N
Nicktim: [citat] Okej. Problemet här var luft samt smuts i systemet. Rensade filter samt bredare. Körde igång systemet och avlyftande längst upp
11 svar · 22,8k läst
R
Rikard.s: [citat] 16 som är uppvärmda nu. 3 i källaren som normalt är avstängda (ett vid behov i gästrum, så räkna bort några kvm där..). Just nu har jag dessa värden: Utetemp: -9 grader Flöde: 83 liter/h (värmemätaren, har ingen mätare på själva flödet i mina slingor) Effekt: 4,5 kW Framledningtemp: 46 grader Returtemp: 39 grader
27 svar · 8,4k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: Min ECL110 är 10 år. Kör med 50m trådad ECA61. Mycket bra. Köpte ett överspänningsskydd till min.
34 svar · 12,8k läst
·
L
Lagerstrand Alexander: [citat] Jag tror jag gör så att jag kortar av kabeln och sätter termostaten längre ner och ansluter den blåa kabeln och limmar ihop den så får den sitta kvar fast längre in så ser man den inte så mycket.
22 svar · 3,8k läst
·
G
Granström2: [citat] De billiga emaljerade varmvattenberedare som Jula säljer verkar hålla bra. Har haft en sådan 80-liters beredare igång i 8 år. Tog isär den i somras och zinkanoden som skyddar mot korrosion var fortfarande användbar. Då är det duschning för att tvätta av sig och ingen flummdusch. Badkar fungerar också bra. Ska ni duscha länge så är det en dyr trefas beredare med rostfritt
20 svar · 3,8k läst
·
O
Ovation: [citat] Mest sannolikt ett läckage. Kolla säkerhetsventilen. Kolla rör och ledningar Kontakta rör firman. Fortsätt felsökning.
2 svar · 1,6k läst
T
Tahir A: Jag ändrade nu lutkurvan till 1.2 som den var fabrikinställt och tog bort AUTO inställning. Nu känner vi inte längre den kalla "vinden" som blev under dagen. Får se hur det blir under natten och när man vaknar, Blir ju självklart en viss säkning ändå när man inte har elektronik på men i morse var det kallt. Återkommer om jag behöver er expertis, uppskattar verkligen alla svar. Tack
9 svar · 3,7k läst
·
FreddanF1
FreddanF1: Hej. Jag är intresserad av att köpa en Rais Viva gas (kamin) till vårt isolerade uterum men jag skulle vilja läsa om eller få input från någon som faktiskt har sett, känt på eller har en sådan själv. Hur är kvalitén? Hur mycket värme får man ut? o.s.v. Jag hittar bara info från tillverkare och försäljare, jag skulle vilja ha en åsikt från någon oberoende. Så, är det någon
0 svar · 1,2k läst
jan.boquist
jan.boquist: Nu frågade jag visst för snabbt, insåg just att jag inte ställt om vredet på pumpen korrekt. Det var på läge 1 och jag provade att dra ner ännu mer. Genom justering till läge 2 tystande ljudet och pumpen lär ju gå fortfarande.
2 svar · 2,2k läst
J
jonaserik: :p:p Allting går med elektricitet :D:D
31 svar · 4,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: En fjärrvärmencentral är mer eller mindre outslitlig. På din central är det varmvattenregulatorn som är det som strular mest. Det är en ”Redan”, https://easyvvs.dk/vekslere-571/redan-trykstyringsventil-p3989 https://www.luleaenergi.se/globalassets/privatkund/dokument/fjarrvarme/fjarrvarmecentraler/redan-produktprogram-2005.pdf Om du får något problem med fjv-centralen så finns det
2 svar · 3,7k läst
·
V
Vicky90: [citat] Hej! Jag köpte en vanlig rumstermostat och det funkar finfint :) Jag behöver starta fläkten manuellt men det kan jag leva med :)
2 svar · 2,4k läst
·
J
JFrisk: Hittade nog orsaken själv efter att funderat lite. Hade tempen i växlaren satt mycket högre än vad rummen står på. I kallare väder tycks det nog inte vara problem. Men nu antar jag termostaterna i elementen slog ifrån vid så hög framledningstemperatur varav temperaturen skenade när slingan ströps och ventilen stängde helt osv. Nu ser regleringen bättre ut och ventilen arbetar inte
1 svar · 1,5k läst
R
Revisorn_144: Jag tryckte ner säkringen. Det satt plombering på strömsladden från kommunen. Kändes dumt att dra bort plomben. elementen är nu luftade. Elementen högst upp hade bara luft i sig. Så nu blir de väl tysta igen
4 svar · 2,4k läst
·
S
SM4UKE: Hej. Jag har också kyl och spis som drivs med gasol i fritidshuset. Det har fungerat väldigt bra under alla år. Det finns en hel del anvisningar om hur man ska installera. Slang ska inte användas annat än som kort anslutning till respektive apparat, sedan ska man ha rör. Gastuben ska stå utomhus. Här finns en massa bra att läsa: https://www.loofsgasol.se/information.html För övrigt ett
1 svar · 2,9k läst
K
Krukmakaren: [citat] Om det finns inprogrammerade motioneringar så finns även pumpstoppet inprogrammerat, om folk stänger av sina cirk.pumpar på sommaren manuellt så gör det större skada än nytta när den inte motioneras. Därför är det dumt att lära ut att pumpen ska slås av på sommaren. Det kostar mer eller mindre ingenting att pumpen snurrar på sommaren.
