Vi har trähus med tegel som fasadbrklödnad och tänkt bytta ytterdörr. Nuvarande nått på ytterdörr är 205x130 och nya dörren är 210x140. Är det stort projekt att kapa hålet lite och passa in dörren? Kan en normal händig fixa detta?
Är det karmens mått du skriver nu?makeover skrev:
Har du tur så är hålet redan nu tillräckligt stort.
Oftast har man ett större mått än karmens yttermått. Om du lägger ut en bild på nuvarande dörr från utsidan och insidan, så är det lättare att besvara frågan.
Jag skulle säga att det är svårt. Skaffa en dörr med rätt mått som passar i dagsljusöppningen, hittar du inte rätt mått och inte vill ta kostnaden för att specialbeställa får du köpa närmast mindre karmyttermått.
Jag kan tällägga att innervägerna runt om karmen låter som ihåligt/papper när jag knackar på dem.T Tompafix skrev:
Det jag mätt är karmen/början av vita listerna runt karmen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Låter som att du vill göra ingrepp i bärande konstruktion och det medför att det behövs en bygganmälan. I den ska det normalt framgå nya dimensioner för balken som går ovanför öppningen och pelarna på vardera sidan som håller uppe balken. När öppningen blir bredare behövs normalt en kraftigare balk. Bygganmälan kan ingå i bygglovsansökan för fasadförändring.
De listerna kallas för foder och gränsen mellan väggen och öppningen är någonstans under dem.makeover skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Det diffar 10 cm mellan gamla och nya dörren. Men det kan vara ihåligt på sidorna. Då skulle karmen där sidoljuset sitter kunna komma in i väggen en bit?Henningelvis skrev:
Balken ovanför dörren sitter uppe vid taket. Den behöver jag inte röra om jag skulle behöva göra öppningen större.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Förut skrev du om 5 resp. 10 cm skillnad mellan dörrarna. Du får beskriva exakt vad du har mätt för något t.ex. genom markeringar på några bilder.
En dörrkarm måste sitta fast i en regel, den kan inte stå löst.
Ovanför öppningen finns det något som förhindrar teglet från att ramla ner.
En dörrkarm måste sitta fast i en regel, den kan inte stå löst.
Ovanför öppningen finns det något som förhindrar teglet från att ramla ner.
Riv fodren (det vita listerna) så ser du både hur stor dörren är och vilket ev. spelrum som finns att jobba med.
Men spontant utifrån beskrivningen låter det som du skaffat sig rejält med bökigt merarbete, men när för att vara säker.
Men spontant utifrån beskrivningen låter det som du skaffat sig rejält med bökigt merarbete, men när för att vara säker.
H Hans G2 skrev:
Nu när jag tagit bort fodret lite ser jag att gamla dörren är ca 130 cm bred