Hej! Funderar på att byta dörr till en säkerhetsdörr eftersom min ytterdörr är skev och inte tätar mot lukt från trapphuset. Har satt lister men det finns inga lister som är tillräckligt stora för att täta där det är som värst. Min fråga är, tätar en säkerhetsdörr bättre mot lukt från trapphuset? Finns det något sätt att se till att det blir helt luft-tätt?

MrJay
Trapphus.. lägenhet alltså? Så vitt jag vet ansvarar föreningen för lägenhetens ytterdörr så skulle avråda att försöka något på egen hand.

Claes Sörmland
Vilken modern lägenhetsdörr som helst tätar.

Säkerhetsdörr handlar mer om att den är svår att ta sig igenom med t ex en yxa. Det är alltså en dörr som säljs med rädsla för ens personliga säkerhet och inbrott som argument.

Har du en antik trädörr till lägenheten som har slagit sig och underhållsansvaret ligger på dig så kan en finsnickare räta ned genom att såga skåror i den och slå in kilar. När dörren inte längre är skev så monteras tätningslister.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Lukter som tar sig in beror på obalans i husets ventilation, vanligtvis igensatta tilluftsventiler.
Sätter man igen sina ventiler drar ventilationen luft från annat håll, tex genom ytterdörren, brevinkastet, otätheter till grannar mm.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Isakare Isakare skrev:
Lukter som tar sig in beror på obalans i husets ventilation, vanligtvis igensatta tilluftsventiler.
Sätter man igen sina ventiler drar ventilationen luft från annat håll, tex genom ytterdörren, brevinkastet, otätheter till grannar mm.
Kloka ord, så är det i lägenheterna i min BRF. Det är gamla sekelskifteslägenheter och ibland så stänger bostadsrättshavarna tilluftsventilerna eller t o m tar bort dem, typ sätter upp köksskåp för dem eller tapetserar/gipsar över dem. Och då blir det som du säger undertryck i lägenheten på vintern när självdragskanalerna drar genom skorstenarna. In kommer luft från trapphuset genom dörrens otätheter.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
B brabrabra11 skrev:
Hej! Funderar på att byta dörr till en säkerhetsdörr eftersom min ytterdörr är skev och inte tätar mot lukt från trapphuset. Har satt lister men det finns inga lister som är tillräckligt stora för att täta där det är som värst. Min fråga är, tätar en säkerhetsdörr bättre mot lukt från trapphuset? Finns det något sätt att se till att det blir helt luft-tätt?
En säkerhetsdörr minskar doft, ljud samt bättre säkerhet framförallt om din gamla dörr har brevinkast och du inte behöver det i den nya dörren.
En säkerhetsdörr tätar med listen men man försluter även karmen mot väggen med fog vilket även det bör minska dofter från trapphuset.
Med det sagt så är det endast en dörr och inga trollkonster men jag har kunder som beskriver att de upplever en förbättring i liknande situation efter installation av en säkerhetsdörr.

J
Jag lider när jag ser hur flerbostadshus sliter ut fina massivträdörrar från sent 1800- och tidigt 1900-tal och ersätter med bleka kopior som är säkerhetsdörrar. Jag skulle önska fler gjorde lösningar med en extradörr eller modifierade originaldörren.

Jag skulle nog också tro att varje bostadsrättsinnehavare inte kan byta dörr till vad denne vill, det måste föreningen se till att det blir enhetligt och fyller alla krav. Jag har sett de som satt en "gallergrind" eller extradörr på insidan, beroende på om det är ljud, brand eller oönskade gäster man är rädd för.

Fairlane
I en tidigare bostadsrätt jag bodde i hade vi originaldörrar. Som nyinflyttat var jag mer än en gång och tittade om jag glömt stänga dörren när jag hörde folk prata utanför, det lät som att de stod i min hall.

Det var oklart om föreningen eller bostadsrättsinnehavaren hade ansvar för dörren, enligt det klassiska, utsidan är föreningen, insidan den boende. Föreningen hade en hyfsad ekonomi och valde att fråga alla boende om det var ok att föreningen såg till att alla fick nya dörrar, utan att de boende behövde betala en enda krona, för att slippa risken att någon tackade nej av ekonomiska skäl.

Det var ingen som protesterade så nya dörrar monterades hos samtliga och vilken skillnad det blev. efter det hörde jag ingen i min hall längre. Gissningsvis lär en del doft också stanna kvar utanför. Några grannar fick problem med undertryck, men öppnades ventilerna så var det löst. Jag tror samtliga boende såg det som ett mycket stort lyft.

Eftersom vi lät göra det i föreningens regi så såg alla dörrar lika ut och de var utvalda för att vara stilmässigt nära originaldörrarna. Jag har varit inne i flera trappuppgångar till BRF där varje boende köpt sin egen dörr. Olika dörrar, olika färger etc, ser för hemskt ut, men det verkar vara accepterat i åtminstone vissa föreningar.

En väg för att få föreningen att ta tag i det är ju att fråga räddningstjänsten om dörren verkligen är OK till ett trapphus, då lägenhetsdörrar till trapphus har hårda krav att vara brandavskiljande. (kan ju vara godkända äldre dörrar med OK brandskydd, men låter inte riktigt så om den är skev och upplevs direkt otät..)
Vet flera ärenden där räddningstjänsten efter tips har skrivit föreläggande till Brf att byta samtliga dörrar.

• Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Claes Sörmland
G GustH skrev:
En väg för att få föreningen att ta tag i det är ju att fråga räddningstjänsten om dörren verkligen är OK till ett trapphus, då lägenhetsdörrar till trapphus har hårda krav att vara brandavskiljande. (kan ju vara godkända äldre dörrar med OK brandskydd, men låter inte riktigt så om den är skev och upplevs direkt otät..)
Vet flera ärenden där räddningstjänsten efter tips har skrivit föreläggande till Brf att byta samtliga dörrar.
Gamla dörrar är godkända eftersom de var godkända när huset byggdes och brandskyddet följer de byggkraven. Om en bostadsrättshavare eller förening inte har tagit sitt underhållsansvar (beroende på vem som ansvarar för vilken del av underhållet enligt stadgarna) och lagat t ex gamla dörrar som har slagit sig så kan ju åtgärder behövas. T ex att ta in en finsnickare och laga dörrarna. Eller helt byta dörrar.

Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Jag lider när jag ser hur flerbostadshus sliter ut fina massivträdörrar från sent 1800- och tidigt 1900-tal och ersätter med bleka kopior som är säkerhetsdörrar. Jag skulle önska fler gjorde lösningar med en extradörr eller modifierade originaldörren.
Håller med. En del handlar om att folk inte gillar gamla saker och är bekvämt lagda. En annan del är att man inte förstår hantverk, d v s att äldre dörrar kan repareras sakkunnigt. Inte heller marknaden gillar den lösningen, det är svårt att tjäna pengar på detta. Bättre att sälja in en färdig fabriksprodukt som snabbt kan skruvas dit av lågkompetent personal. Jag skulle också driva firma på det sättet om jag var i branschen.

J JohanLun skrev:
Jag skulle nog också tro att varje bostadsrättsinnehavare inte kan byta dörr till vad denne vill, det måste föreningen se till att det blir enhetligt och fyller alla krav. Jag har sett de som satt en "gallergrind" eller extradörr på insidan, beroende på om det är ljud, brand eller oönskade gäster man är rädd för.
Det beror helt på bostadrättsföreningens stadgar. Ofta är ansvaret delat i standardformuleringar av stadgarna, t ex att bostadsrättshavaren ansvarar för dörrens underhåll utom t ex målningsarbetet på utsidan. Den som har författat stadgarna har nog inte riktigt tänkt på hur ansvaret (och därmed beslutanderätten) ska fördelas när dörrarna börjar bli gamla. Kanske har man föreställt sig enbart reparationer, d v s att dörren inte får bytas. Problemet är bara att är det något som bostadsrättshavare skyr så är det reparationer, oftast låter man då istället dörren förfalla.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gamla dörrar är godkända eftersom de var godkända när huset byggdes och brandskyddet följer de byggkraven. Om en bostadsrättshavare eller förening inte har tagit sitt underhållsansvar (beroende på vem som ansvarar för vilken del av underhållet enligt stadgarna) och lagat t ex gamla dörrar som har slagit sig så kan ju åtgärder behövas. T ex att ta in en finsnickare och laga dörrarna. Eller helt byta dörrar.
Till viss del sant, beror lite på hur gamla de är. 50-åringar med en brandklass som inte motsvarar dagens klass är givetvis godkända men gamla spegeldörrar, ibland t.o.m med glasningar, är inte godkända. Dessa kan dock förstärkas hjälpligt, men oftast är osäkerheterna för stora eller hantverksarbetet för detta så dyrt att det är klart bättre alternativ att byta dem. Och det går faktiskt att göra till något som blir riktigt bra och passar i miljön i gamla hus.

Claes Sörmland
G GustH skrev:
Till viss del sant, beror lite på hur gamla de är. 50-åringar med en brandklass som inte motsvarar dagens klass är givetvis godkända men gamla spegeldörrar, ibland t.o.m med glasningar, är inte godkända. Dessa kan dock förstärkas hjälpligt, men oftast är osäkerheterna för stora eller hantverksarbetet för detta så dyrt att det är klart bättre alternativ att byta dem. Och det går faktiskt att göra till något som blir riktigt bra och passar i miljön i gamla hus.
Vad grundar du detta i för lagstiftning? Gick just igenom en brandskyddsbesiktning av ett äldre flerbostadshus och konsulten var mycket tydlig med att det var byggårets brandskyddskrav som gällde. Inte dagens krav. Just glaspartier diskuterades.

Redigerat:
  • Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
J
G GustH skrev:
Bara en nyfiken fråga. En massivträdörr. Står inte den emot ganska mycket brand och rök innan den brinner upp? Brinner det SÅ mycket. Är inte hela huset kört då? Jag kan förstå att glasrutor kan spricka om de blir varma, men det borde väl gå att byta bara glaset till ett säkrare?

Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Bara en nyfiken fråga. En massivträdörr. Står inte den emot ganska mycket brand och rök innan den brinner upp? Brinner det SÅ mycket. Är inte hela huset kört då? Jag kan förstå att glasrutor kan spricka om de blir varma, men det borde väl gå att byta bara glaset till ett säkrare?
Enligt vår konsult så var massivdörrarna helt acceptabla ur brandsäkerhetsperspektiv eftersom de just tar sån tid att brinna igenom. Massivt trä brinner förvånansvärt långsamt. Värre med plast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.