9 svar · 2,6k läst
·
K
Krukmakaren: [citat] Det vitsvarta donet är det som reglerar värmen i huset. Det framför med en koppartråd skulle jag tro är ett skållningsskydd, tycker mig dock inte se regleringen för varmvattnet på bilden tyvärr. Fler bilder!
3 svar · 1,8k läst
·
Corpes
Corpes: Hur hittar jag utetemp i CM737 panelen?
7 svar · 6,4k läst
G
Gustav.89: Efter besök av en duktig VVS som lokaliserade problemet till cirkulationspumpen så byttes denna och det blev varmt i huset igen
4 svar · 2,3k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Vi gjorde inget åt det då, nu har vi bytt ut alla vattenrör när vi byggde om ena badrummet samt slog ihop duschen & toan nere till ett nytt badrum. Vi bytte ut alla kopparrören till rör-i-rör, det blev mer volym i VV-rören efter bytet än innan. Sedan dess så har inte vattenfelsbrytaren larmat något mer fastän vi spolat varmvatten i alla kranarna precis innan avstängning.
22 svar · 9,9k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Över året c:a 0,5 bar, mina rör är från 1960 på nedervåningen och från 1976 på övervåningen. Det är normalt att det samlas lite luft i ett speciellt element på övervåningen närmast där rören kommer upp, med några års mellanrum får man lufta detta (det förblir kalt i hörnet närmast avluftningen på vintern). Då fyller på några dl vatten. Jag har slutet system
13 svar · 5,1k läst
J
Josth: Vid spartemperatur ska den sänka innetemperaturen några grader men värmen fortsätter där. När den är avstängd sker ingen uppvärmning alls.
1 svar · 2,0k läst
·
tensiden
tensiden: Vem är leverantör av fjärrvärme? Min erfarenhet är att man har ett serviceavtal som ligger med i den fasta pengen och som iaf för min del innebar att jag kunde ringa kundtjänst som skickade ut en gubbe för "i princip allt" och det kostade gratis. När vi flyttade in kom det exempelvis ut en gubbe för att kika på anläggningen, förklara den för oss och dessutom trimma in lite där
5 svar · 4,4k läst
·
JEGS
JEGS: Allt är under kontroll. Borås Energi och Miljö tittade på den igår och byter pumpen på måndag. Jag kan andas ut. Tack för att ni finns!
4 svar · 3,1k läst
·
bax
bax: När ni duschar eller spolar varmvatten så minskar trycket lite vid ventilen när kallt vatten kommer in och ska värmas. När ni sedan slutat duscha expanderar lite vatten av uppvärmningen i värmeväxlaren, det ska då sippra ut i skvallerröret för att sedan sluta droppa när jämvikt uppnåtts. Så, det ska droppa lite vatten där ibland, men inte för jämnan.
6 svar · 2,3k läst
·
C
Cpt B738: Ok, tack för hjälpen. En tekniker kommer och tittar på den imorgonbitti. Jag hoppas att det är säkerhetsventilen som är trasig så vi slipper läckagesöka.
3 svar · 2,3k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Aha är det därför den säkringen sitter under ett plomberat lock:thinking: Å andra sidan har mätaren ett register för hur länge den varit strömlös.
6 svar · 3,2k läst
·
useless
useless: Nej, det är bara att lossa.
7 svar · 2,9k läst
·
H
HSP: Fjärrvärmemätaren är fjärrvärmenätsägarens och då mätaren används för debitering då har de krav på att den visar rätt. Det kan även vara så att en äldre mätare inte går ihop med nyare insamlingssystem och måste bytas därför. Det står förmodligen att man har skyldighet att upplåta plats samt bereda tillträde till mätaren i avtalsvillkoren för fjärrvärme. Jämför med
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.