Jag har en villa , 2 plan, cirka 300 m2, byggår 1990. Uppvärmning med fjärrvärme och vattenburen värme till radiatorer. Ett fribyggt garage med golvvärme försörjs via kulvert från huset. På vintern ansamlas luft i ett element på övre plan, direkt ovanför värmeväxlaren (Gemina Termix, installerad 2005) och trycket i systemet sjunker gradvis ner till 0. Ju kallare det är ute desto fortare går det. När det är som kallast kan det gå från 1 bar till 0 på ungefär en vecka. Fortfarande är det inga problem att hålla värmen i huset eller garaget. Varmvattnet fungerar också. När det är varmare ute, vår sommar och tidig höst är trycket helt stabilt. Jag hittar inget läckage någonstans. Det expansionskärl som är integrerat i växlaren är utbytt till ett större på 18 l på rekommendation från fjärrvärmeleverantören, men problemet kvarstår. Leverantören har kollat upp värmeväxlaren utan att hitta några fel.
Frågor: Är det här ett problem? Vad kan det i så fall bero på? Förslag på åtgärd?
Tacksam för synpunkter på detta.
MVH/Stellan Håkansson