2 660 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Fjärrvärme utan fjärrvärmecentral
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Håller med föregående, nåt måste reglera värmen och vvx för VV, annars får du in 130gr i elementen..
Jo nånstans måste det sitta en värmeväxlare och nån form av reglering. I andra halvan av parhuset?
Jag bodde tidigare i en samfällighet med centraliserad fjv värmeväxlare. Vi mätte bara volym (flöde...) fjv vatten ute i varje hus och det låg till grund för kostnadsfördelningen.
Vi diskuterade att byta systemet till ett mera rättvist fördelning av kostnader (fjv växlare ute i varje hus med effektmätning istället) , men stor investeringskostnad och högre fasta kostnader gjorde att det skulle bli en förlust / högre kostnader.
Vi diskuterade att byta systemet till ett mera rättvist fördelning av kostnader (fjv växlare ute i varje hus med effektmätning istället) , men stor investeringskostnad och högre fasta kostnader gjorde att det skulle bli en förlust / högre kostnader.
Förmodligen samma typ av system hos oss då.L largab skrev:Jag bodde tidigare i en samfällighet med centraliserad fjv värmeväxlare. Vi mätte bara volym (flöde...) fjv vatten ute i varje hus och det låg till grund för kostnadsfördelningen.
Vi diskuterade att byta systemet till ett mera rättvist fördelning av kostnader (fjv växlare ute i varje hus med effektmätning istället) , men stor investeringskostnad och högre fasta kostnader gjorde att det skulle bli en förlust / högre kostnader.
Får dubbelkolla med samfälligheten för att få det bekräftat, men inte mycket att göra för mig mer än att gilla läget isåfall alltså.
Klicka här för att svara