Vi har trähus med tegel som fasadbrklödnad och tänkt bytta ytterdörr. Nuvarande nått på ytterdörr är 205x130 och nya dörren är 210x140. Är det stort projekt att kapa hålet lite och passa in dörren? Kan en normal händig fixa detta?

makeover makeover skrev:
Vi har trähus med tegel som fasadbrklödnad och tänkt bytta ytterdörr. Nuvarande nått på ytterdörr är 205x130 och nya dörren är 210x140. Är det stort projekt att kapa hålet lite och passa in dörren? Kan en normal händig fixa detta?
Är det karmens mått du skriver nu?
Har du tur så är hålet redan nu tillräckligt stort.
Oftast har man ett större mått än karmens yttermått. Om du lägger ut en bild på nuvarande dörr från utsidan och insidan, så är det lättare att besvara frågan.

Jag skulle säga att det är svårt. Skaffa en dörr med rätt mått som passar i dagsljusöppningen, hittar du inte rätt mått och inte vill ta kostnaden för att specialbeställa får du köpa närmast mindre karmyttermått.

• Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Är det karmens mått du skriver nu?
Har du tur så är hålet redan nu tillräckligt stort.
Oftast har man ett större mått än karmens yttermått. Om du lägger ut en bild på nuvarande dörr från utsidan och insidan, så är det lättare att besvara frågan.
Jag kan tällägga att innervägerna runt om karmen låter som ihåligt/papper när jag knackar på dem.

Det jag mätt är karmen/början av vita listerna runt karmen.

• En träfärgad dörr, vit vägg, dörrkarm och ventilerad dörröverdel, Textur på dörren, fönster med mönstrat glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Guldfärgad förtjänstret glasdörr, träram, tegelvägg, utsida, delvis snöbevuxen takkant överst.
    Skapa konto
  • Mörkbrun dörr med glas, tegelvägg, krukor, välkomnande entré.
    Skapa konto
  • Mörkbrun dörr med handtag, säkerhetslås, vit vägg, fönster med galler, skor på golvet, bänk.
    Skapa konto
BirgitS
Låter som att du vill göra ingrepp i bärande konstruktion och det medför att det behövs en bygganmälan. I den ska det normalt framgå nya dimensioner för balken som går ovanför öppningen och pelarna på vardera sidan som håller uppe balken. När öppningen blir bredare behövs normalt en kraftigare balk. Bygganmälan kan ingå i bygglovsansökan för fasadförändring.

makeover makeover skrev:
De listerna kallas för foder och gränsen mellan väggen och öppningen är någonstans under dem.

makeover makeover skrev:
Du bör ta bort de vita listerna och mäta ordentligt. Karmen går ju in en bit under dem. Det skulle inte förvåna mig om den karm som sitter där är ungefär lika stor som den du köpt.

• Gilla
makeover
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Du bör ta bort de vita listerna och mäta ordentligt. Karmen går ju in en bit under dem. Det skulle inte förvåna mig om den karm som sitter där är ungefär lika stor som den du köpt.
Det diffar 10 cm mellan gamla och nya dörren. Men det kan vara ihåligt på sidorna. Då skulle karmen där sidoljuset sitter kunna komma in i väggen en bit?

Balken ovanför dörren sitter uppe vid taket. Den behöver jag inte röra om jag skulle behöva göra öppningen större.

Redigerat:
BirgitS
Förut skrev du om 5 resp. 10 cm skillnad mellan dörrarna. Du får beskriva exakt vad du har mätt för något t.ex. genom markeringar på några bilder.

En dörrkarm måste sitta fast i en regel, den kan inte stå löst.

Ovanför öppningen finns det något som förhindrar teglet från att ramla ner.

BirgitS BirgitS skrev:
Förut skrev du om 5 resp. 10 cm skillnad mellan dörrarna. Du får beskriva exakt vad du har mätt för något t.ex. genom markeringar på några bilder.

BirgitS BirgitS skrev:

Jag har nog mätt lite fel.
Nya dörren har karmyttermått 140x210 cm
Brun dörr med måttangivelser, säkerhetsglasfönster, skor framför, bänk till höger.
Skapa konto

makeover makeover skrev:
Jag har nog mätt lite fel.
Nya dörren är 140x210
[bild]
Är dörren 140x210 eller är karmyttermåttet 14x21?

F fribygg skrev:
Är dörren 140x210 eller är karmyttermåttet 14x21?
Förlåt, det stämmer. Karmyttermåttet är 14x21

makeover makeover skrev:
Hur stor är dagsljusöppningen?

makeover makeover skrev:
Nya dörren har sidoljus som är väldigt smalt (ca 5 cm i bredd). Det är betydligt mindre än det gamla sidoljuset

Riv fodren (det vita listerna) så ser du både hur stor dörren är och vilket ev. spelrum som finns att jobba med.
Men spontant utifrån beskrivningen låter det som du skaffat sig rejält med bökigt merarbete, men när för att vara säker.

H Hans G2 skrev:
Riv fodren (det vita listerna) så ser du både hur stor dörren är och vilket ev. spelrum som finns att jobba med.
Men spontant utifrån beskrivningen låter det som du skaffat sig rejält med bökigt merarbete, men när för att vara säker.

Nu när jag tagit bort fodret lite ser jag att gamla dörren är ca 130 cm bred

• Skadad dörrkarm, avskalad färg, fuktskadad väggstruktur, renoveringsbehov, inomhusmiljö.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.