3 458 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Flyttade dörren. Nu går det inte att få i skruven i översta hålet..
Flyttade dörren till ett annat ställe i huset. Och när jag ska borra i skruven för att få fast gångjärnet igen så fäster inte skruven eftersom översta hålet är för stort. De andra borrhålen har inte blivit för stora... Varför har detta blivit det? Och hur löser man det? Dörren är helt ny... vill bara få in skruven.
Troligtvis har någon dragit för hårt när de monterade gångjärnet förra gången.M Förstagångsköparen skrev:Flyttade dörren till ett annat ställe i huset. Och när jag ska borra i skruven för att få fast gångjärnet igen så fäster inte skruven eftersom översta hålet är för stort. De andra borrhålen har inte blivit för stora... Varför har detta blivit det? Och hur löser man det? Dörren är helt ny... vill bara få in skruven.
Antingen hittar du en grövre skruv eller så fyller du ut hålet med en avklippt tandpetare eller tändsticka eller något liknande. Då borde skruven ta gäng igen.
Det gjorde den! Jättebra tips!B Bonzo2000 skrev:
Men jag blir galen. Ingenting funkar när jag ska snickra. Vi kapade dörren här om dagen för att den skulle gå att stänga. Nu när jag satt tillbaka dörren igen så är den lik förbannat för hög igen. Allt jag rör vid går sönder på ett eller annat sätt.
Jag brukar trycka in en plugg
Kolla om det går att justera gångjärnen. En del gångjärn kan man justera dörren upp och ned med en insexnyckel
Kolla om det går att justera gångjärnen. En del gångjärn kan man justera dörren upp och ned med en insexnyckel
Kolla på fästet (gångjärnen) till dörren om där sitter insexskruv. Sitter både på ovansidan och undersidan som man kan justera
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Man får justera samtliga 4 skruvar. Kan vara lite knepigt innan man rätt på det. Om man ska höja dörren skruvar man in nedre skruvarna och skruvar ut dem övre skruvarna
Du har väl vänt dörren upp och ner,M Förstagångsköparen skrev:
Testa skifta gångjärnen med varandra samt den plattan som håller gångjärnen i dörren.