1-8 mm...).
Därmed står jag i valet och kvalet:
- o-list i falsarna men vägrar åtminstonde att dra silikon i hela falsen för att fästa dem pga det jobb jag fått lägga ner på att göra rent falsarna... En dutt här och där kanske. Eller häftklammer
- linsnöre
- Gysinges ullsnöre
Vad är det egentligen för skillnad på lin- och ullsnöre i funktion?
Hur länge håller egentligen dessa snören? De monterade snören jag har sett har haft några år på nacken och har ju sett allt annat än trevliga ut och fönsterdraget var ordentligt...
Jag kan väl också försöka få liv i tråden, även om jag nog har bestämt mig för 5mm ullsnöre till min 1920-talskåk. Jag undrar också om skillnaden mellan lin och ull.hajof70 skrev:
Törs man väcka liv i denna gamla tråd!? Hoppas få höra hur ni som gjorde något för 5 år sedan har upplevt resultatet...
Sitter själv i en 30-talskåk där jag renoverat alla fönster och karmar ordentligt, trärent, linoljefärg, nya kulturglas i flertalet ytterbågarna och energiglas i innerbågarna och hela tjillevippen (är nog "rabiat byggnadsvårdare" innerst inne). Värsta jobbet hittills. Dränerar hellre om kåken en gång till.
Hur som haver; kan inte sätta dit den Omega-list jag fick mig rekommenderad, dels då jag i karmarna har just en 5mm u-formad fals, dels är innerbågarna _precist_ avpassade mot karmarna vilket gör att om jag sätter något "på" karmen så trycker det ut fönstret (ytterbågarnas passning mot karmen och karmens "hantverksmässighet" däremot gör att gliporna där är 1-8 mm...).
Därmed står jag i valet och kvalet:
- o-list i falsarna men vägrar åtminstonde att dra silikon i hela falsen för att fästa dem pga det jobb jag fått lägga ner på att göra rent falsarna... En dutt här och där kanske. Eller häftklammer
- linsnöre
- Gysinges ullsnöre
Vad är det egentligen för skillnad på lin- och ullsnöre i funktion?
Hur länge håller egentligen dessa snören? De monterade snören jag har sett har haft några år på nacken och har ju sett allt annat än trevliga ut och fönsterdraget var ordentligt...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Jag skulle satsa på o-list av silikon som limmas i spåren där ullsnöret suttit. Silikongummi behåller sin "spänst". Ullsnören i all ära, men lufttätt blir det inte.
En annan variant är att klistra pappersremsor till vintern. Då går det förstås inte att vädra.
En annan variant är att klistra pappersremsor till vintern. Då går det förstås inte att vädra.
Efter mitt inlägg ovan körde jag med 5-7mm ullsnöre. Blev tätt på vissa ställen, på andra inte. Iddes inte göra något åt det. Gav i somras fönster och karmar en uppsnyggning och använde då 10 resp 12mm ullsnöre (beroende på om de satt på gångjärnssidan eller inte). Alldeles perfekt diameter och alla fönster stänger nu som de ska och jag är tämligen säker på att jag kommer att ha täta fönster i vinter.
Ja, de tätar mot ljud. I vilken mån de tätar lika bra som nya lister har jag ingen aning om men jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad.
Har prövat pappersremsor också. Ett j-vl- pill som för mig fungerar ungefär lika bra som gamla tiders kuvert man slickade på klistret på för att försluta dem; vissa satt som berget och var inte roliga att få bort, vissa lossnade direkt (första höststormen).
Ja, de tätar mot ljud. I vilken mån de tätar lika bra som nya lister har jag ingen aning om men jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad.
Har prövat pappersremsor också. Ett j-vl- pill som för mig fungerar ungefär lika bra som gamla tiders kuvert man slickade på klistret på för att försluta dem; vissa satt som berget och var inte roliga att få bort, vissa lossnade direkt (första höststormen).
Klicka här för att svara