Hej,
Jag har ett parhus från -78 med fjärrvärme utan fjärrvärmecentral, det enda jag kan justera i dagsläget är flödet.
Är det ekonomiskt försvarbart att installera en fjärrvämecentral?
 
Det måste finnas en undercentral. Det går inte att köra primär fjärrvärme direkt i värmesystemet. Troligen bor du i en samfällighet där det finns en större central från vilken det distribueras ut till husen.
 
Håller med föregående, nåt måste reglera värmen och vvx för VV, annars får du in 130gr i elementen..
 
Jo nånstans måste det sitta en värmeväxlare och nån form av reglering. I andra halvan av parhuset?
 
Jag bodde tidigare i en samfällighet med centraliserad fjv värmeväxlare. Vi mätte bara volym (flöde...) fjv vatten ute i varje hus och det låg till grund för kostnadsfördelningen.
Vi diskuterade att byta systemet till ett mera rättvist fördelning av kostnader (fjv växlare ute i varje hus med effektmätning istället) , men stor investeringskostnad och högre fasta kostnader gjorde att det skulle bli en förlust / högre kostnader.
 
L largab skrev:
Jag bodde tidigare i en samfällighet med centraliserad fjv värmeväxlare. Vi mätte bara volym (flöde...) fjv vatten ute i varje hus och det låg till grund för kostnadsfördelningen.
Vi diskuterade att byta systemet till ett mera rättvist fördelning av kostnader (fjv växlare ute i varje hus med effektmätning istället) , men stor investeringskostnad och högre fasta kostnader gjorde att det skulle bli en förlust / högre kostnader.
Förmodligen samma typ av system hos oss då.
Får dubbelkolla med samfälligheten för att få det bekräftat, men inte mycket att göra för mig mer än att gilla läget isåfall alltså.
 
H
Bara att gilla läget, det är föreningen som bestämmer vilken temp som ska gå ut till varje plats, beroende på uttempen, det är enorma kostnader att stycka upp till varje objekt och inte på något vis ekonomiskt försvarbart
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.