L
Leif i Skåne: Dessa regulatorer är ett elände, kurvans lutning skall motsvarar husets isolering men tar inte hänsyn till om det blåser eller är vindstilla, vilket kan motsvara flera grader inne över en natt. Bästa är att komplettera med en innetempgivare. Jag har ett LB-hus med 7 cm isolering, byggt 1960 håller 21º exakt året runt.
2 svar · 2,5k läst
·
Danin
Danin: [citat] Ja faktiskt, för värmepumpen som håller igång de kanske kostar mer :)
66 svar · 20,9k läst
martin43
martin43: Nej varmvattnet är nog den gråa ratten som sitter på rören Kolla kurvorna i instruktionsboken. om du var nöjd med +4 på ratten när det var kallt ute kollar du kurvorna vid den temperaturen och kurva 1,2 kolla vilken kurva som ger 2c mer vid den temperaturen. kanske 1,4 har du radiatorer på bottenvåningen med? är rören fram till radiatorerna varmare på bottenplan än på övervåning?
4 svar · 7,3k läst
·
K
kest: Förmodar att detta problem redan är löst, men av ren nyfikenhet är road av lösningen.
11 svar · 6,9k läst
·
Lucky2015
Lucky2015: [citat] Vilken prisskillnad! :) Tack för tipset!
2 svar · 3,6k läst
tajeb
tajeb: hej jag har fjärrvärme i villan, det är ett bra tag som drabbades i problem. när jag använder varm vatten i vilken som hällts blandare i huset för stark vibration på systemet so att skakar hela huset. kontaktade en rörmokare sa han en backventil i huset orsakar det. undrar jag var ligger på bilden backventil och hur orsakar den skaka?
0 svar · 2,7k läst
·
D
Daniel 109: Är det framledningstemperaturen du funderar på?
4 svar · 2,3k läst
G
guggen: För en vanlig villa drar de in 22 eller 28 rör och då ingår normalt en central för upp till två familjhus. Ni lär sannolikt ha en helt annan central och det lär också vara andra rördimensioner. Tittar ni på bergvärme lär vi heller inte tala om ngn villapump som skall installeras. Så jag tycker er offert låter bra. Fick själv en för vårt enfamiljshus på 185'...
12 svar · 4,5k läst
NEO_AMiGA
NEO_AMiGA: Stort tack igen Derbyboy. Fick tag på Rolf och han gjorde klart det för mindre än 4000.- :cool: Kunde inte vara mer nöjd! :ok: Snickaren bilade ur vägg och kapade dörrfoder (som kommer vara finare än nytt när det är ihopsatt igen :giggle:) sen kom Roffe och kapade och fixade. Rekomenderar denna herre varmt. Trevlig, snabb och tillmötesgående!
8 svar · 4,6k läst
·
J
jonaserik: Om du testar att ha konstant värme på utan s.k nattsänkning med elektroniken.det är på morgonen som termostaterna öppnar fullt för att värma på. under dagen så blir säkert H-torken varm. Förstår inte vad som menas med 2 kablar till samma punkt. Jord är jord och ligger före JFB och noll går genom JFB, allt vad metallrör som finns i huset är jord genom diverse jordade föremål
3 svar · 2,1k läst
N
nose-gate: [citat] tack så j*vla mycket för snabbt svar och service :) du är king
2 svar · 3,0k läst
·
allexx
allexx: Toppen
10 svar · 2,5k läst
·
allexx
allexx: På sommaren så används värme bara till tappvatten. Så om det kommer in 90 grader sommartid och man inte spolar något så ligger returen på 90grader. Spolar du vatten och returen blir 80 grader så får du betala för den energi/tid som returen blivit lägre än tillopp
1 svar · 1,5k läst
J
jonaserik: Fota reglercentralen så vi vet vad du har, öppna luckan så att allt syns, om du inte inte vet vad som är vad så får du besked
38 svar · 8,2k läst
·
tttomten
tttomten: Det finns olika skolor om att motionera kranar och ventiler. En del förespråkar ’rör inget som fungerar’ andra föredrar att göra regelbunden kontroll. På jobbet brukar vi rekommendera motion på allt utom säkerhetsventiler och stängda diton. Om du kan motionera utan att stänga helt så är det bara att jucka på. Det är värre med dom som normalt är stängda men oftast kan du
2 svar · 3,1k läst
·
B
byggarätt: [citat] Om du har läckage så be den som kontrollerar systemet kolla och lufta systemet och fylla tryckkärlet till korrekt tryck!
