2 660 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Fjärrvärme utan fjärrvärmecentral
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Håller med föregående, nåt måste reglera värmen och vvx för VV, annars får du in 130gr i elementen..
Jo nånstans måste det sitta en värmeväxlare och nån form av reglering. I andra halvan av parhuset?
Jag bodde tidigare i en samfällighet med centraliserad fjv värmeväxlare. Vi mätte bara volym (flöde...) fjv vatten ute i varje hus och det låg till grund för kostnadsfördelningen.
Vi diskuterade att byta systemet till ett mera rättvist fördelning av kostnader (fjv växlare ute i varje hus med effektmätning istället) , men stor investeringskostnad och högre fasta kostnader gjorde att det skulle bli en förlust / högre kostnader.
Vi diskuterade att byta systemet till ett mera rättvist fördelning av kostnader (fjv växlare ute i varje hus med effektmätning istället) , men stor investeringskostnad och högre fasta kostnader gjorde att det skulle bli en förlust / högre kostnader.
Förmodligen samma typ av system hos oss då.L largab skrev:Jag bodde tidigare i en samfällighet med centraliserad fjv värmeväxlare. Vi mätte bara volym (flöde...) fjv vatten ute i varje hus och det låg till grund för kostnadsfördelningen.
Får dubbelkolla med samfälligheten för att få det bekräftat, men inte mycket att göra för mig mer än att gilla läget isåfall alltså.
Klicka här för att svara