Fjärrvärme & Gas
Yaken: [citat] Så högt tryck behöver du nog inte ha om du inte har en 3-plansvilla. Det viktiga är att du har tryck i den radiator som sitter högt upp i systemet, så att det inte sugs in luft (undertryck) i kopplingarna. Man räknar på 0.1 bar per meter, så om du exempelvis har 10 meter upp - räknat från manometern - , vilket ju är rätt högt, så räcker det med 1 bar. Och sedan några
lordi: [citat] Det är rätt vred. Om du låter varmvattnet rinna, samtidigt som du justerar, och temperaturen inte ändrar sig, så är felet garanterat i den större ventildelen på primärsidan.
Leif i Skåne: Dom gamla mästarna med roterande visare kunde visa noll även om det läckte några liter/timme. Dom ny ultraljud mätare är mer exakta. Normalt skall rör vara kalla om ingen förbrukning finns, förutom fjärrvärme på primärsidan samt runt bypass röret ett tunt 6 mm kopparröret. Ett vanligt fel är varmvatten tillverkning, ventilen för fjärrvärme läcker och plattvärmeväxlaren är
Hjulbent: Har du kollat exspansionskärlet , om du fyller på sakta så ska manometern stiga sakta, tar den ett skutt upp så finns det dåligt med luft i den eller så är blåsan trasig, du kan även prova att känna/trycka på ventilen (bildäcksmodell ) sitter under en plasthatt, kommer det vatten så¨är kärlet kört det ska förtryckas till ca 0,5 bar i tomt tillstånd
Hjulbent: Bara att gilla läget, det är föreningen som bestämmer vilken temp som ska gå ut till varje plats, beroende på uttempen, det är enorma kostnader att stycka upp till varje objekt och inte på något vis ekonomiskt försvarbart
Yaken: Om ert beteende med avseende på dusch,bad, tvätt mm är relativt jämnt över året så kan man titta på vatten och värmeförbrukningen under de 3 månaderna man (oftast) inte har någon värme på, dvs Juni, Juli Augusti. Ta värmeförbrukningen under dessa månader och dividera med vattenförbrukningen så får du din "faktor" i kWh/m3. Sedan är det bara att kolla det förbrukade vattnet
oppo: [citat] 1 plan samt källare och kallvind. Norrland. -20 just nu. Byggt 1930-tal. Inga ritningar. Fyller på till 1 bar. Tappar ca 0,2 bar per dag tills nere på 0. Pågående renovering och bla sågat av rör med tigersåg, pluggade element etc. Fick synlig läcka i skarv längs källartak som ska åtgärdas i morgon. Dock har det börjat sjunka mer utan att den läckan ökat. Sökt själv men
Hjulbent: Avvakta och se vad som händer framöver, blir det samma igen så återkom, det kan vara VV-regulatorn som bråkar
Hasan: Hej Lampan lyser inte inte nej. Slår jag på nattsänkningen så lyser den lampan, men elementet blir inte varmt ändå.?
hempularen: Klart att det måste gå att fixa. Men gör det inte själv! Även om kopplingarna ser ut att vara liknande VVS, så gäller lite andra saker för gas. Vattenkopplingar är oftast vattentäta men inte gastäta. Det är ex. därför det kommer in luft i vattenradiatorer. Även tätnigsmaterialen kan vara annorlunda, vissa tätningar självantänder om de används i vissa typer av gastätningar
nerca: Bytte Termometer och det ser bra ut nu. Diffar inte mycket mellan termometer och termostat.
Toby1: [citat] Har med samma problem! Har ni fått rätt på det?
MagHam: [citat] Perfekt! Då hade du tur så här till jul. Packningarna i dom där Redan tappvattenregulatorerna (REG) är annars ett standardfel på fjärrvärmeaggregaten.
rolfino: Jo jag vet. Bor i ett kedjehus, 2-plan 120 kvm, fr -74. Kan testa byta från läge 2 till 1 på pumpen.Bör ge effektivare energiuttag (högra tempskillnad mellan temp in och temp ut) med långsammare radiatorflöde?
MagHam: Inte säkert det är samma modell men, dom där regulatorerna går att reparera själv. Jag visar det i inlägg #10, #12 och #13 i tråden nedan. Men som också påpekas där (av GeBe) ska man ha vattenbeständigt EPDM gummi i O-ringar. Senare i tråden gör signaturen Affo samma manöver. https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckage-i-fjaerrvaermecentral-hjaelp.205057/#post-2281932
Olf Oggler: Tack för tipsen. Jag tror det sitter ventiler så att det går att stänga av vattnet ovanför expansionskärlet. Men man vill ju inte få in luft i systemet i onödan. Skulle man kunna tänka sig att göra så här: 1) Man tager sig en vanlig cykelpump och pumpar in lite luft i expansionskärlet. Kanske att man får tappa ur lite vatten så att trycket i systemet inte blir för högt. Och det
Demmpa: Nackdelen med vred istället för termostat är att om det tillförs extern värme, tex matlagning, flera personer mm så kommer elementen att brassa på lika mycket iaf så att det blir varmare i rummet än vad man vill ha.
Bygdeborgen: Tack för att ni delade med er av era tankar! Efter mycket om och men blev det tillslut så att vi signade på avtalet - är helt nybörjare på husägande och vi har mycket att lära. Då kan det vara värt att betala lite extra till en början för att få hjälp ifall att värmen krånglar :P
nerca: OK då hänger jag med. Då börjar jag med att strypa den kortaste slingan lite med skruven. Jag tog en bild på cirkpumpen idag, den verkar vara inställd på 3:an. (se bild) Och även en bild på hela värmecentralen. Är det något mer att tänka på innan man börjar justera slingan? Har jag rätta inställningar på centralen + övriga diverse delar?
lordi: [citat] Söderbotten måste ligga på botten i bottenviken :) Ursäkta om jag gick OT här. Det bottnar i att jag är en flitig läsare av humortråden
AngelFB: [citat] Tack! Ska se om jag hittar det med offset i manualen.
trasker: (y) [citat] OK, det är alltså så det funkar! Nu var det 24.5 grader där inne också, ett äldre par som bott där. Så lite kan vi nog skruva ner utan att ta fram tofflorna (y)
Yaken: Det kan vara värt att ringa din fjv-leverantör för att förhöra sig om deras servicenivå. Är de vänligt inställda till sina konsumenter kanske de kan göra det åt dig. Här är SEOM vädligt bra att ha och göra med, jag hade lite läckage i min central och det kom ut två gubbar och bytte filter och packningar. Utan kostnad.
zaandra: [citat] Hej igen, dessa tvillingpumpar sitter på radiatorkretsen och det finns svart ratt är det den som man ska sänka? Isåfall hur vet man vilket håll man ska vrida för att inte förstöra eller överbelastad ja om man nu kan göra det.
andersda: Jag har hittat en lokal leverantör som kan ta hem rätt del tack för all hjälp! 1400 för en ny för övrigt
Jonatan79: Prata med en erfaren röris som kan räkna på effekt/m2 och se ut de bästa placeringarna.