Flyttade dörren till ett annat ställe i huset. Och när jag ska borra i skruven för att få fast gångjärnet igen så fäster inte skruven eftersom översta hålet är för stort. De andra borrhålen har inte blivit för stora... Varför har detta blivit det? Och hur löser man det? Dörren är helt ny... vill bara få in skruven.

• Rund träbit på vit pelare, inomhus, avskalad yta, obearbetad träyta, rum bakgrund, vardagsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Förstagångsköparen skrev:
Flyttade dörren till ett annat ställe i huset. Och när jag ska borra i skruven för att få fast gångjärnet igen så fäster inte skruven eftersom översta hålet är för stort. De andra borrhålen har inte blivit för stora... Varför har detta blivit det? Och hur löser man det? Dörren är helt ny... vill bara få in skruven.
Troligtvis har någon dragit för hårt när de monterade gångjärnet förra gången.
Antingen hittar du en grövre skruv eller så fyller du ut hålet med en avklippt tandpetare eller tändsticka eller något liknande. Då borde skruven ta gäng igen.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Antingen hittar du en grövre skruv eller så fyller du ut hålet med en avklippt tandpetare eller tändsticka eller något liknande. Då borde skruven ta gäng igen.
Avklippt på längden eller?

Du ska ju bara ha in några stickor som föregående sade. Går ju att tälja några spån med från valfri träbit.

B Bonzo2000 skrev:
Det gjorde den! Jättebra tips!

Men jag blir galen. Ingenting funkar när jag ska snickra. Vi kapade dörren här om dagen för att den skulle gå att stänga. Nu när jag satt tillbaka dörren igen så är den lik förbannat för hög igen. Allt jag rör vid går sönder på ett eller annat sätt.

Jag brukar trycka in en plugg
Kolla om det går att justera gångjärnen. En del gångjärn kan man justera dörren upp och ned med en insexnyckel

B Bengt Henrik skrev:
Jag brukar trycka in en plugg
Kolla om det går att justera gångjärnen. En del gångjärn kan man justera upp och ned med en insexnyckel
Det är en sån här.

• Grå dörrförregling monterad på en vit träkarm, med öppen spärr, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla på fästet (gångjärnen) till dörren om där sitter insexskruv. Sitter både på ovansidan och undersidan som man kan justera

B Bengt Henrik skrev:
Kolla på fästet (gångjärnen) till dörren om där sitter insexskruv. Sitter både på ovansidan och undersidan som man kan justera
Jag testade, men det enda det gjorde var att det blev trögare att skjuta dörren

Man får justera samtliga 4 skruvar. Kan vara lite knepigt innan man rätt på det. Om man ska höja dörren skruvar man in nedre skruvarna och skruvar ut dem övre skruvarna

B Bengt Henrik skrev:
Man får justera samtliga 4 skruvar. Kan vara lite knepigt innan man rätt på det. Om man ska höja dörren skruvar man in nedre skruvarna och skruvar ut dem övre skruvarna
Det funkade inte. Blev samma.

Det gjorde den! Jättebra tips!

Men jag blir galen. Ingenting funkar när jag ska snickra. Vi kapade dörren här om dagen för att den skulle gå att stänga. Nu när jag satt tillbaka dörren igen så är den lik förbannat för hög igen. Allt jag rör vid går sönder på ett eller annat sätt.
Du har väl vänt dörren upp och ner,

GoC GoC skrev:
Du har väl vänt dörren upp och ner,
Haha nej

Testa skifta gångjärnen med varandra samt den plattan som håller gångjärnen i dörren.

Vi kapade dörren här om dagen för att den skulle gå att stänga. Nu när jag satt tillbaka dörren igen så är den lik förbannat för hög igen.
Are they too short at the bottom?:geek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.