3 svar · 4,9k läst
·
useless
useless: Vad ska displayen visa? Vad är det för reglercentral?
1 svar · 1,2k läst
Tobias95g
Tobias95g: Bokade informations möte med leverantören som kom idag och gick igenom centralen och funktioner. Stäng av de 2 röda vreden och byt ut de du ska byta och vrid sakta på
1 svar · 1,4k läst
·
L
Leif i Skåne: När det varit oanvänd några timmar, gå runt och känn på alla blandare om där är någon ljummen. Då är det den blandare som läcker internt. In till blandare finns backventilet som läcker.
6 svar · 3,7k läst
·
surris
surris: Du ska kunna stänga av TVV och VV separat. Reglerventiler ska finnas för både TVV och VV. Vad har du för returtemp på fjärrvärmen? Du slösar ingem energi för att flödet bara går rakt igenom (eller jo rent teoretiskt, men minimalt) , energi får du bara när du tar ut effekt på flödet. Har du hög returtemp på fjärrvärmen så är det dom som levererar fjärrvärmen som blir
1 svar · 1,4k läst
P
Plutus: Man kan be fastighetsägaren att sänka värmen lite, då kommer alla grannar att öppna sina termostater och din termostat kommer då bli tystare när tryckfallet över den minskar.
16 svar · 34,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: Som sagt, det var ju bra att det gick bra....: [bild]
46 svar · 14,1k läst
·
Griffeltavlan
Griffeltavlan: Det ska inte spela någon roll. Är det inte bättre att injustera flödena istället? Ni vill ju inte köra ut mer värme på fjärrvärmen och sen justera med termostaterna de är inte ekonomiskt. Böttre o se över flöderna och hålla låg kurva på fjärrvärmen.
1 svar · 2,4k läst
Ali Kamran
Ali Kamran: Hej alla! Jag behöver hjälp med att kunna koppla en ny radiator hemma. Vi har nyligen flyttat till ett radhus och här har vi fjärrvärme. Gamla ägarna innan oss har av nån anledning (?) tagit bort en radiator som skulle vara vid ingången till huset. Det finns ett par rör som sitter fortfarande på golvet (uppåt) vid ingången och det står T och S (Jag tolkade som transceiver och
0 svar · 1,4k läst
·
Lucky2015
Lucky2015: [citat] Muttrarna såklart:)
4 svar · 1,8k läst
·
P
Peter Gredinger: [citat] Regulatorn heter Siemens SQS359.04
2 svar · 3,5k läst
·
R
Rickie: [citat] Ok,.kanske är det enklare att försöka hitta en begagnad central? Nej på dina andra två frågor :) ska testas, tack för tips
17 svar · 9,7k läst
·
Griffeltavlan
Griffeltavlan: Ta bort auto adapt tramset på pumpen:D
2 svar · 1,6k läst
·
J
jonaserik: På sista fotot är det en svart ratt, ( inställning av utgående VV ) den är termostaten för VV , det går säkert ett rör från den som går till det rör som är för VV. Har det varit avstängt kan den kärva i frånläge, ta en hammare och knacka på röret lite häftigt samtidigt som du spolar VV så släpper den nog , du kan vrida på ratten några ggr till max min, passa dig om den
1 svar · 3,7k läst
·
S
sagan1: Som tur är inte så kallt och vv funkar..har provat och den sitter inte fast utan snarare el fel,surrar bara på max varv..kondensatorn ev paj ska prova byta den..eller sätta dit en ny,beg,pump i väntan på att fixa definitivt senare.Håller med att ALDRIG ta dit röris akut under helg det är att bli rånad och skinnad ekonomiskt!
4 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.