Ska montera min första dörr. Fick med förmonterade karmhylsor och skruv 65mm långa.

Dörren ska monteras mot sidoljus och jag är orolig att skruven kommer gå igenom för långt.

Hur långt in behöver man dra skruven? Om skruven måste bottna mot karmhylsan är det kört, men kan man låta skruven ha en centimeter spel kvar (dvs att man inte drar in den hela vägen) ska det vara lugnt.

Jag föreställer mig att karmhylsan klämmer åt ordentligt och skruven mer tar upp kraft i sidled.

Vidare om skruven inte dras i botten borde det ge utrymme för efterjustering om det skulle behövas?

• Instruktionsdiagram för montering, skruvar och verktyg, borrguide, rekommenderade alternativ och storlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns fler typer av karmfästen. Ta ett foto på den typ du har.

Jag antar att det är av typen Adjufix? Skruven ska dras i botten för att det ska anses korrekt installerat. Nu fungerar det säkert ändå, men det är inte karmhylsan som säkrar infästningen utan skruven.

det finns ju dock olika längder på skruv till karmhylsor. Bara att leta efter en kortare.

• Gilla
Gcafsylven
  • Laddar…
T
japp, köp kortare skruv eller ghettolösning: förborra och kapa av befintlig skruv med vinkelslip.

Tack för svar!

Tog lite bilder på infästningarna. Nåt som swedoor skickar med.

Hade gärna velat ha kortare skruv men verkar inte finnas något standardsortiment för det.

Jag borde inte vara den första som har detta problemet känns det som.

• Plastpåse med metallföremål, etikett med "Frame Fast", grön punkt, artikelnummer, tillhör Svedoor.
    Skapa konto
  • Svart yta med en bult och mutter, detaljnärbild, industriell anslutning, selektiv fokus.
    Skapa konto
  • Skruv genom metallbricka fäster i svart ytterpanel, otydlig bakgrund med gul föremål.
    Skapa konto
  • En närbild av en delvis monterad möbel med synliga skruvhål och metallbeslag.
    Skapa konto
  • Svart yta med ett cirkulärt, stjärnformat föremål, möjligen en skruv eller bult, med tecken på slitage eller smuts.
    Skapa konto
Kanske sån här ihopkoppling är bäst, som ett tidigare tidigare svar var inne på

https://www.bauhaus.se/essve-karmhylsa-60mm-2st-frp#go-to-description

Normala verkar vara att man skapar en enhet av dörrkarm och sidoljus och sen passar in dem tillsammans. Tänkte återanvända befintligt sidoljus och montera dörren mot det istället. Men kanske bäst att koppla ihop den direkt med den typen av karmhylsa som är avsedd för det.
Nån med erfarenhet av att sätta ihop dörrkarm mot befintligt sidoljus?

J jonaserik skrev:
Det finns fler typer av karmfästen. Ta ett foto på den typ du har.
T tobben87 skrev:
Skulle rekommendera typ denna:
[länk]
Då bli det inga problem med eventuella skruvar som går för djupt.
Även för montering mot befintligt sidoljus?

Tänkte mera på en sådan. Borra för franska delen ( inte för långt hål ) och kapa franska delen går bra, det är bara den delen som är tjockast som biter bra. Den går att dra till tajt, den som är för att dra ihop har endast ett mått och då måste delarna var ihopdragna med några tvingar, annars blir det nog en liten glipa.

• Metallisk skruv med ett avsmalnande skaft och försänkt sexkantshuvud, troligtvis avsedd för trä eller byggmaterial.
  • Gilla
Gcafsylven
  • Laddar…
S
Är det förborrade hål i både sidoljuset och dörrkarmen? Om ja och de är borrade lika kan du använda sån seriekarmhylsa som länkades i början av tråden.
Annars kortare skrov eller så skruvar du en regel mellan karmarna.

Vet inte varför Swedoor inte skickar med rätt längd på skruven. Det finns kortare framefast-skruv, men du kan också ta vad som helst. Köp valfri kullrig eller försänkt 6x40 som får plats i hylsan.

Gcafsylven Gcafsylven skrev:
Även för montering mot befintligt sidoljus?
Det beror nog på om hålen för karmskruvar stämmer överens, diffar det många cm kan man alltid göra ett nytt hål i karmen. Om det bara diffar några mm så kan det bli klurigt att träffa rätt.
Så du får nog mäta dig fram där.

Inga synkade hål-positioner mellan karm och sidoljus, så undviker i första hand serie-karmhylsa nu. Hittade faktiskt ett kit karmhyls-skruv som var lite kortare från Diplomat som jag tänkte testa med. Det borde gå vägen.

Hoppas bara allt är rakt då dörren kommer anpassa sig helt mot sidoljuset som redan sitter fast. Tanken är att inte ha något spel mot sidoljus, därav ingen justermån där emellan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.